Pénzügyminisztérium

cikkek marketing pályázat tanúsítás adatbank kapcsolat Ajánlatkérés
E-mail:
Jelszó:
Kulcsszó:
Hírek, információk, tanácsok Vállalkozásod fejlesztéséhez! Az információ pénz, íratkozz fel hát most vállalkozás fejlesztési hírlevelünkre, amíg ingyen adjuk....
Neve:
Email:

 Az ISO 9001 és a minőségirányítási alapelvek várható változásai

Az új ISO 9001 szabvány várhatóan 2015-ben jelenik meg a következő menetrend szerint:

2013. június: a CD (Committee Draft: bizottsági tervezet) szavazásra bocsátása,
2014. április: a DIS (Draft International Standard: nemzetközi szabvány tervezete) szavazásra bocsátása,
2015. július: az FDIS (Final Draft International Standard: nemzetközi szabvány végső tervezete) szavazásra bocsátása,
2015. szeptember: a nemzetközi szabvány kiadása (ISO 9001:2015).

Pénzügyminisztérium


A Pénzügyminisztérium rövid története

 

Magyarországon a pénzügyek minisztériumi irányítását először az 1848-as szabadságharc idején szervezték meg, amikor is egy rövid időre az ország visszaszerezte önálló állami létét a mohácsi csatavesztést követően.

A Pénzügyminisztérium 1848. május 1-jén kezdte meg működését Kossuth Lajos irányítása alatt. A szabadságharc leverését követően a pénzügyek irányítása ismét a bécsi császári és királyi pénzügyminisztérium kezelésébe került, s Magyarországon csak országos pénzügyi igazgatóságok működtek tovább.

Változást a kiegyezés hozott 1867-ben, amikor teljesen új közjogi helyzet alakult ki az Ausztria és Magyarország között létrejött államszövetség révén. Megalakulhatott a független magyar királyi pénzügyminisztérium, amely a közös ügyeket nem érintő pénzügyi kérdésekben teljes önállóságot élvezett. Az első pénzügyminiszter, Lónyay Menyhért szervezte meg a minisztérium munkáját, a hivatalos nyelv a magyar lett.

A Pénzügyminisztérium jelentős átalakuláson ment át 1867 óta, hiszen az I. világháborút követően önállóvá vált, de a lényegesen kisebb területre szorult Magyarország pénzügyeit vitte tovább, a II. világháborút követően pedig a két alkalommal bekövetkezett rendszerváltás alapvetően módosította a feladatokat.

A Pénzügyminisztérium 1947-ben költözött a József nádor térre, a Magyar Általános Hitelbank korábbi épületébe. Az államosításokat követően a minisztériumban a korábbi ügyosztályok helyett főosztályokat hoztak létre, amelyek a tervgazdálkodás követelményeinek próbáltak megfelelni.

A jelenlegihez hasonló szervezeti kereteket a 60-as évek végén az új gazdasági mechanizmus bevezetésével teremtették meg, amikor a pénzügypolitika előtérbe került, a költségvetés bevételeinek és kiadásainak összehangolása pénzügy-politikai feladattá vált.

Az állami költségvetés kidolgozása mellett a minisztérium tennivalói közé tartozott a pénzügyi szabályozó rendszer, valamint hitelpolitikai irányelvek kidolgozása is. A minisztérium életében ugyancsak meghatározó időszakot jelentett az adóreform, amelyre 1988-ban került sor.

A nyolcvanas évek végére megérett és a kilencvenes évek elején lezajlott újabb rendszerváltás révén teljesen megszűnt a központi irányítás, az Országos Tervhivatal beolvadt a Pénzügyminisztériumba, s a minisztérium a gazdaságpolitika egyik legfőbb intézményévé vált.

Pénzügyminisztérium feladatai

A Pénzügyminisztérium - az érdekelt minisztériumok közreműködésével - előkészíti és kidolgozza a kormány pénzügypolitikájára vonatkozó javaslatokat, összehangolja a pénzügypolitikát a monetáris politikával és gondoskodik a kormányzati intézkedések összhangjának megvalósításáról. A Pénzügyminisztérium gondoskodik a gazdasági stratégia pénzügy-politikai kereteinek meghatározásáról.

A hosszú távú pénzügyi és a gördülő államháztartási tervezés kialakításához előrejelzéseket készít a makrofolyamatok alakulásáról, javaslatokat tesz a kormány pénzügypolitikájának céljaira és az ezek megvalósításához szükséges eszközökre.

A Pénzügyminisztérium közreműködik a gazdaságpolitikai programra vonatkozó javaslatok előkészítésében.

Kidolgozza az államot illető befizetésekre - adók, illetékek, vámok - vonatkozó javaslatokat, az adózás rendjére - ideértve a vámeljárást is - vonatkozó jogszabályok tervezetét. Ebben a körben külön felhatalmazás alapján szabályozási feladatokat is ellát.

Előkészíti a vámjog és a vámeljárás szabályozását szolgáló törvényeket, végrehajtási rendeleteket. Az Európai Unióval kiépülő vámunióval kapcsolatban elvégzi a vámharmonizációs feladatokat.

A minisztérium feladatai közé tartozik a pénz- és tőkepiaci, a biztosítási rendszer fejlesztésére, szabályozására vonatkozó javaslatok kidolgozása. A törvény keretei között elkészíti a szerencsejátékok szervezésére vonatkozó részletes szabályokat. Kidolgozza az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárak működésének szabályozására vonatkozó javaslatokat.

Az önkormányzatok gazdálkodásával kapcsolatban a minisztérium javaslatokat készít a szabályok módosítására, az önkormányzatokat megillető költségvetési hozzájárulás normatíváira és mértékére, a helyi önkormányzatok központi adókból történő részesedésének mértékére, valamint a címzett és céltámogatások együttes előirányzatára.

A Pénzügyminisztérium felel a társadalombiztosítás költségvetésével, a zárszámadással és a gazdálkodással kapcsolatos kormányzati feladatokért.

A Pénzügyminisztérium elérhetősége

H-1051 Budapest
József nádor tér 2-4.

Telefon.:

(36-1) 318-20-66
(36-1) 327-21-00

Fax:

(36-1) 318-25-70
(36-1) 327-27-49

E-mail:

kommunikacio@pm.gov.hu

Vissza a gyűjteményhez



Kapcsolódó tartalom a Vállalkozás fejlesztési portálon:

Online tanácsadás

Kérdező: aranyvirag7
Kérdés: Tisztelt Cím ! Egy IX. József Attila lakótelepi társasházban lakom. A nyílászáróim elavultak, szeretném kicseréltetni azokat, de a lakóközösség nem járul hozzá, hogy közösen fogjunk neki. A kérdésem az lenne, hogy egyedül pályázhatok - e nyílászáró cserére .
A Válasz: Itt olvasható

Szakszótár

szervezeti vásárlás

Olyan döntéshozatali folyamat, amely során a formális szervezetek megteremtik az igényt a megvásárolt termékekre és szolgáltatásokra, azonosítják, értékelik a lehetséges árukat és szállítókat, majd választanak közülük.