Villámcsapásként ért minket a koronavírussal kapcsolatos változások sora, és itt most kizárólag a személyes kihívásokra utalunk, a gazdasági és egészségügyi következményekről nem is beszélve. Pillanatok alatt kerültél otthonod falai közé, ahol próbálod ellátni a feladataidat, de még nem igazán érzed a home office hogyan-ját? A legjobb helyen jársz!

A kis szoba az új iroda?
Igazán szerencsés vagy, ha otthonról is el tudod végezni a feladataid, vagy legalább azoknak egy részét. Egyrészt azért, mert így betarthatod a #maradjotthon szabályait, másrészt azért, mert megmaradt a munkád. Vagy legalább egy része. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem ütközöl majd nehézségekbe, vagy nem jelent kihívást az új helyzet.
A home office nem való mindenkinek
Nem mindenki képes otthon hatékonyan dolgozni, legalábbis nem azonnal. Bele kell tanulnunk, olykor sok elúszott óra és semmittevés árán, de az is előfordulhat, hogy hétvégén kell majd pótolnod a lemaradásod, ha nagyon nem tudod tartani a tempót. Persze ez nem csak a te hibádból következhet be, otthon van a párod, otthon vannak a gyerekek, egészen új helyzetbe csöppentünk. Nincs könnyű dolgod, hiszen a munkahelyeden és otthon is helyt kell állnod, de adj magadnak időt, hidd el, előbb vagy utóbb belerázódsz, ha igazán akarod. Hogy megkönnyítsük a helyzetet, hoztunk néhány hatékony tippet, amik segítenek majd alkalmazkodni az új helyzetekhez.
Legyen egy saját helyed
Fontos, hogy ne a nappali közepén állj neki a home office-nak, és ne az ágyból fekve végezd a feladataidat. Találj magadnak a lakásban egy olyan pontot, ami tényleg csak a tiéd, legyen az egy kis sarok vagy egy számodra átalakított rész a hálószobából. A lényeg, hogy az ott a te nagybetűs Munkahelyed, a szentélyed, ami csak a tiéd, és ami hivatalosan is azért született, hogy hatékonyan elláthasd otthonról a feladataidat. Amikor oda leülsz, kezdetét veszi a munkaidő, amikor felállsz, tudod, hogy véget ért. Igyekezz magad olyan tárgyakkal körülvenni, amik segítik a munkád (tehát ne ezen az asztalon gyűjtsétek például a szennyest), de figyelj arra is, hogy legyen rend. Ha napközben el is uralkodna a káosz, akkor is tegyél rendet a munkaidő lejártával, hogy másnap megint nyugodt, rendezett környezetben kezdhess el dolgozni a feladataidon.
Legyen napirended
Legyen egy általános napirended, ami legalább irányadóként szolgál. Döntsd el, mikor akarsz felébredni, mennyi idő szükséged a reggeli rutinod elvégzéséhez, és igyekezz leülni az asztalhoz pontban a munkaidő kezdetekor. Rengeteget segíthet, ha nem 11 órakor állsz neki a munkának, hanem akár már korán reggel is, ha egyébként úgyis korán ébredsz.
Egyrészt az emberek nagy része reggel sokkal hatékonyabb, másrészt egy teljes délelőttön át tartó tenglengés után elég nehéz leülni és koncentrálni a munkára. Harmadrészt, ha a munkaidő előtt végzel a feladataiddal, és van rá lehetőséged, akár hamarabb is felállhatsz az asztaltól.
Fontos, hogy legyenek szabályok, amiket legalább megpróbálsz betartani. Az általános napirenden kívül kezdd a munkanapot mindig azzal, hogy listázod az aznapi feladataidat. Fontos, hogy ne szálljon el veled a ló, igyekezz tartható keretek között maradni. Ha pontosan látod majd, mi az, amivel végezned kell, könnyebben veszed az akadályokat is.