Az idei év eleje bizony senkinek sem volt könnyű. Habár az álláskeresés gyakran önmagában sem gyerekjáték, ha ezt egy világjárvány és számos intézkedés tetőzi tovább, az aggodalomra ad okot. A Covid-19 miatt sajnos rengetegen veszítették el az állásukat, akiknek most új munka után kell nézniük. Összeszedtünk hát néhány egyszerű, de tényleg hatásos tippet, ha éppen most keresel munkát.

Ha egy ajtó bezárul…
Az első és legfontosabb tippünk, hogy próbáld meg a helyzetet nem katasztrófaként megélni. Ezt persze mondani könnyű, de egy jó erős érvünk is van rá. Ha folyamatosan stresszelsz, megőrjít a tehetetlenség és a nap nagy részében borzasztóan érzed magad, az nagyon is lefáraszt mentálisan. Ha pedig ennyire magad alatt vagy, az sajnos azt eredményezi, hogy akkor sem tudsz majd megfelelően teljesíteni, ha végre állásinterjúra kerül a sor. Használd inkább ezt az időszakot az ismereteid tágítására, gondold át, milyen készségeket lenne érdemes fejlesztened, amit később egy munkahelyen felhasználhatsz, vagy amit eddig hiányosságodnak éreztél.
Ebben az időben is foglalkozz szakmai kérdésekkel
Kapcsolódik az előző ponthoz, de annyira lényeges, hogy külön is érdemes vele foglalkozni. Most rengeteg álláskereső került a piacra, így a verseny nagy. Nem engedheted meg tehát, hogy egyetlen fontos szakmai változásról, vagy akár csak trendről lemaradj. Hozzád hasonló felkészült, tapasztalt és céltudatos álláskeresők még lehetnek, de egy lépéssel előttük járhatsz, ha igyekszel foglalkozni a szakmai kérdésekkel akkor is, ha éppen nem dolgozol. Olvass cikkeket, keress fórumokat és Facebook csoportokat, kommunikálj. Nem csak új ismereteket szerezhetsz, de minden fontos információ a birtokodban lesz a szakmával kapcsolatban annak ellenére is, hogy aktívan nem dolgozol.
Kérj külső segítséget
Például az önéletrajzodhoz, motivációs leveledhez. Talán te egészen máshogyan látod őket, mint egy külső szemlélő, és hidd el, az első benyomás nagyon is fontos. Ha az önéletrajzod túl színes, túl csicsás, az visszaüthet, ha a motivációs leveledben túl egyszerű, rövid mondatokban fogalmazol, azt szintén. Ezeket nem könnyű észrevenni, hiszen olyan sokat dolgoztunk rajtuk, hogy tényleg tökéletesek legyenek. Ha van rá lehetőséged, kérj meg valakit, hogy nézze át őket, és véleményezze is azokat. Ez a személy lehetőleg ne édesanyád legyen, hiszen számára valószínűleg minden tökéletes, amit csinálsz. Kérj meg inkább egy szakmabelit.
Légy szemfüles
Ezt bizonyára nem kell külön tanácsolnunk, mégis nagyon fontos, hogy milyen gyorsan jelentkezel egy álláshirdetésre. Ha valami elkerüli a figyelmed, és nem jelentkezel rá napokig, nagy az esély, hogy a cég már megtalálta a megfelelő személyt a pozíció betöltésére. Iratkozz fel az állásközvetítő portálok hírleveleire, nézd meg minden nap egyszer az oldalt és böngéssz. Fontos, hogy ne percenként kattints rájuk, hiszen könnyedén túlzásba eshetsz.
Adj esélyt
Sokan elkövetik azt a hibát, hogy nagyon szűken vizsgálják a lehetséges pozíciók listáját. Ha valaki korábban például brand managerként tevékenykedett, nagy az esély rá, hogy a jövőben is ennek megfelelően “brand manager” kifejezésre keres az állásközvetítő portálokon. Sokan azonban eltérő módon fogalmazzák meg ezeket a munkaköröket, és ha nem is úgy nevezik az adott pozíciót, ahogy azt te megálmodtad, előfordulhat, hogy tökéletesen illik hozzád, és imádnál ebben a munkakörben dolgozni. Éppen ezért időről időre érdemes egy picit másféle kifejezésekkel is keresgélni, vagy nem konkrét szűrést beállítani, hanem átnézni a nagyobb kategóriákat.
Vezess listát
Sokan az álláskeresés során pozíciók tucatjait pályázzák meg, aminek az lesz az eredménye, hogy azt sem tudják, milyen hirdetésekre jelentkeztek. Ha egy cég felhív, és neked fogalmad sincs, kivel beszélsz és milyen állásról van szó, az nem túl szimpatikus. Vezess egy listát a cégekről, akikhez jelentkeztél, esetleg néhány szóban jellemezd azt is, mivel foglalkoznak. Ha megcsörren a telefonod, könnyedén visszacsatolást adhatsz a hívó félnek, ami nagyon sokat jelenthet.
Nézz utána a cégnek
Őszintén reméljük, hogy erre sem kell külön felhívnunk a figyelmed, de azért megtesszük, mert valójában sokkal többet tehetsz annál, hogy felkeresed a weboldalukat. Nézd meg, milyen vélemények születtek a cégről online eddig, hogy szintén reflektálni tudj az állásinterjú során elhangzottakra. Ha a vevői elégedettség a specialitásod, és azt látod, hogy a vásárlók állandóan elégedetlenkednek a megrendeléseik kapcsán, biztosan lesz egy-két ötleted, amit esetleg az állásinterjú során is elmondhatsz.