
A Földmûvelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium felhívja az érintettek figyelmét, hogy a parlagfû elleni védekezés elsõsorban föld tulajdonosának, illetve használójának a kötelezettsége. A hatóság feladata ezért csak a közérdekû védekezés elrendelésére terjed ki.
A parlagfûvel fertõzött területek felkutatását a törvény a földhivatalok hatáskörébe utalta. Az ellenõrzést a földhivatalok mezõgazdászai határszemlék során végzik - légi felvételek és az elõzõ évi eljárások adataira támaszkodva - együttmûködve a növényvédelmi hatósággal, az önkormányzatok jegyzõjével, a civil szervezetekkel és a lakossággal.
A parlagfû legintenzívebb növekedési idõszaka július hónapban, a virágpor szóródásának legnagyobb tömege július végén és augusztus hónapban történik, ezért
az ingatlan tulajdonosoknak a parlagfû elleni védekezést június 30-ig végre kell hajtani
azt követõen pedig a parlagfû virágzását, az allergén pollen levegõbe kerülését folyamatosan megakadályozni. A védekezés legegyszerûbb módja a június végétõl két-három alkalommal végzett kaszálás, esetleg a vegyszeres gyomirtás. A mûvelési cél nélküli talajbolygatás csak serkenti az egész szezonban folyamatosan csírázó parlagfû szaporodását.
A törvény hatálya kiterjed az ország teljes területére és az összes ingatlantulajdonosra.
Ez azt jelenti, hogy a hatóságok eljárásukat nemcsak termõföldön folytatják le, - amelybe a zártkertek is bele tartoznak - hanem belterületen, ipari, kereskedelmi és egyéb telephelyeken, utak, vasutak, vízpartok mentén is. A törvény lehetõséget ad - szigorú eljárási rendben - hogy a parlagfûvel erõsen fertõzött, rosszul mûvelt haszonnövény állományban is elvégezhessék a hatósági védekezést.
A június 30-i dátum széleskörû ismerete azért fontos, mert az a szankciómentes, önkéntes jogkövetés lehetõségének határnapja.
A megjelölt idõpont után az ingatlan tulajdonosának, használójának személye ismeretének hiányában is el kell végezni haladéktalanul a közérdekû hatósági védekezést, amire halasztó hatálya még a benyújtott fellebbezésnek sincs.
A védekezés alapvetõ alkotmányos jogokat is érint. A törvényi szabályozás a közvélemény elvárásából - a nagyszámú allergiás beteg érdekében - az egészséges környezethez való jogot ezúttal a tulajdonjog elé helyezi, így az államigazgatási eljárás általános szabályait betartva a védekezés zárt ingatlanon, telephelyen is elvégezhetõ.
A hatósági védekezést elrendelõ határozatok közzététele oly módon történik, hogy a helyi önkormányzatok hirdetõtábláján kerül kifüggesztésre.
A hatósági védekezés eljárásának teljes költségét köteles a föld használója, tulajdonosa megtéríteni, amely a helyi feltételektõl függõen több tízezer forint is lehet hektáronként. Ez nem azonos a növényvédelmi bírsággal, amely húszezer és kétmillió forint közötti összegben az eljárás költségén felül kerül kiszabásra.
A költségek meg nem fizetésük esetén adók módjára behajthatóak.
A folyamatos ellenõrzés és a hatósági szankcionálás eredményeként már egy év alatt is várhatóan jelentõsen csökkenni fog a parlagfû területe. A parlagfû mentes környezet fenntartása azonban folyamatosan igényli az ingatlan tulajdonosok jogkövetõ magatartásán túl a hatóság intenzív közremûködését az elkövetkezõ években is.
Kapcsolódó jogszabályok:
2005. évi XXXVIII. törvény
a növényvédelemrõl szóló 2000. évi XXXV. törvény és az azzal összefüggõ egyes ágazati törvények módosításáról
Forrás: FVM - Kommunikációs Önálló Osztály
Forrás: