Máté Balázs online marketing asztali

A rostbevitel fontosabb, mint gondolnád

Az emberek 90%-a nem eszik eleget ebből a fontos élelmiszerből

SzSz
hirdetes

Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra! 

 

 

 

Ha felajánlanék egy szuperételt, ami segít meghosszabbítani az életed, érdekelne? 

Ez az étel természetes módon csökkenti a szívrohamok, a stroke, valamint az élethosszig tartó betegségek, például a 2. típusú cukorbetegségek esélyeit. Emellett segít megőrizni az ember súlyát, vérnyomását és koleszterinszintjét. Hozzátennénk, hogy olcsó és széleskörben megtalálható bármelyik szupermarketingben. 

Rostbevitel

De melyik ez az élelmiszer?

A rost. A rost az egyik legtöbb jó tulajdonsággal rendelkező élelmiszer a világon, amelyet egy nagy tanulmányban megvizsgáltak, hogy pontosan mennyi rostra van szüksége az emberi szervezetnek. 

“Mostmár túlnyomó bizonyítékunk van arra, hogy az embereknek mindenképp szükségünk van rostokra.” – mondja John Cummings professzor, a BBC News-nak. 

A rost egyik jól ismert hatása, az emésztési zavarok helyreállítása, azonban ennél sokkal szélesebb egészségügyi előnyökkel bír. 

 

Mennyi rostra van szükségünk? 

A kutatók, az új-zélandi Otago Egyetemen és a Dundee Egyetemen azt mondják, hogy naponta legalább 25 g rostot kell fogyasztanunk.

Ez a mennyiség a megfelelő az egészség javítása érdekében, viszont 30g rostnak mégtöbb előnye származik az emberi szervezetre nézve. 

 

 

Ez minden?


Nos, egy banán saját súlya körülbelül 120 g, de ez nem tiszta rost. Vegyünk ki minden mást, beleértve a természetes cukrokat és a vizet, és csak körülbelül 3 g rost marad egy banánban.

A világon a legtöbb ember napi 20 g-nál kevesebb rostot fogyaszt. Az Egyesült Királyságban például 10 felnőtt közül kevesebb, mint egy ember fogyaszt naponta 30 g rostot. Átlagosan a nők körülbelül 17 grammot, míg a férfiak 21 grammot fogyasztanak naponta.

 

 

Mely élelmiszerek rostban gazdagok?


A gyümölcs- és zöldségfélék,  az egyes gabonafélék, kenyerek és tésztafélék, amelyek teljes kiőrlésű búzából készülnek, valamint a bab, a lencse és a csicseriborsó, illetve a diófélék és magvak.

 

Rostbevitel

 

Hogyan néz ki naponta 30 gramm rost? 

hirdetes

Elaine Rush, az Aucklandi Műszaki Egyetem táplálkozási professzora összeállított egy példát a 25-30 grammos napi rostbevitelre:

fél csésze zab - 9 g rost
vastag szelet barna kenyér - 2 g rost
egy csésze főtt lencse - 4 g rost
egy burgonya, amely a 2 gramm rostot tartalmaz főzve 
fél csésze mángold - 1 g rost
sárgarépa - 3 g rost
két alma héjastul - 4 g rost


A professzor azt mondja: "Nem könnyű növelni a rostot az étrendben."

Cummings professzor is egyetért ezzel: "Ez egy nagy változás az embereknek" - mondja. "Amely elég nagy kihívást jelent."

 

 

Van-e gyors és egyszerű tipp?

hirdetes

Egy pár hasznos tanács segíthet a napi rostbevitel növeléséhez, amelyek a következők:

  • a burgonyát főzzük héjastul 
  • a fehér kenyéret, tésztát és rizst cseréljük teljes kiőrlésű változatokra
  • reggelire válasszunk magas rosttartalmú gabonaféléket, például a zabot, amelyből készítsünk zabkását
  • fogyasszunk csicseriborsót, babot vagy lencsét egy currysen vagy salátában
  • snacknek, desszertnek válasszuk inkább a dióféléket vagy a friss gyümölcsöket
  • minden nap fogyasszunk legalább 5 féle gyümölcsöt vagy zöldséget

 

 

Mi lesz az előnye a rostban gazdag étrendnek?

Nos, 185 tanulmány és 58 klinikai vizsgálat elemzése után az eredmények megtalálhatók a Lancet orvosi folyóiratában. 

A tanulmány eredményei azt mutatják, hogy 1000 ember esetében egy alacsony rosttartalmú étrendről (kevesebb, mint 15 gramm rost) a magas rosttartalmú étrendre (25-30 gramm) áttérve 13 haláleset és 6 szívbetegség került megakadályozásra. A tanulmányban 10-20 éven keresztül figyelték meg ugyan azokat az embereket, hogy hat rájuk a rostdús táplálkozás.  A tanulmány során a 2-es típusú cukorbetegség és a bélrák gyengülése, valamint az alacsonyabb testsúly, a vérnyomás és a koleszterinszint csökkenése is megmutatkozott. Minél több rostot evett egy ember, annál jobb eredményei voltak. 

 

 

 

Miért fontos ez most?


Az a tény, hogy a rostok és a gabonák, valamint a gyümölcsök és zöldségek egészségesek, ez nem okozhat senkinek meglepetést.

De aggodalomra ad okot az, hogy az emberek a rost kárára fordítják vissza az alacsony szénhidráttartalmú étrend népszerűségét.

Prof Nita Forouhi, a Cambridge-i Egyetem kutatója azt mondja: „Komolyan kell vennünk ezt a tanulmányt.”

"A tanulmány megállapításai azt jelentik, hogy bár az alacsony szénhidráttartalmú értend egyre nagyobb népszerűségnek örvend a nagyközönségben, a táplálkozás megváltoztatása során figyelembe kell vennünk az egész szemekből származó rostok hiányának lehetőségét.

"Ez a kutatás megerősíti, hogy a rost és a teljes kiőrlésű gabona bevitel egyértelműen fontos a hosszabb távú egészség szempontjából."

A tanulmány azért készült, hogy segítse az Egészségügyi Világszervezetet, hogy hivatalos iránymutatásokat nyújtson arról, hogy mennyi rostanyagot kell fogyasztani az egészség javítása érdekében.

 

 

Forrás: BBC

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában
hirdetes

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 147

Átlagos értékelés: 4.7

Érdekességek Ételek Gasztronómia Tudomány

Szótár

beszállító

szervezet , vagy személy, amely vagy aki rendelkezésre bocsát egy terméket PÉLDÁK: Gyártó,... Tovább

szervezeti felépítés

a felelõsségi körök, a hatáskörök és a munkatársak közti kapcsolatok elrendezése... Tovább

Tovább a lexikonra