Egyáltalán nem túlzás azt állítani, hogy Magyarországra valósággal berobbantak a közösségre építő autós szolgáltatások. Egyre elterjedtebbek a különböző telekocsis, illetve közösségi futárkodásra buzdító vállalkozások, amelyek mind internetes alkalmazásokra épülnek és kötik össze egymással a felhasználókat. A továbbiakban arra keressük a választ, hogy a közösségi közlekedés világában hogyan is néz ki hazánkban a gépjárműhasználat és annak anyagi vonzata.

Az KSH adatai szerint Magyarországon körülbelül 3,3-3,4 millió gépjármű van jelenleg forgalomban, vagy ha úgy tetszik, a hazai háztartások 44 százaléka tart otthon legalább egy autót.(1,2) A Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet a Bosch kérésére elvégzett egy kutatást, amelyből kiderült, hogy Magyarországon évente átlagosan 16 ezer kilométert autózunk, ami több, mintha Budapestről elkocsikáznánk New York-ig, majd jönnénk is vissza.(3)
Soknak hangzik, ugye? Akkor vegyük még hozzá azt is, hogy 2017-ben 3 milliárd 469 millió literre nőtt az üzemanyagfogyasztás a magyar piacon.(4) A jelenlegi árakkal számolva az autóként átlagosan 7 literes üzemanyagfogyasztás évente 400 ezer forintnyi költséget jelent. Nem beszélve az olyan egyéb kiadásokról, mint például a kötelező felelősségbiztosítás, műszakivizsga, autópályamatrica, teljesítményadó, és akkor még le sem mosattuk a kocsit. Ha mindezt összeszámoljuk, akkor bátran állíthatjuk, hogy egy autót fenntartani alsóhangon félmillió forintot jelent éves viszonylatban nézve.(5)
A fenti számok kontextusában teljesen érthető, hogy az autósok miért veszik igénybe a cikk elején említett közösségi alapú szolgáltatásokat, amelyek kapcsán csökkenhetik a gépjárműtartásra vonatkozó kiadásaikat. Vegyük példának a közösségi futárkodást. A fuvart vállaló sofőr saját maga szabhatja meg a tarifáját, amiből a tranzakció során minimális üzemeltetési költséget von le a szolgáltató. Ha egy közösségi futárra vállalkozó autós egy éven keresztül csupán napi egyetlen fuvart teljesít, szert tehet olyan mennyiségű bevételre, ami jóval barátibbá teheti a fenti árakat.
Összességében elmondható, hogy a közösségi alapokon történő autózás, illetve futárkodás egy valós piaci igényt szolgál ki, nem véletlenül válik egyre népszerűbbé. Az egy dolog, hogy összehozza az embereket és közösséget épít, de ugyanilyen meghatározó a dolog anyagi haszonnal járó oldala is. Mint kiderült, egy gépjármű esetében nem csak a megvásárlás jelenti a fő kihívást, hanem annak fenntartása is. Csak az összehasonlítás végett: egy éves tömegközlekedési bérlet ára jelentősen eltörpül egy autó évi minimum félmilliós költségéhez képest. Ebből adódóan a telekocsizásban és közösségi futárkodásban való részvétellel együtt járó kiadáscsökkentés okkal válik egyre meghatározóbb témává.
(1) https://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_hosszu/h_odme001.html
(2) http://formula.hu/auto/2016/05/11/amit-a-magyar-autohasznalati-szokasokrol-tudni-lehet
(3) http://www.origo.hu/auto/20140811-bosch-atlag-16-ezer-kilometert-autozunk-egy-ev-alatt.html
(4) http://iho.hu/hir/bo-harom-szazalekkal-nott-az-uzemanyag-fogyasztas-2017-ben-magyarorszagon-180126
(5) https://www.vezess.hu/magazin/2016/06/16/ennyit-koltunk-egy-evben-autora/
Forrás: http://ots.mti.hu