notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Dinamikus és statikus URL-ek

hirdetes

Dinamikus és statikus URL-ek

Kövi Bálint programozó
Facebook logo

KÖVESS MINKET

FACEBOOKON

Rengeteg olyan tévhit kering többek között az URL-ek struktúrájával kapcsolatosan, amelyek régebben akár igazak is lehettek, de ma már nem feltétlenül aktuálisak. Az alábbiakban áttekintést adunk a dinamikus és a statikus URL-ek kérdésköréről

Mindenekelőtt nézzük meg, mit jelentenek a fenti kifejezések.
A statikus URL nem változik, és általában nem tartalmaz paramétert. Egy példa a statikus URL-re: http://www.example.com/archive/january.htm. A Googleben rákereshetünk az ilyen oldalakra, ha a filetype:htm kapcsolót használjuk.

A statikus honlapok frissítése, aktualizálása sok időbe telhet, főleg akkor, ha a rajta levő tartalom gyakran és nagy mértékben változik. Ezért használnak a nagy forgalmú webáruházak, fórumok, blogok, vagy szerkesztőségi rendszerek tulajdonosai dinamikus URL-eket.

Dinamikus URL-ek

Ha az oldal tartalma adatbázisban tárolódik, és onnan az oldal lekéréskor hívódik elő, akkor általában dinamikus URL-eket használunk. Ilyen esetekben a html oldalak általában csak sablonként szolgálnak az adatbázisból származó adatok számára. Egy példa dinamikus URL-re: http://code.google.com/p/google-checkout-php-sample-code/issues/detail?id=31. A dinamikus URL-eket úgy lehet a legkönnyebben felismerni, hogy ?, =, & karaktereket tartalmaznak.

hirdetes

A dinamikus URL-ek hátránya, hogy akár több URL alatt is megtalálhatjuk ugyanazt a tartalmat. Ebből következően elképzelhető, hogy amikor más oldalakról linkelik a tartalmunkat, akkor nem biztos, hogy ugyanazt az URL-t adják meg mindenhol. Emiatt jónéhány honlaptulajdonos - a dinamikus paramétereket elrejtése céljából - alkalmaz különböző rewrite technológiákat.

Érdemes-e a dinamikus URL-eket statikusnak álcázni?

Az alábbiakban néhány kulcsfontosságú tényre hívjuk fel a figyelmet a dinamikus URL-ekkel kapcsolatban:

  1. Nagyon nehéz olyan rewrite szabályokat létrehozni és karbantartani, amelyek helyesen fordítják át a dinamikus URL-eket statikus URL-lé
  2. Sokkal biztonságosabb, ha a dinamikus URL-eket meghagyjuk, és a keresőrobotra bízzuk a problémás paraméterek kezelését
  3. Ha úgy döntünk, hogy rewrite szabályokat alkalmazunk, akkor hagyjuk ki a nem feltétlenül szükséges paramétereket
  4. Ha dinamikus helyett statikus URL-eket szeretnénk használni, inkább hozzuk létre az adott tartalom statikus másolatát
  5. hirdetes

A statikus vagy a dinamikus URL-eket értelmezi könnyebben a Google keresőrobotja?

Sok webmester gondolja úgy, hogy a statikus, vagy statikusnak kinéző URL-ek előnyt jelentenek az oldal indexelése és a találati listán való elhelyezkedése szempontjából. Ez azon a feltételezésen alapul, hogy a keresőknek gondot okoz az olyan URL-ek feltérképezése, amelyek paraméterként munkamenet azonosítót vagy a korábbi oldalt vagy oldalakat jelölő változót tartalmaznak. A Googlebot azonban fejlődött, és mindkét előbbi esethez jobban tud alkalmazkodni.

A statikus URL-ek előnye, hogy magasabb átkattintási aránnyal rendelkezhetnek, mivel a felhasználók könnyen el tudják olvasni azokat. Ebből azonban nem következik az, hogy az adatbázis alapú oldalak dinamikus URL-jei jelentősebb hátrányt szenvednének az indexelés és a rangsorolás folyamán. Tehát inkább a dinamikus URL-ek használata javasolt, és nem a paraméterek rewrite technológiákkal történő elrejtése.

Forrás: http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2008/09/dynamic-urls-vs-static-urls.html

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Szótár

minõségirányítási rendszer

irányítási rendszer egy szervezet vezetésére és szabályozására, a minõség ... Tovább

vásárlásösztönzés

Különböző, többnyire rövid ideig ható ösztönző eszközök együttese, amelynek célja hogy... Tovább

Tovább a lexikonra