Az utóbbi években az auditálás mellett egy új minõségértékelési módszer jelent meg, ami egyértelmûen a TQM filozófiához kötõdik, ez pedig az ún. önértékelés. Ennek célja a vállalat fejlesztése, amelynek érdekében feltárja a szervezet erõsségeit és a fejlesztendõ területeit. Az önértékelés lehetõvé teszi a szervezet számára, hogy rangsorolja a fejlesztendõ területeket, és beépítse stratégiai tervébe a legfontosabb tennivalókat.

ISO 9001, ISO 14001 EMAS rendszerkiépítéshez, Nemezeti minõségdíj elnyeréséhez állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!
Önértékelés az EFQM és a TQM filozófia alapján
Európában elsõsorban az ún. EFQM Kiválóság Modell alkalmazása kapcsán terjedt el, és a magyar Nemzeti Minõség Díj alapjává is vált. Az önértékelést semmiképpen nem szabad úgy felfogni, mint olyan eszközt, amely csak minõségdíjra pályázók számára lenne szükséges a pályázat elkészítéséhez. A vállalatok egyre szélesebb körének kellene alkalmaznia az önértékelést az üzleti kiválóság elérésének eszközeként.
Az önértékelést
végzõ vállalatok 9 fõ kritérium-területen végeznek részletes elemzést. Ezek két nagy csoportra oszthatók: az adottságokra, illetve az eredményekre. Az adottságok területén a vizsgált kérdéscsoportok a következõk:
- A vezetés tevékenysége és viselkedése hogyan ösztönzi, támogatja és mozdítja elõ a minõségkultúrát?
- A szervezet hogyan fogalmazza meg stratégiáját, hogyan bontja le a szervezet egyes szintjeire, felülvizsgálja-e azt, valamint hogyan alakítja az abban foglaltakat tervekké, intézkedésekké?
- A szervezet hogyan hasznosítja a dolgozók képességeit?
- A szervezet hatékonyan és hatásosan menedzseli-e az erõforrásait?
- A szervezet a minõségügyi rendszer és a folyamatok irányítása révén hogyan teremt értéket vevõi számára?
Az eredmények körében:
- Milyen eredményt ért el a szervezet a külsõ vevõk elégedettsége révén?
- Mit ért el a szervezet a dolgozói elégedettség terén?
- Mit ért el a szervezet a helyi szükségleteinek és elvárásainak terén?
- Milyen eredményt ért el a szervezet a tervezett üzleti célok teljesítésében, pénzügy terén és egyéb módon az érdekeltek szükségleteinek és elvárásainak kielégítésében?
Az önértékelés módszere:
Minden tématerületet részterületekre bontanak, és konkrét kérdéseket fogalmaznak meg velük kapcsolatban. A szervezeteknek azt kell vizsgálniuk és számszerûen értékelniük, hogy egyes tématerületekhez tartozó tevékenységeket hogyan végzik, tapasztalható-e folyamatos fejlõdés az adottságokban, és milyen eredményeket értek el az utóbbi 3-5 évben a kitûzött tervhez, és a versenytársak teljesítményéhez viszonyítva. A számszerû értékelés általában 0-tól 5-ig terjedõ skálán történik.
Az önértékelés során vizsgálni kell az adottságok és az eredmények közötti belsõ, ok-okozati összefüggéseket is. Így vizsgálni kell, hogy az adottságok kritériumterületén belül alkalmazott módszerek milyen eredmények eléréséhez járultak hozzá, és fordítva: bizonyos elért eredmények mely adottságok tudatos és tervszerû érvényesítésével hozható összefüggésbe.
Az önértékelés hozadéka:
- mélyreható, alapos értékelõ jelentés, amely bemutatja a szervezet helyzetét a kijelölt területen és folyamatokban,
- egy lista a szervezet erõsségeirõl, illetve fejlesztendõ területeirõl, ez utóbbiaknál a prioritások meghatározásával,
- számszerû értékelés, amely lehetõvé teszi a szervezet elõzõ idõszakhoz mért fejlõdésének figyelemmel kísérését a rendszeres idõközönként megismételt önértékelések alapján.
ISO 9001, ISO 14001 EMAS rendszerkiépítéshez, Nemezeti minõségdíj elnyeréséhez állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!
Forrás: