Nem mindenkinek adatik meg, hogy egy komolyabb összeggel a zsebében ugorjon fejest a vendéglátóiparba. De mit tehetnek azok, akiknek van egy zseniális ötletük, de egyszerűen nem tudnak összeszedni annyi önerőt vagy hitelt, amivel megvalósíthatnák ezt? Nos, ha te is ebben a cipőben jársz, ne félj – nincs veszve minden! Valójában valószínűleg több járható út is áll előtted. Ha nem találsz stabil befektetőt, akkor megpróbálhatod némileg átformálni éttermed koncepcióját, hogy belevághass a dolgokba. Egy másik opció kisebb méretekkel indítani, és azokból építkezni fő célod irányába. De lássuk részletesebben is, hogy milyen lehetőségekre érdemes odafigyelned, hogy éttermet (vagy legalább is hasonló létesítményt) nyithass minimális tőkével.

Válassz egy jó helyszínt
Sokan azt gondolják, hogy egy város szívében sokkal nagyobb esélyük lehet a sikerre újdonsült éttermükkel. A helyzet az, hogy egy étterem sikereit nem abban mérik, hogy hány ember megy el az ajtód előtt vagy lépi át a küszöbödet, hanem abban, hogy a hónap végén mekkora profit marad a zsebedben. Fontos tehát, hogy figyelemben tartsd éttermed rendszeres költségeit, amelyek közül minden bizonnyal a bérleti díj lesz az egyik legmagasabb.
Éppen ezért sok esetben jobb ötlet egy csendesebb helyszínt megszerezni magadnak, ami még elég közel van a belvároshoz, hogy sokan látogassák, de nincs túl közel a tűzhöz, hogy felégesse minden profitodat.
Érdemes továbbá olyan épületek közül válogatni, amelyeket korábban is éttermeknek használtak. Ezek ritkábbak és valamivel drágábbak lehetnek, de általában rendelkeznek azzal a felszereltséggel (megfelelően kiépített mosdók, vízvezetékek, szellőzőrendszer, stb.), amire egy modern étteremnek szüksége van. Tartsd nyitva a szemed az olyan éttermekért, amelyek most terveznek bezárni, de egy percig se vesztegesd az időt, mert ezek helyét nagyon gyorsan fel szokták vásárolni a szemfüles étteremtulajdonosok.
Állj elő egy jó üzleti tervvel
Ha tudsz a közelben egy olyan üzletemberről, aki éttermekbe és hasonló vállalkozásokba szokott befektetni, akkor semmit sem veszíthetsz azzal, ha felkeresed őt ötleteddel. Készülj fel azonban, hogy egy komplett, részletes üzleti tervvel kell elé állnod, ami tartalmazza éttermed koncepcióját, célközönségét, az indítás költségét és a lehetséges profitot is. A tervben továbbá fogalmazd meg, hogy milyen jellegű éttermet szeretnél nyitni, és hogy milyen költségvetéssel dolgoznál.
Mindemellett, ha vannak képesítéseid az üzletvezetéssel kapcsolatban, akkor azokról se hallgass. Elképzelhető az is, hogy dolgoztál már étteremben, például séfként, pultosként, vagy felszolgálóként, de az is lehet, hogy nyitott személyiséget miatt nagyszerűen bánsz az emberekkel, ami egy fontos elvárás a vendéglátásban.
Ha azonban nincsenek kapcsolódó képesítéseid, gondolkodj el rajta, hogy mi másban segítheted hozzá jövendőbeli éttermedet a sikerhez.
Ne felejtsd, hogy nem csak ötletedet próbálod eladni ilyenkor, hanem saját magadat is, tehát bizonyítanod kell valamivel, hogy hasznos képesítésekkel rendelkezel egy étterem vezetésére.
Tanulj meg alkudni
Számos olyan feladat lesz, amikre szakembereket kérsz fel (ilyen például a vezetékek beépítése, a szellőzés kialakítása, stb.), de temérdek olyan munka is akad egy készülő étteremben, amiket te magad is el tudsz végezni. Például kifesthetsz jó néhány helységet az étteremben vagy kialakíthatod a homlokzati designt is. Mindenekelőtt írd össze, hogy mely feladatokhoz lesz szükséged szakemberekre, és miket tudsz megoldani te magad is, néhány ismerős vagy barát segítségével.
Habár a vízvezeték-szerelők és egyéb szakemberek munkadíjából nem igazán tudsz majd alkudni, rengeteg olyan termékre (felszerelések, kellékek, fogyócikkek, stb.) lesz szükséged éttermedben, amiket talán olcsóbban is be tudsz majd szerezni. Ezekre általában 10-20%-os plusz árat emelnek a kereskedők, hogy legyen miből alkudniuk, ezért sok esetben ennyivel olcsóbban is beszerezheted őket, ha tudod, hogyan bánj a szavakkal. A legrosszabb esetben nem fogadják el az ajánlatodat.
Használd ki a szezonalitást
Az épp nem szezonban lévő termékeket sokkal drágább importálni, és ezek a plusz költségek rajtad csattannak majd. Éppen ezért érdemes odafigyelni rá, hogy mindig szezonális hozzávalókat rendelj és használj kínálatodban.
Ezzel nem csak spórolhatsz majd, hanem biztosíthatod vendégeidet, hogy mindig a legfrissebb hozzávalókból készült ételekre számíthatnak nálad. Mindez persze azt jelenti, hogy rendszeresen módosítanod kell étlapodat az adott szezon szerint, de ez csupán még egy ok lesz vendégeid számára, hogy rendszeresen visszatérjenek hozzád a legfinomabb újdonságokért!