Sokan a nagy Facebook bojkott néven jegyzik azt a napjainkban zajló eseményt, melynek következtében a több világhírű nemzetközi márkával karöltve a Coca Cola is leállított több közösségi média platformon is a hirdetéseit. Nézzük, min van az egész mögött.

Nem hirdet a Coca Cola Facebookon
Drasztikus lépésre szánta el magát a világ egyik legnagyobb, és legismertebb nemzetközi cége, a Coca Cola: legalább 30 napig egyetlen közösségi média felületen sem fog hirdetni. De nem az üdítőket forgalmazó cég az egyetlen, aki erre a döntésre jutott, Unilever, Ben & Jerry, The North Face, Levi’s, Patagonia, Dockers, csak néhány a sok-sok név közül, akik leállították a hirdetéseiket a közösségi média platformokon világszerte, elég nagy bevételkiesést okozva ezzel Zuckerbergéknek. De mi a mögöttes ok?
Ezért nem hirdet a Coca Cola Facebookon
A Facebook bojkottnak nevezett akciót az Egyesült Államok legismertebb, antiszemitizmus és rasszizmus ellen küzdő szervezete, az Anti-Defamation League (ADL) hirdette, mert szerintük a cég nem lép fel elég határozottan Donald Trump gyűlöletkeltő bejegyzései, valamint az álinformációk terjedése ellen. Bár Zuckerberg változásokat jelentett be, egészen pontosan azt, hogy megjelölik a problémás posztokat, de ha hírértékük van, nem törlik őket, a legnagyobbak is csatlakoztak a kezdetleg főleg kiscégekből álló akcióhoz.
„A rasszizmusnak nincs helye a világban, és nincs helye a közösségi médiában sem. A Coca-Cola Company legalább 30 napra leállítja a fizetett hirdetéseit az összes közösségi platformon, a szünet alatt pedig átnézzük az irányelveinket, hogy lássuk, szükség van-e változtatásokra. Emellett pedig nagyobb fokú átláthatóságot és elszámoltathatóságot várunk a partnereinktől.” jelentette be James Quincey, a cég elnök-vezérigazgatója.
Mi lesz ennek a következménye?
Rövidtávon: a bejelentés miatt a Facebook részvényei 7 százalékot zuhantak a tőzsdén. Kicsit hosszabb távon, ha utánanézünk a dolgoknak, akkor azt láthatjuk, hogy máskor is fordult már elő hasonló, nem is olyan régen. Egészen pontosan 3 éve, 2017-ben a YouTube került hasonló helyzetbe, amikor szintén a legnagyobb hirdetők nullázták le a hirdetési keretüket, többek között a Coca Cola is, ennek hatására a platform változtatott, és a hirdetők visszatértek. Egyébként Mark Zuckerberg egy Facebook-posztban arról írt, hogy tervezi új irányelvek bevezetését, melyekkel egyebek mellett a gyűlöletbeszéd ellen is lehetne harcolni, de magára a bojkottra közvetlenül nem reagált eddig.