notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

A munkaügyi felügyelõ hatásköre

hirdetes

A munkaügyi felügyelõ hatásköre

Youtube logo

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

Gyakorlatban a munkaügyi ellenõrzéssel feltárt törvénysértések alapján kimondható, hogy a pillanatnyi szükséglet kielégítése háttérbe szorít minden józan, elõrelátható gondolkodást, súlyos konfliktusok kialakulása árán lehet csak a valós helyzetet feltárni. Számos esetben az orvoslás ekkor már kevés eredménnyel jár, mivel az ellenõrzést megelõzõen minden téren meglévõ harmónia elillant a felek magatartásából, gyakran csupán vádaskodás maradt, így utólag nehezen feltárhatók a foglalkoztatást valós körülményei. Fekete munkavégzés esetén, ha már a foglalkoztatás nem áll fenn, a felügyelõnek nincs is hatásköre eljárni.
A munkaügyi felügyelõnek e helyzetben kell színre lépni, feltárni, megállapítani a munkáltató –munkavállaló kapcsolat rendszerében a jogsértõ magatartást, pontosan meghatározni a jövõbeni feladatokat.

  ISO 9001, ISO 14001 ISO 17799 EUREPGAP rendszerkiépítéshez, állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!

A feketemunka messzire vezet, de úgyis megközelíthetõ a kérdés, hogy a munkáltató azért foglalkoztat feketén, mert a vállalkozás egésze átlépi a törvényeket.

Vegyünk erre három példát!

  1. Gyakori jelenség a többszintû alvállalkozói kapcsolat, ahol egymásnak adják kellõ haszon reményében a munkát. A sor végén általában olyan – építési, õrzés-védelemmel, munkaerõ- kölcsönzéssel foglalkozó cég –található vagy nem található, amely rövid ideje mûködik, - sok esetében az ellenõrzést követõen meg is szûnik -, vagy azzal a céllal hozták létre, hogy  „elvigye a balhét”. Természetesen van szerzõdés, van bélyegzõ és aláírás, adószám, csak éppen bejelentett, munkaszerzõdéssel foglalkoztatott munkavállaló nincs. A cég mindent elismer, az idézést, a határozatot átveszi, csak a bírságot nem fizeti meg, mivel eltûnik addigra, mire az intézkedés jogerõsség válik.
  2.  A másik jellemzõ eset, amikor a cég valójában székhellyel rendelkezik –az egy lakás -, telephellyel nem. Kizárólag a munkavégzés helyén volt megtalálható, de az ellenõrzés napjával onnan is eltûnt. A felügyelõ csak a kézbesítési megbízottal tud kapcsolatot létesíteni, mivel a cég vezetõje, tulajdonosa külföldi állampolgár, életvitelszerûen nem él Magyarországon. Az eljárás során a cég képviselõje nem hallgatható meg, más személy nem rendelkezik meghatalmazással a képviseletre. Érdemes itt is feltenni a kérdést! Rendben van egy így? A válasz egyszerû: nincs, de mégis bonyolult lesz az idõ múlásával. Több felelõsség kell a gazdaság szereplõitõl, a célt jobban szolgáló törvények kellenek a hatékony fellépéséhez, a hatóságok között jobb és gyorsabb koordináció szükséges.
  3. hirdetes
  4. Az sem ritka eset a helyszíni ellenõrzések tapasztalatai alapján, hogy a munkavállalók tanúként nyilatkoznak a munkáltatójukról, sok esetben megnevezik azt a személyt is, aki munkába állította õket. A megnevezett gazdasági társaság az idézésre nem jelenik meg, nem ál a hatóság rendelkezésére, ezzel akadályozza az ellenõrzést. Késõbb sokszor a fellebbezés szakaszában elõáll azzal, hogy nem õ a foglalkoztató, hanem az alvállalkozója. A becsatolt vállalkozási szerzõdés másik alanya ugyan a Céginformációban megtalálható, de az elõzõekben felvázolt két csoport szerint foglalkoztatók közé tartozik.
  5. hirdetes


Az ellenõrzés egy eszköz, melynek megerõsítését a társadalmi és civil szervezetek, a munkáltatók és a munkavállalók egyaránt szorgalmazzák. Egy olyan eszköz, amely a munka világában közremûködhet a foglalkoztatók és a foglalkoztatottak jogkövetõ magatartásának kialakításában, a foglalkoztatási kultúra színvonalának emelésében.
A feketemunka káros hatása mind rövidtávon, mind hosszú távon jelentõs. A költségvetés egyre nehezebben viseli a közterhek megfizetésének elmaradását, a munkavállalók elesnek a táppénzes állománytól, a váratlan helyzetek (pl.:munkabaleset) jogszerû orvoslásától, ezáltal anyagi helyzetük jelentõsen romlik. A feketén foglalkoztatottak hosszú távon nagy mértékû szociális hátrányba kerülhetnek az adót és járulékokat rendszeresen fizetõkkel szemben, hiszem a nyugdíjjal kapcsolatos jogszerû idejük rövidebb, mint a valósában ledolgozott idõ.

 ISO 9001, ISO 14001 ISO 17799 EUREPGAP rendszerkiépítéshez, állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!


 

Forrás:

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Szótár

eredményesség

a tervezett tevékenységek megvalósításának és a tervezett eredmények elérésének mértéke Tovább

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium bemutatkozása A tárca felelős a reálgazdasági... Tovább

Tovább a lexikonra