notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!
Máté Balázs online marketing asztali

Az ISO 9001:2000 és a folyamatközpontúság

Az ISO 9001:2000 és a folyamatközpontúság

hirdetes

Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra! 

 

 

 

A szabvány teljes folyamatmenedzsment rendszer felépítését követeli meg a vevõi igények felmérésétõl a termékfejlesztésen keresztül a termék, szolgáltatás vevõ számára történõ biztosításáig. Így a teljes értékláncot alkotó valamennyi folyamatra ki kell terjednie a dokumentált folyamatmenedzsment rendszernek.

Az ISO 9001:2000 és a folyamatközpontúság

ISO 9001, ISO 14001 ISO 17799 EUREPGAP rendszerkiépítéshez, állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!

Az ISO 9001  szabvány

teljes folyamatmenedzsment rendszer felépítését követeli meg a vevõi igények felmérésétõl a termékfejlesztésen keresztül a termék, szolgáltatás vevõ számára történõ biztosításáig. Így a teljes értékláncot alkotó valamennyi folyamatra ki kell terjednie a dokumentált folyamatmenedzsment rendszernek. Minden folyamatot mérni és folyamatosan monitorozni kell, mivel a szervezeteknek az eredményes mûködés érdekében számos egymással kölcsönhatásban lévõ folyamatot kell felismerniük és irányítaniuk. Gyakran az egyik folyamat kimenete közvetlenül a következõ folyamat bemenete. A szervezeten belül alkalmazott folyamatoknak, de fõleg a folyamatok közötti kölcsönhatásoknak a módszeres azonosítását és irányítását nevezzük folyamatszemléletnek.

A minõségügyi rendszerek

 területén már a korábbi években is tapasztalható volt egy egyértelmû elmozdulás a folyamatközpontú minõségügyi rendszerek irányába.

Minden olyan tevékenység, amelynek végrehajtásához bemenõ adatokat/anyagokat kap, és azokat átalakítja meghatározott eredménnyé, folyamatnak tekinthetõ. A folyamatok indításához, végrehajtásához vezérlõ adatokra/impulzusokra van szükség, és jellemzõen különbözõ erõforrásokat használnak fel.

A nagyobb szervezetek számos, egymással kapcsolatban lévõ folyamatot alakítanak ki, irányítanak és hajtanak végre. Ezek a folyamatok gyakran láncokat képeznek, esetenként elágaznak vagy összekapcsolódnak. Ennek következtében az egyik folyamat eredményét mások, mint inputot használják fel, vagy éppen más folyamatok vezérlését végzik. Ezeknek a folyamatoknak a szisztematikus felmérése, kézben tartása, szabályozása, egymásra hatásának felismerése jelenti a folyamatorientált minõségbiztosítást.

hirdetes

A minõségfilozófia és a folyamatorientáltság

közötti kapcsolatot Ishikawa fogalmazta meg, aki egy diagramban határozta meg a négy legfontosabb tényezõt: a munkaerõ, a munkaeszköz, a használt módszerek és a rendelkezésre álló infrastruktúra hatását a szervezeti környezetre. Szerinte, ha a dolgozóknak megtanítjuk használni az egyszerûbb technikákat, a beosztottak is képesek lesznek arra, hogy a minõséggel kapcsolatos általános problémák megoldásába bekapcsolódjanak. Ezzel leépítette a hagyományos osztályhatárokat, és a munkafolyamatokat állította elõtérbe.

Felismerték azt is, hogy a hierarchikus felépítésbõl származó munkafolyamat átfedéseket le kell építeni. Ezzel növelni lehet a vállalat hatékonyságát és rugalmasságát. Az osztálycélokat a folyamatcélok alá kell rendelni. Alapvetõ az a felismerés, hogy a termékek és szolgáltatások minõségét csak a megfelelõen kialakított folyamatokban lehet biztosítani.

A folyamatorientált vállalatirányítási rendszerek

nemcsak a dokumentáció változtatását teszik szükségessé. Ezzel még nem fog a vevõi elégedettség nõni, vagy a hibaszázalék csökkenni. Lényege abban fogható meg, hogy a folyamatirányítást a vállalatba be lehessen integrálni.

A folyamatszervezés

 a vállalatvezetés sikerének alapját jelenti akkor, amikor a vevõk követelményei folyamatosan változnak, nõnek, és a sokrétû termékkínálat komplex struktúrák kialakítását teszi szükségessé. A folyamatorientált minõségügyi rendszer, a folyamatok azonosításán, dokumentálásán túl, a folyamatoknak a vállalati stratégiához, a vevõk követelményéhez történõ folyamatos igazítását jelenti.

hirdetes

A konzekvens folyamat-optimalizálás,

a meghatározott folyamatjellemzõk, valamint a célokhoz történõ igazodás vezet végül a folyamatoptimalizálás igazi céljához, az üzleti eredmények javításához. Fontos, hogy a folyamatok minõségét megfelelõ indikátorokkal mérjék, regisztrálják, és szükség szerint beavatkozzanak. A folyamatban tehát mérési, ellenõrzési pontokat, jellemzõket kell meghatározni, és alkalmas módszerekkel felügyelni.

A minõségirányítási rendszer folyamatos javítása

A folyamatok egymással logikus kölcsönhatásba fûzhetõk, az ISO 9001:2000 szabvány tehát a szervezet folyamatszemléletû irányítására ösztönöz. A modell tükrözi, hogy az érdekelt felek meghatározó szerepet játszanak a szervezet bemenetének elõállításában.

Szükséges a vevõk elégedettségének folyamatos figyelemmel kísérése: az észrevételeikkel kapcsolatos információkat, mint igényeik és elvárásaik kielégítettségének mértékét értékelni kell. A szabvány gyakorlatilag minden olyan tevékenységre alkalmazható, amely esetében leíró folyamat létezik. Az ISO 9001:2000 teljes egészében a folyamatok szerinti megközelítésre ösztönöz.

ISO 9001, ISO 14001 ISO 17799 EUREPGAP rendszerkiépítéshez, állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!

Forrás:

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
hirdetes

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 237

Átlagos értékelés: 4.7

Szótár

Oktatási és Kultirális Minisztérium

Tájékoztató az Otatási és Kulturális Minisztérium feladatairól   Az Oktatási és... Tovább

érvényesítés/jóváhagyás (validálás)

annak megerõsítése objektív bizonyíték szolgáltatásával, hogy az adott szándék... Tovább

Tovább a lexikonra