
Honlapkészítés online marketing tanácsadó segítéségvel? A hatékony honlapkészítés titka az online marketing tanácsadás alapján készülõ honlap!
A Google Analytics lehetõségei
Kezdetek
A Google a szolgáltatást az Urchin Software Corporation felvásárlásával kezdte kínálni, 2005 novemberétõl. Az utóbbi cég által fejlesztett megoldás már korábban is a legnépszerûbbek közé tartozott, a Google pedig ingyenesen elérhetõvé tette azt.
Azonban a nagy népszerûségre való tekintettel néhány nappal az indulás után a keresõóriás ideiglenesen letiltotta az új felhasználók regisztrációjának fogadását, csak igénybejelentés volt lehetséges. Az így jelentkezett felhasználók közül idõnként "kisorsoltak" néhányat, akinek a szerverkapacitás növekedésével már biztonsággal ki lehetett szolgálni.
2006 augusztusától bárki számára, várakozás nélkül elérhetõ ez a statisztikai szolgáltatás.
Technológia
A felhasználók követését a Google egy, a saját szerverérõl letöltött, mindössze néhány kilobájt méretû JavaScript kód biztosítja. Ez nem lassítja le túlzott mértékben az oldal letöltését (igaz, ehhez az is kell, hogy a Google szerverei bírják a forgalmat), de megvan az a hátránya, hogy egyes felhasználók a böngészõk biztonsági beállításai miatt nem engedélyezik a letöltést. Ebben az esetben a látogató, és a róla esetlegesen rendelkezésre álló információ elveszik.
Kimutatások
A Google rengeteg információt gyûjt a látogatókról. Annak érdekében, hogy ne kelljen minden alkalommal az összes kimutatást végiglapoznunk, öt ún. "mûszerfal" (dashboard) áll rendelkezésünkre, amelyen a leggyakrabban megtekinteni kívánt statisztikák szerepelnek:
- Executive overview
- Conversion summary
- Marketing summary
- Content summary
- Site overlay
Executive overview
Ezen az oldalon a látogatók számát, földrajzi elhelyezkedését nézhetjük meg. Egy kördiagram szolgál az új illetve a visszatérõ látogatók arányának megjelenítésére, egy másikon pedig azt vizsgálhatjuk, hogy honnan érkeztek oldalunkra.
Conversion summary
Ez az oldal is fõként a látogatók számára van kihegyezve, azonban itt azt figyelhetjük meg, hogy az elõzõekhez képest hogy alakult a látogatók száma (csökkent, vagy nõtt), és hogy ez milyen arányban történt.
Arra is van lehetõségünk, hogy célokat határozzunk meg, ezeknek a teljesülését is ezen a lapon tekinthetjük meg.
Marketing summary
A Marketing summary dashboard-on a látogatók forrása van a központban. Részletes statisztikát olvashatunk a forrásoldalakról. Amennyiben a Google keresõmotorról érkezett a felhasználó, akkor az is kiderül, hogy milyen keresési kulcsszavak felhasználásával találtak rá oldalunkra.
Van egy olyan kimutatás is, ami arról szól, hogy fizettünk-e a látogató megérkezéséért valamilyen reklámkampány folyamán, vagy teljesen más forrásból érkezett-e honlapunkra.
Content summary
Ezen az oldalon azt nézhetjük meg, hogy a látogatók melyik oldalra érkeztek elõször, és melyik oldalt olvasva hagyták abba honlapunk büngészését.
A legnépszerûbb oldalunk címét is innen olvashatjuk le.
Site overlay
Ezzel a dashboard-dal a honlapunkat tudjuk "böngészni" oly módon, hogy a lap feletti információs sorban láthatjuk az adott oldalra vonatkozó statisztikákat.
Egyéb kimutatások
Már a fent ismertetettek is igen részletes képet festenek látogatóinkról, azonban ez még csak a rendelkezésre álló kimutatások kis része.
A rendelkezésre álló menüpontok sokaságát jól jellemzi, hogy valamennyi fõ menü pontot megnyitva a linkek nem férnek el a képernyõn.
Ezt a sokféleséget is illusztrálja a mellékelt ábra, ahol a munkafelületen a látogatók által használt Internet Explorer böngészõ verziójának megoszlását figyelhetjük meg. (Természetesen a többi böngészõrõl is rendelkezésre áll ilyen kimutatás.)
- Marketing Optimization/Unique Visitor Tracking/Visitor Recency: azt az idõtartamot mutatja, amely azonos látogató két látogatása között eltelik.
- Marketing Optimization/Visitor Segment Performance/Network Location: a látogatók által használt internetszolgáltatók (ISP) megoszlásáról olvashatunk le adatokat
- Content Optimization/Content Performance/Length of Visit: azt mutatja meg, hogy a látogatók mennyi idõt töltenek el egy oldal böngészésével
- Content Optimization/Content Performance/Depth of Visit: innen azt tudhatjuk meg, hogy hány érkezés után még hány oldalt töltött le a felhasználó
- Content Optimization/Navigational Analysis/All Navigation: hogyan jutottak el az egyes látogatók egy bizonyos oldalra, és onnan hova mentek tovább
- Content Optimization/Web Design Parameters/Platform Versions: milyen operációs rendszert használnak az egyes látogatók
- Content Optimization/Web Design Parameters/Java Enabled: hány felhasználónak van engedélyezve a Java Applet-ek futtatása
Mint láthatjuk, a Google Analytics-szel lehetõségek széles tárháza áll rendelkezésünkre látogatóink különbözõ jellemzõinek mérésére. Amennyiben látogatóink legnagyobb hányada engedélyezi a JavaScript kódok futtatását, érdemes igénybe vennünk ezt a szolgáltatást.
Honlapkészítés online marketing tanácsadó segítéségvel? A hatékony honlapkészítés titka az online marketing tanácsadás alapján készülõ honlap!
Forrás: