
ISO 9001, ISO 14001 ISO 17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre,HR Tanácsadásra állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!
„Néha a legelemibb viselkedési, vagy megjelenési szabályokat nem tartják be, akik megjelennek az állásinterjún”. „Meglepõen hangzik, de rendszeresen elõfordul, hogy aki interjúra érkezik, pontatlan, ápolatlan, vagy egyszerûen nem köszön. Egy-egy ilyen apróság nagyban ronthatja az illetõrõl kialakuló képet.”
A pozitív benyomás kialakítását már azelõtt érdemes megkezdeni, hogy a jelölt egyáltalán megérkezett volna az interjúra. Azaz érdemes utánanézni, hogy milyen jellegû állásról van szó – amennyiben ismert a cég, amelyhez interjúzni készül (több helyen az elsõ interjún nem derül ki, hogy konkrétan melyik vállalat hirdette meg a pozíciót. Extrém példának tûnhet, de elõfordul olyan is, hogy a szobába belépõ aspiránsnak fogalma sincs, hogy milyen jellegû munkára pályázik.
Természetesen a megérkezésnek is gesztusértéke van, ezért a pontosság mindennél fontosabb, sõt, érdemes 5-10 perccel korábban érkezni. Ha mégis becsúszna egy kis késés, már akkor oda kell szólni az interjú helyszínére, amikor kiderül, hogy a pontos érkezés kivitelezhetetlenné vált, nem pedig a megbeszélt találkozó kezdete után pár perccel. Az ajtón belépve egy sor további tényezõre kell figyelni – például a helyes testtartás, ruházat, stílus. A jelölt öltözéke legyen ápolt, rendezett, s lehetõség szerint színben összeillõ. A szélsõségeket – miniszoknya, szakadt póló, stb. – feltétlenül érdemes kerülni, s abból sem lesz probléma, ha egy picit még túl is öltözi a jelentkezõ a helyzetet (mindenképpen jobb, mintha alulöltözné). A köszöntésnél a kézfogás legyen határozott, de ne túl erõs (persze a „döglött hal” erõsség sem szerencsés).
A beszéd stílusa és mennyisége egyaránt fontos. Nem szabad sem túl szótlannak, sem túl bõbeszédûnek lenni, meg kell találni az arany középutat. A fogalmazás során kerülni kell a negatív töltetû mondatokat, s inkább több cselekvést ábrázoló, aktív képet, igét kell használni. Ügyelni kell, hogy ne hadarjunk, s ne beszéljünk túl lassan sem. A beszédmennyiséghez hasonlóan itt is meg kell találni az egyensúlyt.
Az interjúra érdemes vinni a kinyomtatott szakmai önéletrajzot – amely mentes kell, hogy legyen a helyesírási és stilisztikai hibáktól. A jelentkezõknek pedig érdemes önvizsgálatot tartani azelõtt, hogy megjelennének a helyszínen, s felmérni saját képességeiket. Olyasvalaki például, aki már attól zavarba jön, ha két-három emberrel kell farkasszemet néznie, jobban teszi, ha átgondolja, hogy valóban alkalmas-e egy vezetõ pozícióba.
Alapvetõ szabály, hogy az interjúra már csak kikapcsolt mobiltelefonnal menjen be a jelölt, azt is tartsa a zsebében. A kocsikulccsal is hasonló a helyzet, az asztalra hanyagul kirakott slusszkulcs ugyanis távolról sem kelt szimpátiát. Ugyanígy kerülendõek a pikáns, vagy trágár viccek, a túlságosan nagy mellény, illetve a magánélet és a család emlegetése.
A fenti szabályok betartásával garantáltan kellemes, pozitív elsõ benyomás alakul ki az állásinterjún, ez pedig rövid-, és hosszútávon egyaránt a jelentkezõ elõnyére szolgál majd.
ISO 9001, ISO 14001 ISO 17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre,HR Tanácsadásra állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!
Forrás: