
ISO 9001, ISO 14001 ISO 17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre,HR Tanácsadásra állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!
Minden irányban
A belsõ kommunikáció nem egyoldalú: fontos, hogy ne csak felülrõl lefelé, hanem alulról fölfelé, sõt oldalirányban is áramoljon az információ. Hasznos ismereteket ugyanis nemcsak a vezetõk adhatnak át a beosztottaknak, hanem ez természetesen fordítva is lehetséges: az azonos szinten lévõk is tanulhatnak egymástól.
Jó, ha már az ismeretátadásnál gondolunk arra, hogy mi lehet a másik fejében, milyen kérdések merülhetnek fel benne - hiszen így tudunk csak válaszolni rájuk. A hatékony eszmecsere érdekében minél több személyes fórumot kell teremteni.
Eszközök
Nagy cégeknél a kommunikáció bevett eszköze az újság, ezt sokszor - igen helyesen - az érintettek bevonásával készítik, ám egy havonta-negyedévente megjelenõ üzemi lap nem ad lehetõséget a gyors visszacsatolásra. Ebbõl a szempontból is korszerûbb eszköz a belsõ számítógépes rendszer - intranet -, s ilyen ma már a kis szervezeteknél is van. Jó, ha úgy alakítják ki, hogy lehetõség legyen a kétirányú kommunikációra, ha mód van bizonyos témák "megbeszélésére", ha vannak olyan felületek, amelyeken mindenki elhelyezhet információt. Ám ez sem lehet olyan hatékony, mint a személyes megbeszélés. Igaz, utóbbi a felesleges értekezletek sorának rémképét vetíti elõre, de ez megfelelõ elõkészítéssel elkerülhetõ. Fontos lehet, hogy azok is szót váltsanak egymással, akik a szervezeten belül máshová tartoznak ugyan, de munkájuk kapcsolódik egymáshoz vagy hasonló jellegû. Így például jó, ha más-más termékek értékesítéséért felelõs szakemberek találkoznak, s eltanulják egymástól a praktikákat.
Szemtõl szemben
A Coca-Cola kereskedelmi képviselõi például hetente többször is tartanak csoportgyûlést, megbeszélik a tapasztalataikat, kapnak új információt és megvan a lehetõség a visszacsatolásra is. A megfelelõ fórumok megteremtése mellett kulcskérdés, hogy olyan legyen a vállalati légkör, amelyben szabad véleményt, bírálatot mondani. Így a cégnél évente megtartott teljesítmény-értékelésen is párbeszéd folyik a dolgozó és felettese között: nemcsak a fõnök értékel, de a beosztott is elmondja, mi segítette a munkáját, s mi nem, például milyen szervezési nehézségekkel találkozott.
Motiváció
A Siemensnél úgy tartják, hogy a belsõ kommunikáció feladata nemcsak a hatékony információátadás, de a dolgozók motiválása is. A negyedévente megjelenõ Siemens Magazin célja, hogy a dolgozók olyan információkhoz is hozzájussanak, amelyek a vállalat egészét érintik, s megismerjék más ágazatok munkáját, mert ez erõsíti a vállalat iránti lojalitást. A színes újságot lakásra küldik, hogy mindenki biztosan megkapja, nyugodtan olvashassa, s a családtagok is belenézhessenek. Közös vállalati rendezvényekkel is segítik olyan emberek találkozását, akik a munka során nem ismernék meg egymást. Ilyen a Siemens Pódium, amelyen neves újságírók faggatnak ismert személyiségeket. Volt már vendég például Kern András és Kemény Dénes, a vízilabda válogatott edzõje. Sikeres rendezvényük a gyermeknap, amelyre három éve hatszázan, az idén pedig már kétezren mentek el. Már nem is férnek el külsõ helyszínen, a vállalat idõközben megújult s megnõtt központi telephelyén tartják. Így mód nyílt az egyik gyerek kérésének teljesítésére is: minden évben ültetnek egy fát gyermeknapon. Hasonló sikert könyvelhet el a Siemens Házibuli, amellyel a felnõttek ünnepelnek év végén.
ISO 9001, ISO 14001 ISO 17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre,HR Tanácsadásra állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!
Forrás: