A Nemzetközi Szabványosítási Szervezet november 14-én kiadta az új ISO 9001:2008 szabványt, a világ 175 országában eddig is használt minőségirányítási szabvány új verzióját

Vevői elégedettség
Az ISO 9001:2008, Minőségirányítási rendszer – Követelmények, az eredetileg 1987-ben kiadott szabvány eddig negyedik kiadása. A szabvány az egész világon elterjedt iránymutatást ad a vevői elégedettség növelése, illetve a beszállítói kapcsolatok erősítése érdekében.
Az ISO 9001:2008 szabvány a felváltott 2000-es kiadáshoz képest nem tartalmaz új követelményt a fenti témakörben, azonban világosan tisztázza az ISO 9001:2000 szabvány jelenlegi követelményeit az elmúlt 8 év tapasztalata alapján. Néhány változást tapasztalhatunk azonban az ISO 14001:2004 környezetvédelmi szabvánnyal kapcsolatos összefonódásban.
Felülvizsgálatok az ISO 9001 szabványnál
Minden ISO szabvány – amelyből jelenleg 17400 érvényes kiadott változat van a világon – bizonyos időközönként felülvizsgálatra kerül. Ennek az oka az, hogy több tényező is elavulttá tehet egy szabványt, mint például technológiai fejlődések, új módszerek és anyagok, új biztonsági követelmények, illetve alkalmazási területek. Ezen tényezőket mind figyelembe kell venni ahhoz, hogy biztosítsuk az ISO szabványok folyamatos naprakész tartalmát.
Az ISO/TC 176 szabvány, amely az ISO 9000-es családért felel, 80 ország és 19 nemzetközi vagy regionális szervezet, illetve technikai bizottság szakértelmét egyesíti magában. Az ISO 9001 szabvány ISO/TC 176 SC 2-es albizottsága által végzett felülvizsgálat eredményezte a 2008-ban történt módosításokat, illetve az újbóli kiadást.
ISO 9001:2008 és ISO 9001:2000 szabvány közötti különbségek
A felülvizsgálat, illetve a bemeneti adatok meghatározása során több tényezőt is figyelembe vettek, mint például: igazoló erejű tanulmányt az ISO 72:2001 kritériumairól; Irányelvek a minőségirányítási szabványok igazolására és fejlesztésére leírást; visszajelzéseket az ISO/TC 176 értelmezési folyamatról; az ISO 9001:2000 két éves időtartamú, folyamatos felülvizsgálatát az ISO/TC 176/SC2-n belül; egy világméretű felhasználói tanulmányt, amelyet az ISO/TC 176/SC 2 vitelezett ki; illetve további, nemzetközi felmérésekből származó adatokat.
Az ISO/TC 176/SC 2 ezen kidolgozott egy leírást, amely egyértelmű magyarázatot ad az ISO 9001:2008 és az ISO 9001:2000 szabvány közötti különbségekről, illetve hogy ezek a különbségek mit jelentenek a felhasználók részére. Ezen leírás megtalálható a www.iso.org honlapon.