Minõségügyi iskolánk huszonegyedik fejezete az MSZ EN ISO 9004:2001 8.2.3 pontját elemzi, azaz az ISO9001 és az ISO 9004 a folyamatok figyelemmel kísérése és mérése témakörrel kapcsolatos követelményeit. A cikksorozattal célunk, hogy az ISO9001 (minõségirányítási rendszer) tanúsítvány megszerzésében segítséget nyújtsunk a Minõségirányítási vezetõk, a belsõ auditorok és a minõségügyi szakemberek számára.

MSZ EN ISO9001:2001 8.2.3 pont
ISO9001, ISO14001 ISO17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!
Az ISO9001 a termék figyelemmel kísérése
során azt követeli meg, hogy vizsgáljuk, a termék jellemzõi teljesíti-e a követelményeket:
ISO 9001:2000, Minõségirányítási rendszerek.Követelmények8.2.4. A termék figyelemmel kísérése és mérése A szervezetnek figyelemmel kell kísérnie és mérnie kell a termék jellemzõit, annak igazolása céljából, hogy a termékkel szemben támasztott követelmények teljesülnek. Ezt a termék elõállítási folyamata során, annak megfelelõ szakaszaiban kell végezni, a tervezett intézkedéseknek megfelelõen. Az elfogadás kritériumainak való megfelelõség bizonyítékait meg kell õrizni. A feljegyzéseknek meg kell jelölniük, hogy kik azok a személyek, akik a termék továbbítását engedélyezik. A termék továbbítása nem engedélyezhetõ és a szolgáltatás teljesítése nem folytatható mindaddig, amíg a tervezett intézkedés kielégítõ módon nem fejezõdött be, hacsak az erre felhatalmazott személy, illetve ahol lehetséges a vevõ nem hagy jóvá ettõl eltérõ döntést. |
ISO 9001, A termék mérése és figyelemmel kísérése
A szervezet dolgozza ki és írja elõ a termékeire vonatkozó mérési követelményeket (beleértve az átvételi kritériumokat). A terméken végzett méréseket úgy tervezzék és úgy hajtsák végre, hogy igazolja: az érdekelt felek követelményei teljesültek és felhasználást nyertek az elõállítási folyamatok fejlesztéséhez. A termék mérése során tehát nem csak a vevõk által támasztott követelmények teljesülését célszerû vizsgálni, hanem a lehetséges érdekelt felek követelményeit is, illetve hogy adatokat szolgáltasson a folyamatok fejlesztéséhez.
Amikor a mérési módszereket kiválasztják, – gondoskodva arról, hogy a termékek megfeleljenek a követelményeknek – és amikor számba veszik a vevõ igényeit és elvárásait, a szervezet vegye figyelembe a következõket:
a) a termékjellemzõk típusait, amelyek alapján ki lehet választani a mérések típusait, a megfelelõ mérõeszközöket, a kívánt pontosságot és a szükséges készségeket;
b) a szükséges berendezést, szoftvert és eszközöket;
c) a megfelelõ mérési helyek kiválasztását az elõállítási folyamatok sorában;
d) minden egyes mérési helyen a mérendõ jellemzõket, az alkalmazandó dokumentumokat és az átvételi kritériumokat;
e) azokat a vevõ által meghatározott pontokat, amelyeknél a termék kiválasztott jellemzõinek a megfigyelését, vagy igazolását (verifikálását) végzik;
f) azokat az ellenõrzéseket és vizsgálatokat, amelyekre nézve a törvényhozó, vagy a szabályozó hatóságok megkövetelik, hogy ezeknél jelen legyenek, vagy ezeket maguk végezzék;
g) hol, mikor és hogyan kívánja a szervezet felkérni illetékes harmadik fél részvételét, vagy hol követeli ezt meg a vevõ vagy a jogszabályalkotó és a szabályozó hatóság a következõ feladatok elvégzésére:
- típusvizsgálat,
- folyamatközi ellenõrzés, vagy vizsgálat,
- termékigazolás (verifikálás),
- termékjóváhagyás (validálás), valamint
- termékminõsítés;
h) a munkatársak, az anyagok, a termékek, a folyamatok, és a minõségirányítási rendszer minõsítését;
i) a végellenõrzést annak megerõsítésére, hogy minden elõírt igazolási (verifikálási) és érvényesítési (validálási) tevékenységet elvégeztek és az eredményt elfogadták;
j) a termékre vonatkozó mérési eredmények feljegyzését.
A szervezet vizsgálja át a termékkel kapcsolatos méréshez alkalmazott módszereket és az igazolás (verifikálás) tervezett feljegyzéseit, hogy megfontolhassa a mûködés fejlesztésének lehetõségeit. Célszerû a termék figyelemmel kísérésének, mérésének folyamatát is vizsgálni, ha lehet fejleszteni, hogy a legpontosabb adatokat biztosítsa. A termékkel kapcsolatos olyan mérések feljegyzéseire, amelyeknél megfontolható a mûködés fejlesztése, tipikus példák a következõk:
- ellenõrzési és vizsgálati jelentések,
- továbbengedési közlések,
- termékek átvételi formanyomtatványai, valamint
- az elõírt megfelelõségi tanúsítványok.
Az ISO 9004 szabvány
még a 8.2 fejezethez sorolja az érdekelt felek megelégedettségét is. Erre az ISO 9001 szabvány nem határoz meg követelményeket: Az érdekelt felek megelégedettségének mérése és figyelemmel kíséréseISO 9001 8.2.4.
A szervezeteknek nem pusztán a vevõ megelégedettségét kell szem elõtt tartania. Minden gazdasági társaságot azért hoznak létre, hogy a tulajdonosoknak jövedelmet, hasznot termeljen, vagy valamilyen közhasznú feladatot lássanak el. Tehát nem csak a vevõ az érdekelt fél, akinek az elégedettsége fontos, hanem például a tulajdonosok, társadalom.
A szervezet állapítsa meg, hogy milyen információra van szükség az érdekelt felek igényeinek kielégítéséhez (a vevõkéin kívül) a szervezet egyes folyamataival kapcsolatban, hogy kiegyensúlyozottan bocsáthassa rendelkezésre az erõforrásokat. Az ilyen információ tartalmazzon olyan méréseket, amelyek a saját munkatársakra, a tulajdonosokra és a befektetõkre, a (be)szállítókra és a partnerekre, valamint a társadalomra vonatkoznak.
Példák az ilyen mérésekre a következõk.
a) A szervezet munkatársai vonatkozásában a szervezet
– tekintse át saját munkatársainak véleményét arról, hogy milyen jól elégíti ki a szervezet az õ igényeiket és elvárásaikat, valamint
– értékelje az egyéni teljesítéseket és a kollektíva teljesítéseit, továbbá hozzájárulásukat a szervezet eredményeihez.
A munkatársak elégedettsége nagymértékben hozzájárul a megfelelõ mûködéshez, végsõ soron a vevõk igényinek megfelelõ termék elõállításához. Ha a munkatársak rosszul érzik magukat a munkahelyen, nem érik el céljaikat, nem fognak úgy dolgozni, ahogyan azt a vevõi igény kielégítése megkövetelné.
b) A tulajdonosok és a beruházók vonatkozásában a szervezet
- értékelje ki képességét a meghatározott célok elérésére,
- értékelje ki pénzügyi eredményességét,
- értékelje ki a külsõ tényezõk befolyását az eredményekre, valamint
- állapítsa meg, hogy milyen értékkel járultak hozzá az eredményhez a megtett intézkedések.
c) A (be)szállítók és a partnerek vonatkozásában a szervezet
- mérje fel a (be)szállítók és a partnerek véleményét arról, hogy meg vannak-e elégedve a szervezet beszerzési folyamataival,
- kísérje figyelemmel a (be)szállítók és a partnerek teljesítését és azt, hogy megfelelnek-e a szervezet beszerzési politikájának és adjon arról visszajelzést, valamint
- értékelje a beszerzett termékek minõségét, a (be)szállítók és a partnerek közremûködését és a kapcsolatból származó kölcsönös elõnyöket.
A szállítókkal való kölcsönös jó viszony kialakítása a szervezet érdeke is, hiszen akkor kevesebb gondjuk támad a szállítók teljesítményével kapcsolatban, hatékonyabb lehet a munkavégzés.
d) A társadalom vonatkozásában a szervezet
- határozzon meg a vállalati célokhoz kapcsolódó, jól használható adatokat és figyelje meg ezek alakulását, hogy kielégítõ kölcsönhatást érjen el a társadalommal, valamint
- idõszakonként értékelje tevékenységeinek eredményességét és hatékonyságát és azt, hogy mûködését hogyan ítélik meg a társadalom érintett részei.
ISO 9001, ISO 14001 ISO 17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!
Forrás: