Minõségügyi iskolánk utolsó fejezete az MSZ EN ISO 9004:2001 8.5.4 és az ISO 9001 8.5.3 pontját elemzi, azaz az ISO9001 és az ISO 9004 a folyamatos fejlesztés és a megelõzõ tevékenység témakörrel kapcsolatos követelményeit. A cikksorozattal célunk, hogy az ISO9001 (minõségirányítási rendszer) tanúsítvány megszerzésében segítséget nyújtsunk a Minõségirányítási vezetõk, a belsõ auditorok és a minõségügyi szakemberek számára.

MSZ EN ISO 9004:2001 8.5.4 és ISO 9001 8.5.3
ISO 9001, ISO 14001 ISO17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!
A megelõzõ tevékenység az ISO 9000 szabvány szerint egy lehetséges eltérés, hiba okának a megszüntetése. A megelõzõ tevékenység végzésére írásbeli szabályozást kell készíteni:Nézzük mit mond az ISO 9001 szabvány a 8.5.3 fejezetében:
ISO 9001:2000, Minõségirányítási rendszerek. Követelmények 8.5.3. Megelõzõ tevékenység A szervezetnek meg kell állapítani azt a tevékenységet, amellyel kiküszöbölheti a lehetséges nemmegfelelõségek okait, hogy megelõzze ezek bekövetkezését. A megelõzõ tevékenységnek arányban kell állnia a lehetséges problémák hatásaival. Dokumentált eljárást kell készíteni, hogy követelményeket határozzon meg a) a lehetséges nemmegfelõségek és ezek okainak megállapítására, b) a nemmegfelelõségek bekövetkezésének megelõzésére irányuló tevékenység szükségességének kiértékelésére, c) a szükséges tevékenység meghatározására és bevezetésére, d) a megtett intézkedés eredményeinek feljegyzésére, valamint e) az elvégzett megelõzõ tevékenység átvizsgálására. |
Célszerû a már felfedett eltérések kapcsán indított helyesbítõ tevékenységek után megvizsgálni, hogy milyen egyéb okokból fordulhat elõ eltérés ugyanazon a területen, illetve milyen területeken fordulhat elõ még hasonló eltérés, és ott megelõzõ tevékenységeket indítani. Az adatelemzések segíthetnek még megelõzõ tevékenységeket indítani. Az egyes adattípusok tendenciája az évek során információt adhat a megelõzõ tevékenységekhez.
ISO 9004 8.5.3. Veszteségek megelõzése
Ezek az adatok információt nyújtanak ahhoz, hogy eredményes és hatékony tervet lehessen készíteni a veszteségek megelõzésére és minden egyes folyamathoz és termékhez tartozó prioritás megállapítására, hogy ki lehessen elégíteni az érdekelt felek igényeit és elvárásait.
A vezetõség tervezze meg a szervezet veszteségei hatásának enyhítését, hogy fenn tudja tartani folyamatai és termékei minõségét. A veszteségek megelõzésének tervezését célszerû alkalmazni az elõállítási és a támogatási folyamatok, a tevékenységek és a termékek esetében, hogy biztosítani lehessen az érdekelt felek megelégedettségét.
Ahhoz, hogy az eredményesség és a hatékonyság megvalósuljon, a veszteségek megelõzésének tervezése legyen módszeres. Ez alapuljon a megfelelõ módszerekbõl nyert adatokon, beleértve a trendekre vonatkozó korábbi adatok kiértékelését és a szervezet mûködésének és termékei minõségének kritikussági fokát, hogy mennyiségi mutatók formájában kifejezett adatokat lehessen elõállítani. Példák az adatforrásokra:
A veszteségek megelõzésére irányuló tervek eredményességének és hatékonyságának kiértékelésébõl kiadódó eredmények a vezetõségi átvizsgálás kimenõ adatainak tekintendõk és szolgáljanak egyszersmind bemenõ adatul a tervek módosításához és a fejlesztési folyamatokhoz.
Az ISO 9004 szabvány további támpontokat ad a szervezet, illetve a minõségirányítási rendszer folyamatos fejlesztésének elvégzéséhez:
ISO 9004 8.5.4. A szervezet folyamatos fejlesztése
Annak érdekében, hogy elõmozdítsák a szervezet jövõjének biztosítását és az érdekelt felek igényeinek kielégítését, a vezetõség hozzon létre olyan kultúrát, amely bevonja a munkatársakat abba, hogy aktívan keressék a lehetõségeket a folyamatok mûködésének, a tevékenységek eredményességének és a termékek minõségének fejlesztésére.
A munkatársak bevonása céljából a felsõ vezetõség hozzon létre olyan környezetet, amelyben a hatásköröket átruházták úgy, hogy a munkatársakat felhatalmazták és õk át is vállalták a felelõsséget azoknak a lehetõségeknek a megkereséséért, amelyekkel a szervezet fejlesztheti mûködését. Ez olyan tevékenységekkel érhetõ el, mint például:
- célok kitûzése a munkatársak részére, projektek számára és az egész szervezet számára,
- benchmarking (szint-összehasonlítás) a versenytársak mûködésével és a legjobb gyakorlattal,
- elismerés és jutalom fejlesztési eredményért, valamint
- javaslati rendszerek, beleértve a vezetõség kellõ idõben való reagálását.
A munkatársak bevonása a minõségirányítási rendszer fejlesztésébe hatalmas plusz potenciált adhat, hiszen õk ismerik a saját munkájukat, õk tudnak ezáltal olyan ötleteket adni, amivel egyszerûsíthetõ, hatékonyabbá tehetõ a munkájuk. Ehhez azonban a vezetõségnek biztosítani kell a megfelelõ légkört, és érdekeltté kell tenni a munkatársakat.
Annak érdekében, hogy módszeressé lehessen tenni a fejlesztési tevékenységeket, a felsõ vezetõség dolgozzon ki és vezessen be olyan folyamatot a folyamatos fejlesztés céljaira, amelyet egyaránt lehessen alkalmazni az elõállítási és a támogatási folyamatokhoz és tevékenységekhez. A fejlesztési folyamatok eredményességének és hatékonyságának biztosítása érdekében célszerû megfontolni az elõállítási és a támogatási folyamatok következõ szempontjait:
- eredményesség (például a kimenet teljesíti a követelményeket),
- hatékonyság (például az erõforrások egységre esõ felhasználása idõben és pénzben kifejezve),
- külsõ hatások (például változások a törvényekben és a szabályzatokban),
- lehetséges gyengeségek (például hiányosság a képesség, vagy a folyamatos teljesítés tekintetében),
- lehetõség jobb módszerek alkalmazására,
- a tervezett és a nem tervezett változások kézben tartása,
- a tervezett elõnyök mérése.
A folyamatos fejlesztés ilyen folyamatát célszerû használni a szervezet belsõ eredményességének és hatékonyságának fejlesztésére, valamint a vevõk és más érdekelt felek megelégedettségének növelésére.
A vezetõség támogassa mind a meglévõ folyamatok kis lépésekben történõ, szakadatlan fejlesztését, mind az áttörési lehetõségek kihasználását, hogy ezáltal a szervezet és az érdekelt felek a lehetõ legtöbb elõnyhöz jussanak. A fejlesztés nem csak a szervezet számára lehet fontos, hanem az érdekelt felek is profitálhatnak belõle, ha például a termék is több vevõi követelményt képes kielégíteni a fejlesztések következtében.
A fejlesztési folyamatot támogató bemenõ adatok például a következõ forrásokból származó információt tartalmazhatnak:
- érvényesítési (validálási) adatok,
- folyamatok kihozatali adatai,
- vizsgálati adatok,
- önértékelésbõl származó adatok,
- megfogalmazott követelmények és visszajelzések érdekelt felektõl,
- a szervezet munkatársainak tapasztalata,
- pénzügyi adatok,
- a termék minõségére vonatkozó adatok, valamint
- a szolgáltatás nyújtására vonatkozó adatok.
A vezetõség gondoskodjon róla, hogy a termékben, vagy a folyamatokban eszközölt változtatásokat jóváhagyják, prioritáselemzésnek vessék alá, betervezzék, megszervezzék és ellenõrzés alatt tartsák, hogy a szervezet kielégítse az érdekelt felek követelményeit, és elkerülje olyan kötelezettségek vállalását, amelyeket a szervezet nem tud teljesíteni.
A B melléklet leír egy olyan folyamatot, amelyet egy szervezet bevezethet a folyamatok folyamatos fejlesztéséhez.
ISO 9001, ISO 14001 ISO17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!
Forrás: