notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

ISO 9001 (minõségirányítási rendszer) lépésrõl lépésre! Az ISO 9001 és az ISO 9004 8.5.4 folyamatos fejlesztés valamint az ISO 9001 8.5.3 megelõzõ tevékenység

hirdetes

ISO 9001 (minõségirányítási rendszer) lépésrõl lépésre! Az ISO 9001 és az ISO 9004 8.5.4 folyamatos fejlesztés valamint az ISO 9001 8.5.3 megelõzõ tevékenység

Facebook logo

KÖVESS MINKET

FACEBOOKON

Minõségügyi iskolánk utolsó fejezete az MSZ EN ISO 9004:2001  8.5.4 és az ISO 9001 8.5.3 pontját elemzi, azaz az ISO9001 és az ISO 9004  a folyamatos fejlesztés és a megelõzõ tevékenység témakörrel kapcsolatos  követelményeit. A cikksorozattal célunk, hogy az ISO9001 (minõségirányítási rendszer)  tanúsítvány megszerzésében segítséget nyújtsunk a Minõségirányítási vezetõk, a belsõ auditorok és a minõségügyi szakemberek számára.

MSZ EN ISO 9004:2001 8.5.4 és ISO 9001 8.5.3 

ISO 9001, ISO 14001 ISO17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!

ISO 9001, ISO 14001 belsõ auditori, minõségirányítási vezetõ, valamint minõségügyi szakember tanfolyamok részletesen itt!

 

A megelõzõ tevékenység az ISO 9000 szabvány szerint egy lehetséges eltérés, hiba okának a megszüntetése. A megelõzõ tevékenység végzésére írásbeli szabályozást kell készíteni:

Nézzük mit mond az ISO 9001 szabvány a 8.5.3 fejezetében:

ISO 9001:2000, Minõségirányítási rendszerek. Követelmények
8.5.3. Megelõzõ tevékenység
A szervezetnek meg kell állapítani azt a tevékenységet, amellyel kiküszöbölheti a lehetséges nemmegfelelõségek okait, hogy megelõzze ezek bekövetkezését. A megelõzõ tevékenységnek arányban kell állnia a lehetséges problémák hatásaival.
Dokumentált eljárást kell készíteni, hogy követelményeket határozzon meg
a) a lehetséges nemmegfelõségek és ezek okainak megállapítására,
b) a nemmegfelelõségek bekövetkezésének megelõzésére irányuló tevékenység szükségességének kiértékelésére,
c) a szükséges tevékenység meghatározására és bevezetésére,
d) a megtett intézkedés eredményeinek feljegyzésére, valamint
e) az elvégzett megelõzõ tevékenység átvizsgálására.

Célszerû a már felfedett eltérések kapcsán indított helyesbítõ tevékenységek után megvizsgálni, hogy milyen egyéb okokból fordulhat elõ eltérés ugyanazon a területen, illetve milyen területeken fordulhat elõ még hasonló eltérés, és ott megelõzõ tevékenységeket indítani. Az adatelemzések segíthetnek még megelõzõ tevékenységeket indítani. Az egyes adattípusok tendenciája az évek során információt adhat a megelõzõ tevékenységekhez.

ISO 9004 8.5.3. Veszteségek megelõzése


A vezetõség tervezze meg a szervezet veszteségei hatásának enyhítését, hogy fenn tudja tartani folyamatai és termékei minõségét. A veszteségek megelõzésének tervezését célszerû alkalmazni az elõállítási és a támogatási folyamatok, a tevékenységek és a termékek esetében, hogy biztosítani lehessen az érdekelt felek megelégedettségét.
Ahhoz, hogy az eredményesség és a hatékonyság megvalósuljon, a veszteségek megelõzésének tervezése legyen módszeres. Ez alapuljon a megfelelõ módszerekbõl nyert adatokon, beleértve a trendekre vonatkozó korábbi adatok kiértékelését és a szervezet mûködésének és termékei minõségének kritikussági fokát, hogy mennyiségi mutatók formájában kifejezett adatokat lehessen elõállítani. Példák az adatforrásokra:

  • a kockázatelemzés módszerei, például a hibamód- és hatáselemzés,
  • a vevõ igényeinek és elvárásainak átvizsgálása,
  • hirdetes
  • piacelemzés,
  • a vezetõségi átvizsgálás kimenõ adatai, 
  • az adatelemzés kimenõ adatai, 
  • a megelégedettség mérése,
  • a folyamatokkal kapcsolatos mérések,
  • olyan rendszerek, amelyek az érdekelt felektõl származó információ többféle forrását egyesítik,
  • a minõségirányítási rendszernek a tárgyra vonatkozó feljegyzései,
  • korábbi tapasztalatok tanulságai,
  • az önértékelés eredményei, valamint
  • olyan folyamatok, amelyek korai figyelmeztetést tartalmaznak nem szabályozott mûködési feltételek várható bekövetkezésérõl.

Ezek az adatok információt nyújtanak ahhoz, hogy eredményes és hatékony tervet lehessen készíteni a veszteségek megelõzésére és minden egyes folyamathoz és termékhez tartozó prioritás megállapítására, hogy ki lehessen elégíteni az érdekelt felek igényeit és elvárásait.
A veszteségek megelõzésére irányuló tervek eredményességének és hatékonyságának kiértékelésébõl kiadódó eredmények a vezetõségi átvizsgálás kimenõ adatainak  tekintendõk és szolgáljanak egyszersmind bemenõ adatul  a tervek módosításához és a fejlesztési folyamatokhoz.

Az ISO 9004 szabvány további támpontokat ad a szervezet, illetve a minõségirányítási rendszer folyamatos fejlesztésének elvégzéséhez:


ISO 9004 8.5.4. A szervezet folyamatos fejlesztése


Annak érdekében, hogy elõmozdítsák a szervezet jövõjének biztosítását és az érdekelt felek igényeinek kielégítését, a vezetõség hozzon létre olyan kultúrát, amely bevonja a munkatársakat abba, hogy aktívan keressék a lehetõségeket a folyamatok mûködésének, a tevékenységek eredményességének és a termékek minõségének fejlesztésére.
A munkatársak bevonása céljából a felsõ vezetõség hozzon létre olyan környezetet, amelyben a hatásköröket átruházták úgy, hogy a munkatársakat felhatalmazták és õk át is vállalták a felelõsséget azoknak a lehetõségeknek a megkereséséért, amelyekkel a szervezet fejlesztheti mûködését. Ez olyan tevékenységekkel érhetõ el, mint például:

  • célok kitûzése a munkatársak részére, projektek számára és az egész szervezet számára,
  • benchmarking (szint-összehasonlítás) a versenytársak mûködésével és a legjobb gyakorlattal,
  • elismerés és jutalom fejlesztési eredményért, valamint
  • javaslati rendszerek, beleértve a vezetõség kellõ idõben való reagálását.

A munkatársak bevonása a minõségirányítási rendszer fejlesztésébe hatalmas plusz potenciált adhat, hiszen õk ismerik a saját munkájukat, õk tudnak ezáltal olyan ötleteket adni, amivel egyszerûsíthetõ, hatékonyabbá tehetõ a munkájuk. Ehhez azonban a vezetõségnek biztosítani kell a megfelelõ légkört, és érdekeltté kell tenni a munkatársakat.
Annak érdekében, hogy módszeressé lehessen tenni a fejlesztési tevékenységeket, a felsõ vezetõség dolgozzon ki és vezessen be olyan folyamatot a folyamatos fejlesztés céljaira, amelyet egyaránt lehessen alkalmazni az elõállítási és a támogatási folyamatokhoz és tevékenységekhez. A fejlesztési folyamatok eredményességének és hatékonyságának biztosítása érdekében célszerû megfontolni az elõállítási és a támogatási folyamatok következõ szempontjait:

hirdetes
  • eredményesség (például a kimenet teljesíti a követelményeket),
  • hatékonyság (például az erõforrások egységre esõ felhasználása idõben és pénzben kifejezve),
  • külsõ hatások (például változások a törvényekben és a szabályzatokban),
  • lehetséges gyengeségek (például hiányosság a képesség, vagy a folyamatos teljesítés tekintetében),
  • lehetõség jobb módszerek alkalmazására,
  • a tervezett és a nem tervezett változások kézben tartása,
  • a tervezett elõnyök mérése.

A folyamatos fejlesztés ilyen folyamatát célszerû használni a szervezet belsõ eredményességének és hatékonyságának fejlesztésére, valamint a vevõk és más érdekelt felek megelégedettségének növelésére.
A vezetõség támogassa mind a meglévõ folyamatok kis lépésekben történõ, szakadatlan fejlesztését, mind az áttörési lehetõségek kihasználását, hogy ezáltal a szervezet és az érdekelt felek a lehetõ legtöbb elõnyhöz jussanak. A fejlesztés nem csak a szervezet számára lehet fontos, hanem az érdekelt felek is profitálhatnak belõle, ha például a termék is több vevõi követelményt képes kielégíteni a fejlesztések következtében.


A fejlesztési folyamatot támogató bemenõ adatok például a következõ forrásokból származó információt tartalmazhatnak:

  • érvényesítési (validálási) adatok,
  • folyamatok kihozatali adatai,
  • vizsgálati adatok,
  • önértékelésbõl származó adatok,
  • megfogalmazott követelmények és visszajelzések érdekelt felektõl,
  • a szervezet munkatársainak tapasztalata,
  • pénzügyi adatok,
  • a termék minõségére vonatkozó adatok, valamint
  • a szolgáltatás nyújtására vonatkozó adatok.

A vezetõség gondoskodjon róla, hogy a termékben, vagy a folyamatokban eszközölt változtatásokat jóváhagyják, prioritáselemzésnek vessék alá, betervezzék, megszervezzék és  ellenõrzés alatt tartsák, hogy a szervezet kielégítse az érdekelt felek követelményeit, és elkerülje olyan kötelezettségek vállalását, amelyeket a szervezet nem tud teljesíteni.


A B melléklet leír egy olyan folyamatot, amelyet egy szervezet bevezethet a folyamatok folyamatos fejlesztéséhez.

ISO 9001, ISO 14001 ISO17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!

ISO 9001, ISO 14001 belsõ auditori, minõségirányítási vezetõ, valamint minõségügyi szakember tanfolyamok részletesen itt!

Forrás:

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Szótár

Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium

Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium bemutatkozása   Az Igazságügyi és Rendészeti... Tovább

infrastruktúra

<szervezet> egy szervezet mûködéséhez szükséges feltételek, berendezések és... Tovább

Tovább a lexikonra