notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

ISO 9001 (minõségirányítási rendszer) lépésrõl lépésre! Az ISO9001 és az ISO9004 7.5.1 és 7.5.2 pontja az elõállítás és szolgáltatás nyújtása kis és középvállalkozás számára ISO 9001 tanfolyam

hirdetes

ISO 9001 (minõségirányítási rendszer) lépésrõl lépésre! Az ISO9001 és az ISO9004 7.5.1 és 7.5.2 pontja az elõállítás és szolgáltatás nyújtása kis és középvállalkozás számára ISO 9001 tanfolyam

Pinterest logo

KÖVESS MINKET

PINTERESTEN

Minõségügyi iskolánk tizenhetedik fejezete az MSZ EN ISO 9004:2001  7.5 pontját elemzi, azaz az ISO 9001 és az ISO 9004  a az elõállítás és szolgáltatás nyújtásával kapcsolatos  követelményeit. A cikksorozattal célunk, hogy az ISO 9001 (minõségirányítási rendszer)  tanúsítvány megszerzésében segítséget nyújtsunk

ISO 9001, ISO 14001 ISO 17799 rendszerkiépítéshez, állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!

Online minõségügyi (ISO 9001) alapiskola, az ISO 9004 szabvány alapján.

Jelen fejezetünk az ISO 9004 szabvány segítségével tárgyalja az ISO 9001 szabvány 7.5.1 és 7.5.2 pontjának (Elõállítás és szolgáltatás nyújtása) alkalmazását kis és középvállalkozásoknál.

Ez a fejezet az értékteremtési folyamat végrehajtását és a kapcsolódó tevékenységeket és követelményeket szabályozza annak érdekében, hogy az elõzõ pontokban meghatározott feladatok és elvárások a termék elõállításakor, ami lehet szolgáltatás is, teljesüljenek.

Nézzük mit mond az ISO 9001 szabvány:

ISO 9001:2000, Minõségirányítási rendszerek. Követelmények  

7.5 Elõállítás és szolgáltatás nyújtása  

7.5.1.   Az elõállítás és a szolgáltatás végrehajtásának szabályozása

A szervezetnek az elõállítást és a szolgáltatás végrehajtását szabályozott feltételek között kell megterveznie és végeznie. A szabályozott feltételeknek tartalmazniuk kell, ha értelmezhetõ, a következõket: 

a)   álljon rendelkezésre a termék jellemzõit leíró tájékoztató,

b)   álljanak rendelkezésre munkautasítások szükség szerint,

c)   alkalmazzanak megfelelõ berendezéseket,

d)   álljanak rendelkezésre mérõ- és megfigyelõeszközök és ezeket alkalmazzák,

e)   vezessenek be figyelemmel kísérést és mérést, valamint

f)    vezessék be a továbbengedést, valamint a kiszállítási és kiszállítás utáni tevékenységeket.

7.5.2.   Az elõállítás és a szolgáltatás végrehajtási folyamatainak érvényesítése (validálása)

hirdetes

A szervezetnek érvényesítést (validálást) kell végeznie minden olyan elõállítási és szolgáltatásnyújtási folyamatra nézve, amelynek kimenete ellenõrzéssel nem igazolható (verifikálható) az azt követõ figyelemmel kísérés, vagy mérés útján. Ez ölelje fel mindazokat a folyamatokat, amelyeknek hiányosságai csak akkor válnak nyilvánvalóvá, amikor a terméket használatba vették, vagy a szolgáltatást teljesítették.

A szervezetnek érvényesítést (validálást) kell végeznie minden olyan elõállítási és szolgáltatásnyújtási folyamatra nézve, amelynek kimenete ellenõrzéssel nem igazolható (verifikálható) az azt követõ figyelemmel kísérés, vagy mérés útján. Ez ölelje fel mindazokat a folyamatokat, amelyeknek hiányosságai csak akkor válnak nyilvánvalóvá, amikor a terméket használatba vették, vagy a szolgáltatást teljesítették.

Az érvényesítésnek (validálásnak) bizonyítania kell, hogy a folyamatok képesek a tervezett eredmények elérésére.

A szervezetnek intézkedéseket kell tennie az ilyen folyamatokra, amelyeknek tartalmazniuk kell a következõket, ha ezek értelmezhetõk:

a)   a folyamatok átvizsgálására és jóváhagyására meghatározott kritériumokat,

b)   a berendezések jóváhagyását és a munkatársak minõsítését,

c)   meghatározott módszerek és eljárások alkalmazását,

d)   a feljegyzésekre vonatkozó követelményeket, valamint

e)    az ismételt érvényesítést (validálást). 

 

A felsõ vezetõség az elõállítási folyamatok szabályozásán túlmenõen gondoskodjon a követelmények kielégítésérõl és arról, hogy ez az érdekelt felek számára elõnyös legyen. Ezt az elõállítási és a velük kapcsolatos támogató folyamatok eredményességének és hatékonyságának fejlesztésével lehet elérni, például:

hirdetes

     a hulladékok csökkentésével,

     a munkatársak képzésével,

     az információ közlésével és feljegyzésével,

     a (be)szállítók képességének fejlesztésével,

     az infrastruktúra fejlesztésével,

     a problémák megelõzésével,

     a megmunkálási folyamatok módszereinek és az elõállítási folyamatok kihozatalának fejlesztésével,

     a figyelemmel kísérés módszereinek fejlesztésével.

 

Látható, hogy a szabvány alkotók ebben a fejezettben is számos ellenõrzési és jóváhagyási pontot határoztak meg. Fontos ebben a pontban a fejlesztések és fejlesztési lehetõségek vizsgálata annak érdekében hogy a folyamatos fejlesztés teljesüljön. A 7.5.2. pont vitára adhat okot nem csak a felkészítés hanem a tanúsítás során is, mivel ez a pont a folyamatok érvényesítésével foglalkozik. Vannak olyan nézetek, hogy ezt a pontot abban az esetben ki lehet zárni a szabályozásból, ha a cég minden folyamatának a kimenete ellenõrizhetõ végellenõrzéssel. Ezt a pontot akkor szükséges szabályozni, ha a folyamatot úgy kell megalkotni, hogy ellenõrzés nélkül is biztos legyen a megfelelés (pl: hegesztés). Vannak olyan álláspontok, hogy minden folyamatot érvényesíteni kell, ezért ennek a pontnak a kizárása nem megengedett.

Forrás:

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Szótár

minõségpolitika

egy szervezetnek a minõségre vonatkozóan a felsõ vezetõség által hivatalosan... Tovább

Pénzügyminisztérium

A Pénzügyminisztérium rövid története   Magyarországon a pénzügyek minisztériumi... Tovább

Tovább a lexikonra