notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

ISO 9001 (minõségirányítási rendszer) lépésrõl lépésre! Az ISO 9001 és az ISO 9004 8.4az adatok elemzése

hirdetes

ISO 9001 (minõségirányítási rendszer) lépésrõl lépésre! Az ISO 9001 és az ISO 9004 8.4az adatok elemzése

Youtube logo

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

Minõségügyi iskolánk huszonharmadik fejezete az MSZ EN ISO 9004:2001  8.4 pontját elemzi, azaz az ISO9001 és az ISO 9004  az adatok elemzése témakörrel kapcsolatos  követelményeit. A cikksorozattal célunk, hogy az ISO9001 (minõségirányítási rendszer)  tanúsítvány megszerzésében segítséget nyújtsunk a Minõségirányítási vezetõk, a belsõ auditorok és a minõségügyi szakemberek számára.

MSZ EN ISO 9001:2001 8.4, az adatok elemzése

 ISO 9001, ISO 14001 ISO17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!

ISO 9001, ISO 14001 belsõ auditori, minõségirányítási vezetõ, valamint minõségügyi szakember tanfolyamok részletesen itt!

 

Nézzük mit mond az ISO 9001 szabvány a 8.4 fejezetében:

ISO 9001:2000, Minõségirányítási rendszerek. Követelmények
8.4. Az adatok elemzése
A szervezetnek meg kell határoznia, gyûjtenie és elemeznie kell olyan adatokat, amelyek alkalmasak a minõségirányítási rendszer megfelelõségének és eredményességének bizonyítására és annak értékelésére, hogy hol lehetséges a minõségirányítási rendszer eredményességének folyamatos fejlesztése. Ennek fel kell ölelnie a figyelemmel kísérési és mérési tevékenységekbõl és más, alkalmas forrásokból származó adatokat.
Az adatok elemzésének információt kell szolgáltatnia
a) a vevõk megelégedettségérõl,
b) a termékre vonatkozó követelményeknek való megfelelõségrõl,
c) a folyamatok és a termékek jellemzõirõl és trendjérõl, beleértve a megelõzõ tevékenységek lehetõségeit, valamint
d) a (be)szállítókról.
 

A figyelemmel kísérést, és mérést tehát nem öncélúan kell végezni, hanem ennek adatait össze kell gyûjteni, és elemezni kell, hogy objektív tényeken alapulhasson a döntési folyamat. Az adatelemzések fõ céljai, hogy segítségükkel bizonyíthassuk a minõségirányítási rendszer megfelelõségét, és hogy tovább fejleszthessük a minõségirányítási rendszert. Az adatelemzések elvégzéséhez használhatunk statisztikai módszereket is, melyek megkönnyítheti a  értékelési folyamatot. Sajnos a kiépített minõségirányítási rendszerek többségében elsikkad az adatelemzés pont, csak egy kötelezõ, szükségtelen elemnek tekintik, pedig ha ésszerûen határozzák meg a figyelemmel kísérés, mérés teendõit, valamint ezek adatainak feldolgozását, sok információt kaphatunk a visszatérõ nem megfelelõségek okairól, a lehetséges fejlesztési irányokról. Ezen információkat a vezetõségnek kell átadni, bemutatni, hogy meghozhassák a szükséges intézkedéseket.

hirdetes
Sok szervezet végez egyébként is gazdasági adatelemzéseket (a könyvelési adatokon túlmenõen), ezek is beleérthetõk ebbe a szabványpontba, hiszen közvetett információkat rejtenek a mûködésrõl.

Az ISO 9004 útmutatásai ezzel a fejezettel kapcsolatban alább olvashatóak.


ISO 9004 8.4. Az  adatok elemzése
A döntések alapuljanak a mérésekbõl és az ebben a nemzetközi szabványban leírtak szerint gyûjtött információból kapott adatok elemzésén. Ezzel kapcsolatban a szervezet elemezze a különbözõ forrásokból származó adatokat, hogy értékelni tudja mûködését a tervekkel, a célokkal és más kitûzött elõirányzatokkal összehasonlítva és állapítsa meg, hogy melyek a fejlesztendõ területek, beleértve azokat, amelyek az érdekelt felek számára hasznosak lehetnek.


A tényeken alapuló döntésekhez eredményes és hatékony tevékenységekre van szükség, például

  • érvényes elemzõ módszerekre,
  • megfelelõ statisztikai módszerekre, valamint
    hirdetes
  • arra, hogy a döntés és a tevékenység logikai elemzések eredményein alapuljanak, kellõ mértékben figyelembe véve a tapasztalatot és helyt adva az intuíciónak is.

Az adatok elemzése segíthet a felmerült, vagy lehetséges problémák okai gyökerének feltárásában és így útmutatást adhat a fejlesztéshez szükséges helyesbítõ és megelõzõ tevékenységek kitûzéséhez.
Annak érdekében, hogy a vezetõség eredményesen tudja kiértékelni a szervezet átfogó mûködését, célszerû a szervezet minden részébõl származó információt összegezni és elemezni. A szervezet átfogó mûködését olyan alakban mutassuk be, amely megfelel a szervezet különbözõ szintjeinek. Ennek az elemzésnek az eredményét a szervezet felhasználhatja a következõk meghatározásához:

  • rendek,
  • vevõi megelégedettség,
  • más érdekelt felek megelégedettsége,
  • a folyamatok eredményessége és hatékonysága,
  • a (be)szállítók közremûködése,
  • a mûködés fejlesztésére kitûzött célok sikere,
  • a minõség gazdaságossága, továbbá pénzügyi és piaccal kapcsolatos eredmény,
  • a mûködés benchmarkingja (szint-összehasonlítása), valamint
  • versenyképesség.

ISO 9001, ISO 14001 ISO17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!

ISO 9001, ISO 14001 belsõ auditori, minõségirányítási vezetõ, valamint minõségügyi szakember tanfolyamok részletesen itt!

Forrás:

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Szótár

Külügyminisztérium

A Külügyminisztérium Alapító Okirata Eredeti alapító okirat hiányában (a... Tovább

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium bemutatkozása A tárca felelős a reálgazdasági... Tovább

Tovább a lexikonra