Minõségügyi iskolánk huszonharmadik fejezete az MSZ EN ISO 9004:2001 8.4 pontját elemzi, azaz az ISO9001 és az ISO 9004 az adatok elemzése témakörrel kapcsolatos követelményeit. A cikksorozattal célunk, hogy az ISO9001 (minõségirányítási rendszer) tanúsítvány megszerzésében segítséget nyújtsunk a Minõségirányítási vezetõk, a belsõ auditorok és a minõségügyi szakemberek számára.

MSZ EN ISO 9001:2001 8.4, az adatok elemzése
ISO 9001, ISO 14001 ISO17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!
Nézzük mit mond az ISO 9001 szabvány a 8.4 fejezetében:
ISO 9001:2000, Minõségirányítási rendszerek. Követelmények 8.4. Az adatok elemzése A szervezetnek meg kell határoznia, gyûjtenie és elemeznie kell olyan adatokat, amelyek alkalmasak a minõségirányítási rendszer megfelelõségének és eredményességének bizonyítására és annak értékelésére, hogy hol lehetséges a minõségirányítási rendszer eredményességének folyamatos fejlesztése. Ennek fel kell ölelnie a figyelemmel kísérési és mérési tevékenységekbõl és más, alkalmas forrásokból származó adatokat. Az adatok elemzésének információt kell szolgáltatnia a) a vevõk megelégedettségérõl, b) a termékre vonatkozó követelményeknek való megfelelõségrõl, c) a folyamatok és a termékek jellemzõirõl és trendjérõl, beleértve a megelõzõ tevékenységek lehetõségeit, valamint d) a (be)szállítókról. |
A figyelemmel kísérést, és mérést tehát nem öncélúan kell végezni, hanem ennek adatait össze kell gyûjteni, és elemezni kell, hogy objektív tényeken alapulhasson a döntési folyamat. Az adatelemzések fõ céljai, hogy segítségükkel bizonyíthassuk a minõségirányítási rendszer megfelelõségét, és hogy tovább fejleszthessük a minõségirányítási rendszert. Az adatelemzések elvégzéséhez használhatunk statisztikai módszereket is, melyek megkönnyítheti a értékelési folyamatot. Sajnos a kiépített minõségirányítási rendszerek többségében elsikkad az adatelemzés pont, csak egy kötelezõ, szükségtelen elemnek tekintik, pedig ha ésszerûen határozzák meg a figyelemmel kísérés, mérés teendõit, valamint ezek adatainak feldolgozását, sok információt kaphatunk a visszatérõ nem megfelelõségek okairól, a lehetséges fejlesztési irányokról. Ezen információkat a vezetõségnek kell átadni, bemutatni, hogy meghozhassák a szükséges intézkedéseket.
Sok szervezet végez egyébként is gazdasági adatelemzéseket (a könyvelési adatokon túlmenõen), ezek is beleérthetõk ebbe a szabványpontba, hiszen közvetett információkat rejtenek a mûködésrõl.
Az ISO 9004 útmutatásai ezzel a fejezettel kapcsolatban alább olvashatóak.
ISO 9004 8.4. Az adatok elemzése
A döntések alapuljanak a mérésekbõl és az ebben a nemzetközi szabványban leírtak szerint gyûjtött információból kapott adatok elemzésén. Ezzel kapcsolatban a szervezet elemezze a különbözõ forrásokból származó adatokat, hogy értékelni tudja mûködését a tervekkel, a célokkal és más kitûzött elõirányzatokkal összehasonlítva és állapítsa meg, hogy melyek a fejlesztendõ területek, beleértve azokat, amelyek az érdekelt felek számára hasznosak lehetnek.
A tényeken alapuló döntésekhez eredményes és hatékony tevékenységekre van szükség, például
- érvényes elemzõ módszerekre,
- megfelelõ statisztikai módszerekre, valamint
- arra, hogy a döntés és a tevékenység logikai elemzések eredményein alapuljanak, kellõ mértékben figyelembe véve a tapasztalatot és helyt adva az intuíciónak is.
Az adatok elemzése segíthet a felmerült, vagy lehetséges problémák okai gyökerének feltárásában és így útmutatást adhat a fejlesztéshez szükséges helyesbítõ és megelõzõ tevékenységek kitûzéséhez.
Annak érdekében, hogy a vezetõség eredményesen tudja kiértékelni a szervezet átfogó mûködését, célszerû a szervezet minden részébõl származó információt összegezni és elemezni. A szervezet átfogó mûködését olyan alakban mutassuk be, amely megfelel a szervezet különbözõ szintjeinek. Ennek az elemzésnek az eredményét a szervezet felhasználhatja a következõk meghatározásához:
- rendek,
- vevõi megelégedettség,
- más érdekelt felek megelégedettsége,
- a folyamatok eredményessége és hatékonysága,
- a (be)szállítók közremûködése,
- a mûködés fejlesztésére kitûzött célok sikere,
- a minõség gazdaságossága, továbbá pénzügyi és piaccal kapcsolatos eredmény,
- a mûködés benchmarkingja (szint-összehasonlítása), valamint
- versenyképesség.
ISO 9001, ISO 14001 ISO17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!
Forrás: