notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

ISO 9001 (minõségirányítási rendszer) lépésrõl lépésre! Az ISO 9001 és az ISO 9004 8.5.1 folyamatos fejlesztés valamint az ISO 9001 8.5.2 helyesbítõ tevékenységaz adatok elemzése témakör

hirdetes

ISO 9001 (minõségirányítási rendszer) lépésrõl lépésre! Az ISO 9001 és az ISO 9004 8.5.1 folyamatos fejlesztés valamint az ISO 9001 8.5.2 helyesbítõ tevékenységaz adatok elemzése témakör

Youtube logo

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

Minõségügyi iskolánk huszonnegyedik fejezete az MSZ EN ISO 9004:2001  8.5.1 és az ISO 9001 8.5.2 pontját elemzi, azaz az ISO9001 és az ISO 9004  a folyamatos fejlesztés és a helyesbítõ tevékenység témakörrel kapcsolatos  követelményeit. A cikksorozattal célunk, hogy az ISO9001 (minõségirányítási rendszer)  tanúsítvány megszerzésében segítséget nyújtsunk a Minõségirányítási vezetõk, a belsõ auditorok és a minõségügyi szakemberek számára.

MSZ EN ISO 9001:2001 8.5.1 és ISO 9001 8.5.2 

ISO 9001, ISO 14001 ISO17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!

ISO 9001, ISO 14001 belsõ auditori, minõségirányítási vezetõ, valamint minõségügyi szakember tanfolyamok részletesen itt!

Nézzük mit mond az ISO 9001 szabvány a 8.5 fejezetében:

ISO 9001:2000, Minõségirányítási rendszerek. Követelmények
8.5. Fejlesztés
8.5.1. Folyamatos fejlesztés
A szervezetnek folyamatosan fejlesztenie kell a minõségirányítási rendszer eredményességét, a minõségpolitika, a minõségcélok, az auditok eredményei, az adatok elemzése, a helyesbítõ és a megelõzõ tevékenységek, valamint a vezetõségi átvizsgálás útján.

A fenti szabványpont elõírja, hogy a minõségirányítási rendszert folyamatosan fejleszteni kell, és megadja azokat a tevékenységeket, folyamatokat, amikkel ezt teljesíthetjük.
A folyamatos fejlesztés, fejlõdés minden szervezet alapvetõ érdeke, hiszen a mûködés ezáltal lesz jobb, gazdaságosabb, átláthatóbb. A folyamatos fejlesztés az eszköze annak, hogy lépést tartsunk a világ fejlõdésével az adott gazdasági területen.

Az ISO 9004 szabvány ezen túlmenõen azt javasolja, hogy ne várjuk meg a nemmegfelelõségek, eltérések elõfordulását, hanem úgy fejlesszünk, hogy megelõzzük ezeket. Ezáltal ugyanis kiküszöbölhetõk a hibák kijavításával kapcsolatos teendõk, költségek:

ISO 9004 8.5. Fejlesztés
ISO 9004 8.5.1. Általános útmutatás

A vezetõség folyamatosan törekedjen a szervezet folyamatai eredményességének és hatékonyságának fejlesztésére és ne várja meg, hogy egy probléma felmerülése fedje fel a fejlesztés lehetõségét. A lehetséges fejlesztések a kis lépésekben megvalósítható, szakadatlan folyamatos fejlesztéstõl a stratégiai, áttöréses fejlesztési projektekig terjedhetnek. A szervezetnek legyen folyamata arra, hogy miképpen fedje fel és irányítsa a fejlesztési tevékenységeket. Ezek a fejlesztések azt eredményezhetik, hogy változtatást fognak eszközölni a termékben, vagy a folyamatokban, sõt esetleg a minõségirányítási rendszerben, vagy a szervezetben is.

A helyesbítõ tevékenység az egyik fejlesztési tevékenység. De mi is az a helyesbítõ tevékenység? A javító tevékenységgel a hibát szüntetjük meg. Az eltérés okának megszüntetésével az eltérés már nem fog elõfordulni. Ez a helyesbítõ tevékenység:

ISO 9001:2000, Minõségirányítási rendszerek. Követelmények
hirdetes
8.5.2. Helyesbítõ tevékenység
A szervezetnek tevékenységet kell végeznie a nemmegfelelõségek okának kiküszöbölésére, hogy megelõzze  ezek megismétlõdését. A helyesbítõ tevékenységnek arányban kell állnia a felmerült eltérések hatásaival.
Dokumentált eljárást kell készíteni, amely tartalmazzon követelményeket
a) a nemmegfelelõségek átvizsgálására (beleértve a vevõk panaszait),
b) a nemmegfelelõségek okainak megállapítására,
c) a nemmegfelelõségek megismétlõdésének megakadályozására irányuló tevékenység szükségességének kiértékelésére,
d)  a szükséges tevékenység meghatározására és bevezetésére,
e) az elvégzett tevékenység eredményeinek feljegyzésére, valamint
f) az elvégzett helyesbítõ tevékenység átvizsgálására.


Tehát a helyesbítõ tevékenységekkel kapcsolatos fenti pontokat az ISO 9001 szerint írásban kell szabályozni.

Az ISO 9004 segítséget ad a helyesbítõ tevékenységek kitûzéséhez:


ISO 9004 .5.2. Helyesbítõ tevékenység


A felsõ vezetõség gondoskodjon róla, hogy a helyesbítõ tevékenységet a fejlesztés eszközeként használják. A felsõ vezetés elkötelezettsége ennél a pontnál sem nélkülözhetõ. Ha a vezetõk nem támogatják az ilyen tevékenységek indítását, nem fog ezáltal fejlõdni a szervezet.


A helyesbítõ tevékenység tervezése tartalmazza a problémák jelentõségének kiértékelését és az legyen a szempontja, hogy a kérdésnek milyen hatása lehet olyan tényezõkre, mint a mûködési költségek, a nemmegfelelõségek költségei, a termék minõsége, a megbízhatóság, valamint a vevõk és más érdekelt felek biztonsága és megelégedettsége. A helyesbítõ tevékenységekkel kapcsolatos folyamatban vegyenek részt a megfelelõ szakismeretek képviselõi. A megfelelõ szakemberek bevonása nélkül nem érjük el a kívánt célt a helyesbítõ tevékenységgel. Ha intézkedésekre kerül sor, kapjon hangsúlyt a folyamatok eredményessége és hatékonysága, továbbá az intézkedéseket kísérjék figyelemmel, hogy a kívánt célt bizonyosan elérjék. Az ISO 9001 csak azt követeli meg, hogy átvizsgálják a helyesbítõ tevékenységet. De igazából az a lényeges szempont, hogy megállapítsuk, elértük-e a helyesbítéssel a célt, hatékony volt-e az intézkedés. Fontolják meg a helyesbítõ intézkedés felvételét a vezetõségi átvizsgálásba.

hirdetes


A helyesbítõ tevékenység során a szervezet keresse meg az információforrásokat és gyûjtsön információt a szükséges helyesbítõ intézkedés meghatározásához. A kitûzendõ helyesbítõ intézkedés irányuljon a nemmegfelelõségek okainak kiküszöbölésére, hogy el lehessen kerülni ezek ismételt elõfordulását. Példák a helyesbítõ tevékenységre vonatkozó megfontolások céljaira szolgáló információforrásokra:

 

  • vevõi panaszok,
  • nemmegfelelõségi jelentések,
  • belsõ auditok jelentései,
  • a vezetõségi átvizsgálás kimenõ adatai,
  • az adatelemzés kimenetei,
  • a megelégedettség mérésének kimenõ adatai,
  • a minõségirányítási rendszernek a tárgyra vonatkozó feljegyzései,
  • a szervezet munkatársai,
  • a folyamatokkal kapcsolatos mérések, valamint
  • az önértékelés eredményei.

A nemmegfelelõségek okainak meghatározása sokféle úton lehetséges, beleértve az egyéni elemzést, vagy az elemzés rábízását egy helyesbítõ tevékenységgel foglalkozó projektet kidolgozó csoportra. A szervezet a helyesbítõ tevékenységek céljaira eszközölt beruházását a megvizsgálandó probléma jelentõségének mérlegelésével állapítsa meg. Nem célszerû eltúlozni az intézkedést, ha a nemmegfelelõség súlya kis mértékû.

Amikor a szervezet kiértékeli a nemmegfelelõségek megismétlõdésének megakadályozásához szükséges intézkedéseket, fontolja meg, hogy nem célszerû-e megfelelõ képzést tartani a helyesbítõ intézkedések projektjét kidolgozó munkatársak részére.
A szervezet iktasson be – ha szükséges – elemzést a helyesbítõ intézkedések folyamatába az okok gyökereirõl. Az okok gyökereire vonatkozó elemzés eredményeit célszerû vizsgálattal is igazolni, mielõtt elhatároznák és kezdeményeznék a helyesbítõ intézkedést.

ISO 9001, ISO 14001 ISO17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!

ISO 9001, ISO 14001 belsõ auditori, minõségirányítási vezetõ, valamint minõségügyi szakember tanfolyamok részletesen itt!

Forrás:

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Szótár

hatékonyság

az elért eredmény és a felhasznált erõforrások viszonya Tovább

mérõeszköz

mérõmûszer, szoftver, etalon, anyagminta, segédberendezés, vagy ezek kombinációja,... Tovább

Tovább a lexikonra