notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

A belsõ komunikáció javítása és fejlesztése minden vállalkozásnak fontos cél. Mit tegyünk, ha a vállalati szintû kommunikáció romokban hever?

hirdetes

A belsõ komunikáció javítása és fejlesztése minden vállalkozásnak fontos cél. Mit tegyünk, ha a vállalati szintû kommunikáció romokban hever?

Youtube logo

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

Nem kommunikálunk egymással túl sokat a munkahelyen a cég kérdéseit illetõen, ez derült ki az egyik partnerünknél a közelmúltban, elsõ ízben megvalósított teljesítményértékelõ beszélgetés összesítésébõl. Minden munkatárs, kivétel nélkül megjegyezte, hogy a belsõ információáramlással baj van. A legtöbb esetben a probléma az, hogy egyáltalán nincs információ, ha mégis akad egy-egy, akkor pedig a nem megfelelo kommunikációs csatornán jutnak el a hírek. Erre megoldást kell találni, mégpedig sürgosen!

Ez a probléma egyáltalán nem egyedi. A kérdés viszont az, hogy más cégek, vállalatok, állami szervezetek milyen megoldást találtak ki.
A minap kaptam kézhez az egyik legtekintélyesebb hazai, emberi erõforrással foglalkozók szakfolyóiratának januári számát, melyben érdekes cikkre bukkantam. A kommunikációt, mint kritikus sikertényezõt említi a cikk írója, és érdekes módon megegyezik a véleményem azzal a kijelentésével is, mely szerint a dolgozót a megfelelõ információval való ellátottság sokkal nagyobb mértékben motiválja, mint az egyéb anyagi ösztönzõk. Az említett céges felmérésbõl is ez derült ki, vagyis a szervezeti célokkal csak és kizárólag úgy tud a dolgozó azonosulni, ha ismeri azokat, és nem csak a céges bemutatkozó anyagon lát néhány bekezdést a vállalat tevékenységeirõl, hanem folyamatos tájékoztatásban részesül a friss hírekrõl, új tevékenységekrõl, egyéb céget érintõ aktualitásokról. A vállalat vezetõsége éjt nappallá téve dolgozhatja ki az új technológiákat, új módszereket, ám a nem megfelelõ belsõ kommunikáció csírájában fojtja el a megvalósítás lehetõségét. A cégvezetés stratégiájának megvalósítására tett törekvések meghiúsulnak, ha az nem jut el a szervezet különbözõ szintjeire – még a legalsóbb szinteket is beleértve – hiszen ha a dolgozók nincsenek tisztában a szervezet céljaival, változások szükségességének okaival, úgy nyilván nem várható el a teljes azonosulás a szervezet küldetésével.

„… A szervezet sikeres muködésének és a külsõ hatásokra való válaszadásának (cselekvésének) sokszor akadálya az információdeficit, azaz a szervezeti struktúrában horizontális, vagy vertikális irányban nem (összehangoltan) terjed az információ. …” (Czuczor József: Új utakon a belsõ kommunikáció, Munkaügyi Szemle 2005. január)

Különösen igaz ez a több telephellyel rendelkezõ cégek, így az említett cég esetében is. Az információáramlás deficitje a leginkább abban látszik, hogy a vezetoi szintrõl érkezõ információk jelentõs hiányosságokkal és tartalmi torzulásokkal jutnak el a dolgozókhoz, és ugyanez mondható el a munkavállalótól kiinduló, cégvezetés felé irányuló információk deformáltságával kapcsolatban.

hirdetes
A munkavállalók érdektelenné válnak a munkájukkal kapcsolatban, nem tudják, mit miért kell tenniük, és miért pont úgy, fõleg, ha az eddig jól bevált gyakorlatot felváltotta valami teljesen új módszer. A legnagyobb probléma viszont a hatékonyság komoly visszaesésében jelentkezik, és hamarosan széthullik a szervezet a csökkent munkamorál következtében.

A vezetõség céljául tuzte ki, hogy az amúgy is szükséges vezetõi értekezletek gyakoriságát növeli, és az elõre meghatározott és kihirdetett idõpontban a megbeszéléseket munkaértekezlettel bõvíti, havi rendszerességgel. Az értekezleten való részvétel minden dolgozóra nézve kötelezõ, az értekezlet tartalmáról, elhangzottakról jegyzõkönyv készül.

A korábban említett cikkben az állami szervezet a belsõ kommunikációs problémáját egy minden dolgozónak járó elektronikus hírlevéllel oldotta meg. Egyetlen kattintással mindenki számára elérhetõvé válnak a céget érintõ információk, mely az alábbi fo részekbõl tevõdne össze, alapul véve a cikk javaslatait.
A hírlevél a cég aktualitását tartalmazó vezércikk-kel kezdõdne, mely fõ mozgatórugója a cég elhivatottságát kifejezésre juttató minoségpolitika, amely érzelmileg is befolyásolja a dolgozót, és amelytõl úgy érzi, emocionálisan is „szerzõdést kötött” a céggel.
A hírlevél második részében a cég tevékenységével közvetetten is kapcsolatos olyan írások jelenhetnek meg, mint például „Miért jó, ha a cégek rendelkeznek ISO 9001:2000 szabvány szerinti tanúsítvánnyal az EU csatlakozást követõen?” Indíthatunk például olyan rovatot is, amelyben az összes fogalmat rendszerezi, amely valamilyen kapcsolatban áll a cég tevékenységeivel.

hirdetes
Megbecsült helyet foglalhatnak el a kizárólag szakmai jellegû tanulmányok, cég-specifikus cikkek, saját tapasztalatok kifejtése.
A korábban említett vezetoi értekezletet, ajánlatos közhírré tenni, és biztosítani, hogy minden érintett, a részvételt megelõzõen, 5 munkanappal korábban tanulmányozhassa.
A hírlevél kitunõ lehetõséget ad arra, hogy a korábban elismerésben részesített dolgozókat megfelelõ figyelemben részesítse, ám nem helyettesítheti a személyes és nyilvános gratulációt, és kihirdetést.
Helyet kell adni olyan rovatnak is, amelyben a közelgõ csapatépítõ céges összejövetel idõpontja kerül kihirdetésre, vagy éppen belsõ képzés kerül megrendezésre. Akár még a családi események is helyet kapnak ebben a részben. A cikk írója szerint ez a rovat a lap legolvasottabb része, a munkatársak visszajelzéseibol egyértelmuen kiderült, hogy igényük van erre a „belsõ nyilvánosságra”.
A hír-körlevelet a cég kijelölt dolgozói állítják össze, különös hangsúlyt fektetnek az olvasótábor visszajelzéseire. Itt az interaktív szó jelentésének kiemelt szerepe van, lehetõséget kell biztosítani a dolgozók részérõl érkezõ kérdések megválaszolására.

A tapasztalatok alapján egy-egy hírlevél körülbelül 5-6 oldal, mely havonta kerül a dolgozók e-postafiókjába. Év közben tökéletesen elegendõ, ha e-mail-ben jut el az információ az érintettekhez, de emelhetjük egy-egy esemény fényét azzal, hogy például a Karácsonyi különszámot az ünnepre való tekintettel, színes magazin formájában nyújtjuk át a munkatársaknak.
Minden tekintetben sikere lesz!

Sebestyénné Szakál Éva

Teljesítmény értékelés végrehajtására kérje ajánlatunkat itt!

 

Forrás:

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Szótár

fedezetszámítás

A fix és változó költségekkel, valamint a termelési mennyiséggel operálva, a becsült... Tovább

audit

auditbizonyítékok nyerésére és ezek objektív kiértékelésére irányuló... Tovább

Tovább a lexikonra