notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!
Máté Balázs online marketing asztali

Cikkünk az ISO 14004 szabvány segítségével tárgyalja az ISO 14001 szabvány 4.1. pontjának alkalmazását kis és közepes vállalkozásoknál.

Cikkünk az ISO 14004 szabvány segítségével tárgyalja az ISO 14001 szabvány 4.1. pontjának alkalmazását kis és közepes vállalkozásoknál.

hirdetes

Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra! 

 

 

 

7. rész, A kezdeti környezeti állapotfelmérés

Nos, ez az a pont, mely az ISO14001 szerinti tanúsításhoz nem követelmény, de szinte elképzelhetetlen nélküle egy jól mûködõ rendszer kialakítása.

ISO 9001, ISO 14001 ISO17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!

Ha nem csak a tanúsítványt akarják a falon látni, hanem a pénzükért egy valóban mûködõ környezetirányítási rendszert szeretnének, akkor feltétlenül ragaszkodjanak a kezdeti környezeti állapotfelmérés elkészítéséhez. Ez a felmérés nem mûszeres vizsgálatokat jelent! A mennyiségeket nem ebben a fázisban kel meghatározni, a cél „mindössze”: értékelni a cég  környezet szempontjából elfoglalt jelenlegi helyzetét- ahogy ezt az iso 14004 meghatározza.
A felmérés során számba kell venni a szervezet tevékenységeinek, termékeinek és szolgáltatásainak környezeti tényezõit, így ezt ehet alapul venni a környezetközpontú irányítási rendszer kiépítéséhez. Ajánlott folyamatábrát készíteni a vállalat folyamatairól tevékenységenként, majd a folyamatábra minden pontján vizsgálni a környezeti tényezõket és környezeti hatásokat.

Az Iso 14004 ajánlása szerint: a felmérés terjedjen ki a következõ négy fõ területre:

  1. a környezeti tényezõk megállapítására, beleértve azokat, amelyek a normál mûködési feltételekkel és az ettõl eltérõ mûködési feltételekkel kapcsolatosak, ideértve az indítást, a leállást, a vészhelyzeteket és a baleseteket is;
  2. a vonatkozó jogszabályokban lefektetett és a szervezet által vállalt egyéb követelmények kikeresésére;
  3. a környezetközpontú irányítási rendszer jelenlegi gyakorlatára és eljárásaira, beleértve azok megvizsgálását, amelyek a beszerzéssel és a szerzõdésekkel kapcsolatosak;
  4. a korábbi vészhelyzetek és balesetek kiértékelésére.

A felmérés kitérhet más megfontolásokra is, például:

  • a teljesítmény kiértékelésére, a belsõ kritériumokhoz, külsõ szabványokhoz, szabályzatokhoz, mûszaki irányelvekhez, alapelvekhez és útmutatókhoz viszonyítva,
  • versenyelõny-szerzési lehetõségekre, beleértve a költségek csökkentésének lehetõségeit,
    Itt van az a szabványpont, mely direkt elõtérbe helyezi a gazdasági szempontokat! A legtöbben azt gondolják, hogy a környezetvédelem csak költséget jelent. Ha elvégzik a környezeti állapotfelmérést ki fog derülni, hogy a környezeti szempontok érvényesítése valójában megtakarítással jár!
  • hirdetes
  • az érdekelt felek véleményére,
  • egyéb, olyan szervezeti rendszerekre, amelyek elõmozdíthatják vagy akadályozhatják a környezeti teljesítmény elérését.

A felmérés eredményei felhasználhatók arra, hogy segítsék a szervezetet környezetközpontú irányítási rendszere alkalmazási területének meghatározásában, környezeti politikájának kialakításában és támogatásában, a környezeti célok és elõirányzatok kitûzésében, valamint annak meghatározásában, hogy mennyire eredményes a szervezetnek a vonatkozó jogszabályi és a szervezet által vállalt egyéb követelmények folyamatos teljesítése érdekében alkalmazott megközelítése.

Az iso14004 szabvány gyakorlati segítséget is nyújt a kezdeti környezeti állapot felmérés elkészítéséhez

A felmérésre az alábbi módszereket ajánlják:

  1. megbeszélés olyan személyekkel, akik korábban a szervezetnél vagy annak megbízásából dolgoztak, vagy jelenleg is dolgoznak, hogy meglehessen határozni a szervezet korábbi és jelenlegi tevékenységeinek, termékeinek és szolgáltatásainak alkalmazási területét,
    Azaz a dolgozókkal való elbeszélgetés. Még a kis cégeknél, ahol a cégvezetõ is részt vesz a napi munkában rendszeresen elõfordul, hogy a napi gyakorlat pontos menetérõl a vezetõség tagjainak más az elképzelése, mint a valóság. A vevõi igények teljesítése szempontjából ezek nem jelentõs eltérések, de gyakran kiderül, hogy környezetvédelmi és gazdasági szempontból ezek is fontosak.
  2. a szervezet és annak érdekelt felei között folyt belsõ és külsõ kommunikáció kiértékelése, beleértve a panaszokat, a vonatkozó jogszabályi követelményeket és a szervezet által vállalt egyéb követelményeket, a korábbi környezeti vagy ehhez kapcsolódó eseményekkel és balesetekkel kapcsolatos ügyeket,
    Baleset alatt nem csak a környezeti katasztrófával járó eseményeket kell érteni. Nemigen találni olyan céget, ahol például még nem folyt ki veszélyes anyag. Külsõ kommunikáció alatt pedig érteni kell a hatósági adatszolgáltatást is, amire szinte minden cég kötelezett.
  3. információ gyûjtése a jelenlegi irányítási gyakorlatról, például
  4. hirdetes
  • 1) a veszélyes vegyi anyagok beszerzésével kapcsolatos folyamatok szabályozásáról,
    Gyakran az is problémát jelent, mi is a veszélyes anyag. Legegyszerûbben: nézzük át a telephelyen található anyagok csomagolását. Még elolvasni sem kell a feliratokat! Ha látunk a csomagoláson narancssárga négyzetet, melyben valami ábra látható (láng, X, kémcsõ, stb), akkor bizony veszélyes anyagot tartunk a kezünkben. A veszélyes anyagok kezelésére jogszabályi elõírások vonatkoznak, de szabályoznunk kell, hogyan történik nálunk ezeknek a követelményeknek a megvalósítása.
  • 2) a vegyi anyagok tárolásáról és kezelésérõl(például másodlagos tárolás; elkülönítve kezelendõ vegyi anyagokkal való gazdálkodás, ezek tárolása)
  • 3) illóanyag- emissziók szabályozásáról,
  • 4) a hulladékok végsõ lerakásának módszereirõl,
    Figyeljünk a veszélyes, és a nem veszélyes hulladékok kezelésére is!
  • 5) a felkészültségrõl vészhelyzetekre és a reagálás eszközeirõl,
    Illetve annak felmérése, hogy egyáltalán azonosítottak-e a vészhelyzetek
  • 6) az erõforrások használatáról (például az irodai világítás munkaidõ utáni használatáról),
  • 7) a növényzet és a természetes környezet építési munkák alatti védelmérõl,
  • 8) a folyamatokban bekövetkezõ idõleges változásokról (például a vetésforgóban bekövetkezõ változások befolyásolják a trágyának a vízbe jutását),
  • 9) a környezeti képzési programokról,
  • 10) a mûködés szabályozási eljárásainak átvizsgálási és jóváhagyási folyamatáról, valamint
  • 11) a megfigyelésrõl készült jelentések teljességérõl és/vagy a régi feljegyzések könnyû
    visszakereshetõségérõl.

A felmérés végezhetõ:

  • ellenõrzõ listákkal,
  • folyamatábrákkal,
  • megbeszélések útján,
  • közvetlen ellenõrzéssel,
  • a korábbi és a folyó mérések,
  • a korábbi auditok vagy más átvizsgálások eredményeinek átnézésével.

ISO 9001, ISO 14001 ISO17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!

Forrás:

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
hirdetes

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 229

Átlagos értékelés: 4.8

Szótár

minõségcél

a minõséggel kapcsolatos valami, amire törekszenek, vagy amit el akarnak érni ... Tovább

Szociális és Munkaügyi Minisztérium

Szociális és Munkaügyi Minisztérium tevékenységi köre A Szociális és Munkaügyi... Tovább

Tovább a lexikonra