notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Koronavírus – így csökkenthető az üzleti veszteség

hirdetes

Koronavírus – így csökkenthető az üzleti veszteség

Glázer Szilvia
Pinterest logo

KÖVESS MINKET

PINTERESTEN

A gazdasági és humán veszteségeket csökkenthetik a cégek, ha hatékony pandémiás tervet léptetnek életbe. Mutatjuk, mit jelent ez, mit kell tenned most!

Koronavírus – így csökkenthető az üzleti veszteség

A korona vírus gazdasági hatásai 2020

Fertőtlenítésre lezárt irodaházak, bezárt szórakozóhelyek, lemondott szállodai foglalások, törölt repülőgép-járatok, bebukott rendezvények, üresen kongó vendéglátóhelyek és felvásárlási láz a boltokban – többek között ez a jellemző Európában és már Magyarországon is.

Jelen helyzetben minden vállalatnak/cégnek és vállalkozónak érdemes elkészíteni, aktualizálni saját cselevési és válságkommunikációs tervét, amelyet pandémiás tervnek nevezünk. A nemzetstratégiai szempontból meghatározó vállalatoknak (repülés, tömegközlekedés, közműszolgáltatók, élelmiszergyártás stb.) kötelező egy válsághelyzetre érvényes terv megléte. Általában jellemző, hogy a multinacionális cégeknél is rendelkezésre áll a világjárványok idején alkalmazandó terv, és azt csak a pillanatnyi helyzetnek megfelelően kell aktualizálni. A KKV-szektor körében ugyanakkor nem gyakori, hogy a fiókban ott lennének ezek a tervek és az ilyen helyzetekben használatos kríziskommunikációs protokoll. Cikkünkben nekik szeretnénk segíteni néhány alapfogalom tisztázásával.

Mi az a pandémia?

Ha egy járvány több földrészen megjelenik és a betegek száma meghaladja a kritikus tömeget, akkor a legtöbbször a WHO világjárványt hirdet. Ezt nevezzük pandémiának. A legutóbb 2009-ben, a H1N1 influenzavírus fellépése idején hirdettek világjárványt, a legismertebb pandémia pedig az 1918-19-es spanyolnátha-járvány volt. 

A pandémiás terv definíciója

Pandémiás tervnek nevezzük azt a cselekvési tervet, amelyet egy vállalat, állam, intézmény a világjárvány kihirdetése során életbe léptet. A társadalom és gazdasági élet szereplőinek saját működésükből és feladatkörükből adódóan saját, cégre szabott tervet érdemes készítenie, hiszen például oktatási intézményeknek teljesen más protokoll szerint kell eljárnia, mint egy multinacionális nagyvállalatnak vagy egy KKV-szektorban működő cégnek.

hirdetes

Mi a célja egy pandémiás cselekvési tervnek?

Jelenleg az a legfontosabb célja, hogy megakadályozza a fertőzés felbukkanását a munkavállalók között, megelőzve ezzel a vállalkozást sújtó komolyabb intézkedéseket (karantén, bezárás stb.). A járvány későbbi fázisaiban a célok is átalakulnak. Szintén fontos cél, hogy fenntarthatóvá tegye a járvány ideje alatt a cég működését beleértve a beszállítókkal való kapcsolattartást, a kereskedelmi és szolgáltató/gyártó tevékenységet és a pénzügyi helyzetet.

Mit tartalmaz egy pandémiás terv?

Ez nem egyenlő egy egészségügyi/higiéniai intézkedéscsomaggal, hanem jóval szélesebb körben foglalkozik a járvány cégre gyakorolt hatásaival. Alapesetben meghatározza a válságstáb összetételét, a pandémiás koordinátor személyét, a működéshez szükséges kritikus alap-feltételeket (beszállítók, logisztika, termelés, munkaügy/HR, marketing), dokumentumokat tartalmaz a munkatársak tájékoztatására a higiéniai szabályokról, plusz egészségügyi intézkedéseket fogalmaz meg, válságkommunikációs tervet tartalmaz és elindítja az ”újjáépítési szakasz” tervezését, ezen kívül pedig részletes megoldásokat javasol a negatív gazdasági hatások kivédésére. 

hirdetes

Mely cégeknek van szüksége pandémiás tervre?

A multinacionális vállalatok a legtöbb esetben elkészítik saját cselekvési terveiket és azokat életbe is léptetik, például most a koronavírus idején is számtalan intézkedést hoztak: nemzetközi meetingeket mondtak le vagy bonyolítottak le interneten keresztül, rendezvényeket és utazásokat mondanak le, fokozzák a higiéniai intézkedéseket, karantént vezetnek be a külföldről hazautazó munkatársakkal szemben, befagyasztják bizonyos tevékenységeiket. Ugyanakkor elmondható, hogy a gazdasági élet szinte minden szereplőjének érdemes elkészítenie ezt a tervet, hogy a minimálisra csökkentse a járvány negatív hatásait az üzletmenetre. 

Miért hasznos egy pandémiás terv?

Minimálisra csökkentheti a járvány okozta pénzügyi károkat, elkerülhetőek a csődközeli állapotok, stabilizálja krízishelyzetben a cég működését, megnyugtatja a munkavállalókat, a vevőkört, a beszállítókat, tisztázza a felelősségi köröket. Nem csak a jelenlegi koronavírussal kapcsolatos járványügyi helyzetben használatos, de a későbbi időszakokra is átvihető és biztos alapot ad a vállalat működéséhez.

További részletek a válságtervek készítéséről online kurzus formájában ITT

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában

Szótár

MMSZ

Magyar Marketing Szövetség. -Szervezi és összefogja a marketing területén... Tovább

hozzárendelhető költség

Az a költség, amelynek felmerülése elkerülhető lehetne, ha a termék, funkció, vagy folyamat... Tovább

Tovább a lexikonra
Tudomány