notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

ISO 9001 (minõségirányítási rendszer) lépésrõl lépésre! Az ISO 9001 és az ISO 9004 8.1 mérés és elemzés, általános rész

hirdetes

ISO 9001 (minõségirányítási rendszer) lépésrõl lépésre! Az ISO 9001 és az ISO 9004 8.1 mérés és elemzés, általános rész

Youtube logo

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

Minõségügyi iskolánk tizenkilencedik fejezete az MSZ EN ISO 9004:2001  8.1 pontját elemzi, azaz az ISO 9001 és az ISO 9004  a mérés és elemzés témakörrel  kapcsolatos  követelményeit. A cikksorozattal célunk, hogy az ISO 9001 (minõségirányítási rendszer)  tanúsítvány megszerzésében segítséget nyújtsunk

MSZ EN ISO 9001:2001 8.1 pont

 

ISO 9001, ISO 14001 ISO 17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre állami támogatás segítségével kérdd ajánlatunkat itt!

 

ISO 9001:2000, Minõségirányítási rendszerek. Követelmények   

8.         Mérés, elemzés és fejlesztés

 

c)   folyamatosan fejleszteni tudja a minõségirányítási rendszer eredményességét.

Ennek fel kell ölelnie az alkalmazandó módszerek meghatározását, beleértve a statisztikai módszereket és ezek alkalmazásának mértékét.

8.1.      Általános rész

 

A szervezetnek meg kell terveznie és be kell vezetnie azokat a figyelemmel kísérési, mérési, elemzési és fejlesztési folyamatokat, amelyek ahhoz szükségesek, hogy 

a)   bizonyítani tudja a termék megfelelõségét,

b)   gondoskodni tudjon a minõségirányítási rendszer megfelelõségérõl, valamint

 

Az ISO 9004 ehhez a ponthoz bõvebb magyarázatot ad:

8.1. Általános útmutatás
8.1.1. Bevezetés

A mérési adatok fontosak a tényeken alapuló döntéshozatalhoz. Minden döntéshozatal eredményességét alapvetõen befolyásolja az, hogy tényeken alapul-e, vagy csak a munkatársak, vezetõk benyomásai, érzései, tehát nem konkrét adatok alapján történik. A felsõ vezetõség gondoskodjon az eredményes és hatékony mérésrõl, az adatok gyûjtésérõl és érvényesítésérõl (validálásáról), hogy ezzel biztosíthassa a szervezet mûködését és az érdekelt felek megelégedettségét. Tehát a döntéshozatalhoz szükséges az adatok elemzése, melyet meg kell elõzzön az adatok gyûjtése. Az adatgyûjtéshez pedig mérni kell a folyamatok, termékek jellemzõit. Ha mindezt a vezetõség nem biztosítja, illetve nem elkötelezett emellett, akkor az egész nem fog mûködni. Ez ölelje fel a mérések érvényességének és céljának átvizsgálását, valamint az adatok szándék szerinti felhasználását és így biztosítsa, hogy a szervezet hozzáadott értékre tegyen szert.

hirdetes
Példák a szervezet folyamatai mûködésének mérésére:
– a szervezet termékeinek mérése és kiértékelése, a termékek a szervezet folyamatai során alakulnak ki, így ezek mérése adatot szolgáltat a folyamatok mûködésérõl,

  • a folyamatok képessége, a megfelelõ termék elõállítására,
  • a projektcélok elérése, az egyes projektek is a folyamatok során valósulnak meg, így ezek céljainak elérése fontos lehet a folyamat mûködésének megállapítása során, valamint
  • a vevõk és más érdekelt felek megelégedettsége, (ez a fõ célja a minõségbiztosítási, vagy minõségirányítási rendszer mûködtetésének).

A szervezet folyamatosan kísérje figyelemmel a mûködésének fejlesztésére irányuló tevékenységeket és készítsen feljegyzéseket ezek bevezetésérõl, mivel ez adatokat szolgáltathat a további fejlesztésekhez.
Nem elég pusztán a folyamatokat, termékeket mérni, és elemezni, hanem a fejlesztési tevékenységeket is vizsgálnunk kell, hogy a korábbi fejlesztések adatait is felhasználhassuk a késõbbi fejlesztések során.
A fejlesztési tevékenységek adatainak elemzésébõl kiadódó eredmények kerüljenek be a vezetõségi átvizsgálás bemenõ adatai közé, hogy információval szolgáljanak a szervezet mûködésének fejlesztéséhez.

 

 

8.1.2. Megfontolandó kérdések

A mérés, az elemzés és a fejlesztés a következõ megfontolásokat öleli fel:

a) a mérési adatokat alakítsuk át olyan információvá és ismeretekké, amelyek a szervezet számára hasznosak; tehát az adatokat érthetõ, használható formában kell a szervezet (vezetõsége) részére biztosítani,

 

b) a termékekre és a folyamatokra vonatkozó mérés, elemzést és fejlesztést használjuk fel arra, hogy megfelelõ prioritásokat lehessen kitûzni a szervezet részére; mivel általában nem valósítható meg minden az erõforrások korlátozottsága miatt,


c) a szervezet által alkalmazott mérési módszerek idõszakonként átvizsgálása és folyamatos igazolása a kapott adatokat pontosság és teljesség szempontjából; a mérési módszereket is ellenõriznünk kell, hogy mindig megfelelõ adat álljon rendelkezésre,

hirdetes


d) az egyes folyamatok benchmarkingjának (szint-összehasonlításának) felhasználása a folyamatok eredményességének és hatékonyságának fejlesztésére;


e) a vevõi megelégedettség mérésének döntõ fontossága a szervezet mûködésének kiértékeléséhez; tulajdonképpen a vevõ értékeli a szervezet mûködését, tõle függ, hogy fennmarad, fejlõdik-e a szervezet,


f) mérések használata és a kapott információ összeállítása és közlése lényeges a szervezet számára: ez szolgáljon alapul a mûködés fejlesztéséhez és az érintett felek bevonásához; az ilyen információ legyen idõszerû és a célját világosan határozzák meg;


g) megfelelõ eszközök bevezetése a mérési eredményekbõl származó információ közléséhez; a belsõ kommunikációnak (ISO 9001 5.5.3 fejezet) erre is ki kell térnie egy jól mûködõ minõségirányítási rendszerben,


h) az érdekelt felekkel folytatott kommunikáció eredményességének és hatékonyságát mérésére annak meghatározása céljából, hogy a tájékoztatás idõszerû és világosan érthetõ volt-e;


i) ha teljesültek is a folyamat és a termék minõségi kritériumai, mégis hasznos lehet figyelemmel kísérni és elemezni a mûködési adatokat, hogy jobban megérthetõ legyen a tanulmányozott jellemzõ természete;


j) statisztikai, vagy más módszerek alkalmazása segíthet mind a folyamatok, mind a mérési eredmények ingadozásának megértésében és az ingadozás kézbentartása javíthatja a folyamat és a termék minõségét; ez különösen nagy számú adat kezelésekor lehet fontos,

 

k) idõszakonként önértékelés végzése a minõségirányítási rendszer érettségének és a szervezet mûködési színvonalának értékelésére, valamint a fejlesztési lehetõségek felmérésre (lásd az A mellékletet).

ISO 9001, ISO 14001 ISO 17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre állami támogatás segítségével kérdd ajánlatunkat itt!

 

Forrás:

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Szótár

igazolás (verifikálás)

annak megerõsítése objektív bizonyíték szolgáltatásával, hogy az elõírt... Tovább

objektív bizonyíték

valaminek a meglétét, vagy igaz voltát alátámasztó adatok ... Tovább

Tovább a lexikonra