így szűrd ki az álvéleményeket

Miről ismerheted fel az álvéleményeket?

SzSz
hirdetes

Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra! 

 

 

 

Az internet lehetővé tette számunkra, hogy alaposan tájékozódhassunk egy termékről, szolgáltatásról, étteremről, vagy bármi másról, mielőtt pénzt és időt fordítanánk rá. Az ilyen kutatgatások során sokat segíthetnek a többi felhasználó, ügyfél, vagy vendég által írt vélemények és/vagy értékelések, amelyek az adott dolog minőségéről árulkodhatnak. Bizonyára te magad is elolvasod az Árukeresőn, hogy melyik hangfalról mit írnak az emberek, mielőtt pénzt adnál ki rá.

Álvélemények

A probléma csak az, hogy az ilyen vélemények – akár termékekhez, akár szállodákhoz, akár bármi máshoz írják őket – gyakran nem valódiak. Mondjuk ki: hazugságok. A Harvard egy 2013 őszén publikált kutatása (http://people.hbs.edu/mluca/FakeItTillYouMakeIt.pdf) szerint a Yelpre (egy népszerű értékelő/véleményező webhely) írt vélemények 20%-a hamis. Bing Liu a University of Illinois egyik szakértője azt állítja, hogy általánosságban véve az összes online vélemény nagyjából 30%-a nem valódi.

 

 

Kik írnak kamuvéleményeket?


Rengeteg személy és vállalat érdeke lehet, hogy álvélemények kerüljenek termékei vagy szolgáltatásai alá, bármilyen webhelyről is legyen szó. Jól jöhet ez egy marketingesnek, egy viszonteladónak, egy szerzőnek, vagy akár azoknak az ügyfeleknek is, akik valamilyen jutalmat kapnak azért, ha pozitív értékelést adnak egy termékre. Ha mindez nem lenne elég, még olyan szolgáltatók is léteznek, amelyek kifejezetten ilyen vélemények írását árulják az interneten.

 

2013-ban New York állam főügyészsége felvette a küzdelmet az olyan cégekkel, amelyek álvélemények irkálásával foglalkoznak. Nyomozásuk során több olyan álláshirdetést is találtak a Craigslist.com, a Freelancer.com, és az oDesk.com webhelyeken, amelyek konkrétan ilyen feladatokra kerestek embereket. Ezt az álláshirdetést például a New York City Spa adta fel:

 

„Szükségünk lenne valakire, aki több pozitív véleményt írna a nagyobb véleménywebhelyekre. Például: Google Maps, Yelp, CitySearch. Ezek különböző IP címekről kell, hogy érkezzenek… Tehát tudnod kell több IP-címről is bejelentkezned. A vélemények csak néhány mondat hosszúak kell legyenek. Szükséged lesz némi tudásra a Yelp szűrőjét illetően. A korábbi tapasztalatok előnyt jelentenek… csak jelentkezz –) egy marketingcég vagyunk.”

 

Szerencsére többféle módszer is segíthet eldönteni, hogy egy vélemény valódi-e, vagy sem, állítják University of Cornell kutatói, akik megalkottak egy olyan algoritmust, ami (állításuk szerint) 90%-os pontossággal képes különbséget tenni az igazi és a hamis vélemények között. Az ellenőrző eszköz nyilvánosan is elérhető (http://beta.reviewskeptic.com/), habár feltételezhetően csak angol nyelven működik. Elég csak bemásolni az értékelést, és a „Test it” gombra kattintani.

 

 

De mi alapján állapítja meg az algoritmus, hogy valódi-e a vléemény? Több szempont is játszik, ezek közül néhány a következő:

 

  • Gyanús például, ha túl sok az eltúlzott kijelentés, de kevés a leírás. Az olyan kifejezések, mint a „must-read” („kötelező olvasmány”) vagy a „life-changing” („megváltoztatja az életedet”) egyértelműen álvéleményre utaló jelek.
  • Más emberek (például „a férjem” vagy „a családom”) emlegetése. Fontos észben tartani, hogy ha a vélemény szerzője csak kitalálja az egészet, akkor a történet általában egyre távolabbra kanyarodik el a „szóban forgó” terméktől.
  • Az E/1 túl gyakori használata. Az álvéleményekben gyakran jelenik meg az „én” valamilyen formában, hogy az egész írás hihetőbbnek tűnjön.
  • Felkiáltójelek és pozitív érzelmek. Az őszinte vélemények másféle írásjeleket használnak, ideértve a dollárjeleket is.

 

Ez csupán néhány szempont az algoritmus „agyából”, de íme még néhány dolog, amit érdemes észben tartani, ha egy vélemény valódiságát próbálod megállapítani:

  • Gyanús, ha egy felhasználó csak egyetlen véleményt írt az adott webhelyen.
  • Gyanús, ha valaki csak ötcsillagos értékeléseket ad.
  • Gyanúsak azok a vélemények, amelyek úgy hangzanak, mint egy marketingbrosúra szövege, vagy tartalmazzák a termék/szolgáltatás teljes, pontos nevét.
     

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában
hirdetes
Érdekességek Hírek Marketing

Szótár

minõségcél

a minõséggel kapcsolatos valami, amire törekszenek, vagy amit el akarnak érni ... Tovább

Szeretem a bankom

A Budapest Bank szeretem a bankom kampányának online marketing csődje, avagy amikor nem... Tovább

Tovább a lexikonra
IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE!X
Érdekelnek a legfrissebb magyarországi hírek, legújabb blogbejegyzéseink?


A 'FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE' gomb megnyomásával hozzájárulást adsz a hírlevelek fogadásához és elfogadod az Adatvédelmi Szabályzatunkat.