notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

ISO 9001 (minõségirányítási rendszer) lépésrõl lépésre! Az ISO 9001 és az ISO 9004 8.3 A nem megfelelõ termék kezelése

hirdetes

ISO 9001 (minõségirányítási rendszer) lépésrõl lépésre! Az ISO 9001 és az ISO 9004 8.3 A nem megfelelõ termék kezelése

Pinterest logo

KÖVESS MINKET

PINTERESTEN

Minõségügyi iskolánk huszonegyedik fejezete az MSZ EN ISO 9004:2001  8.3 pontját elemzi, azaz az ISO9001 és az ISO 9004  a nem megfelelõ termék kezelése témakörrel kapcsolatos  követelményeit. A cikksorozattal célunk, hogy az ISO9001 (minõségirányítási rendszer)  tanúsítvány megszerzésében segítséget nyújtsunk a Minõségirányítási vezetõk, a belsõ auditorok és a minõségügyi szakemberek számára.

MSZ EN ISO 9001:2001 8.3 pont

 ISO 9001, ISO 14001 ISO17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!

ISO 9001, ISO 14001 belsõ auditori, minõségirányítási vezetõ, valamint minõségügyi szakember tanfolyamok részletesen itt!

 

Nézzük mit mond az ISO 9001 szabvány a 8.3 fejezetében: 

ISO 9001:2000, Minõségirányítási rendszerek. Követelmények

8.3. A nem megfelelõ termék kezelése


A szervezetnek gondoskodnia kell a termékre vonatkozó követelményeknek nem megfelelõ termék azonosításáról és ellenõrzés alatt tartásáról, hogy megakadályozzák véletlen felhasználását, vagy kiszállítását. A kezelést, valamint a nem megfelelõ termék intézésére vonatkozó, ehhez kapcsolódó felelõségi köröket és hatásköröket dokumentált eljárásban kell meghatározni.
A szervezetnek a nem megfelelõ termékkel kapcsolatban a következõ intézkedések közül egyet, vagy többet kell választania:
a) intézkedést tesz a feltárt nemmegfelelõség kiküszöbölésére;
b) engedélyezi a termék használatát, továbbítását, vagy elfogadását az erre felhatalmazott részlegtõl,  vagy ahol lehetséges, a vevõtõl kapott eltérési engedély alapján;
c) intézkedést tesz, hogy megakadályozza a termék felhasználását az eredeti szándéknak, vagy alkalmazásnak megfelelõen.
A nemmegfelelõségek természetérõl és a megtett intézkedésekrõl készült feljegyzést, beleértve a kapott nemmegfelelõségi engedélyeket, meg kell õrizni.
Ha a nem megfelelõ terméket kijavították, új igazolásnak (verifikálásnak) kell alávetni, hogy bizonyítsák a követelményeknek való megfelelõséget.
Ha a nem megfelelõ terméket annak kiszállítása, vagy felhasználásának megkezdése után fedezik fel, a szervezetnek meg kell tennie a szükséges intézkedéseket a nemmegfelelõség hatásaival,  vagy lehetséges hatásaival kapcsolatban.

hirdetes

Megállapítható, hogy az ISO 9001 elõírja, hogy ezt a témakört írásban kell szabályozni.


Az ISO 9004 ad ehhez egy kis segítséget, illetve kiterjeszti a „nem megfelelõ termék” fogalmát. Az ISO 9004 szabvány már „nemmegfelelõség”-ekrõl beszél, tehát nem pusztán a rossz termékrõl, hanem a bármely pillanatban felfedezhetõ (ha van) egyéb nemmegfelelõségrõl, ami lehet akár egy folyamat nemmegfelelõsége is.


Célszerû egyrészt a nemmegfelelõségek figyelésének, jelentésének hatáskörét megszabni, másrészt a felfedezés utáni kivizsgálás, és intézkedés hatáskörét megszabni, mégpedig úgy, hogy ezt megfelelõ ismeretekkel, gyakorlattal rendelkezõ személyek végezzék.
Általánosságban is elmondható, hogy egy minõségirányítási rendszer akkor mûködhet jól, ha a hatásköröket, és felelõsségi köröket egyértelmûen, és célszerûen állapították meg. (Lásd: ISO 9001 5.5.1 fejezet)


Célszerû feljegyzést készíteni az olyan nemmegfelelõségek kezelésérõl is, amelyeket egybõl kijavítottak,

ISO 9004, 8.3.1. Általános útmutatás
A felsõ vezetõség hatalmazzon fel munkatársakat azzal a hatáskörrel és felelõsségi körrel, hogy jelentsék a nemmegfelelõségeket a folyamat bármely szakaszában, hogy gondoskodni lehessen a nemmegfelelõségek kellõ idõben való felfedezésérõl és a róluk való intézkedésrõl. Meg kell határozni a nemmegfelelõségekre való reagálási hatásköröket, hogy fenn lehessen tartani a folyamatokra és a termékekre vonatkozó követelmények teljesülését. A szervezet tartsa eredményes és hatékony ellenõrzés alatt a nem megfelelõ termékek azonosítását, az elkülönítést és az ezekre vonatkozó intézkedéseket, hogy megelõzze a termékek nem megfelelõ felhasználását.


Ha célszerû, készítsenek feljegyzéseket az eltérésekrõl és az ezekkel kapcsolatos intézkedésekrõl, hogy ezzel segítsék az okulást és adatot szolgáltassanak elemzéshez és  fejlesztési tevékenységhez. A szervezet azt is elhatározhatja, hogy mind a termékek elõállításával, mind a támogató folyamatokkal kapcsolatban észlelt eltéréseket fel kell jegyezni és ellenõrzés alatt kell tartani.

hirdetes
A szervezet megfontolhatja az információ feljegyzését olyan nemmegfelelõségekre vonatkozóan is, amelyeket a szokásos munkamenetben kijavítottak. Az ilyen adatok értékes információt jelenthetnek a folyamatok eredményességének és hatékonyságának fejlesztéséhez.

ISO 9004 8.3.2. Az eltérések átvizsgálása és intézkedés
A szervezet vezetõsége gondoskodjon róla, hogy legyen eredményes és hatékony folyamat minden felfedett nemmegfelelõséggel kapcsolatos átvizsgáláshoz és intézkedéshez. A nemmegfelelõségek átvizsgálását az erre felhatalmazott személyek végezzék, hogy meghatározhassák, vannak-e valamilyen trendek, vagy az elõfordulásnak figyelmet igénylõ jellemzõi. A negatív trendeket figyelembe kell venni a fejlesztéshez és a vezetõségi átvizsgálás bemenõ adataiként, ahol megfontolják a csökkentéssel kapcsolatos célokat és az erõforrás-szükségletet.

Azok a munkatársak, akik az átvizsgálást végzik, legyenek felkészültek ahhoz, hogy ki tudják értékelni a nemmegfelelõségek teljes hatását és legyen meg a hatáskörük és legyenek erõforrásaik a nemmegfelelõségekkel kapcsolatos intézkedésekhez és a megfelelõ helyesbítõ tevékenységek meghatározásához. A nemmegfelelõséggel kapcsolatos intézkedés elfogadtatását is elõírhatja a vevõ szerzõdéses követelménye, vagy más érdekelt felek követelménye.

MSZ EN ISO 9001:2001 8.3 pont

 ISO 9001, ISO 14001 ISO17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!

ISO 9001, ISO 14001 belsõ auditori, minõségirányítási vezetõ, valamint minõségügyi szakember tanfolyamok részletesen itt!

Forrás:

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Szótár

Szeretem a bankom

A Budapest Bank szeretem a bankom kampányának online marketing csődje, avagy amikor nem... Tovább

az audit ügyfele

szervezet vagy személy, amely, vagy aki auditot kér Tovább

Tovább a lexikonra