
ISO 9001, ISO 14001 ISO 17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre,HR Tanácsadásra állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!
A hagyományos ötletláda már elavultnak tûnhet: az erõsödõ verseny miatt egyre több vállalat szervezetten gyûjti és elemzi a munkatársak kreatív ötleteit, és gyorsan kiemeli az üzleti szempontból ígéretes javaslatokat. A vállalat fejlesztési, innovatív kapacitása megnõ, a munkavállalók pedig magukénak érezhetik a céget annyira, hogy elhiszik: javító ötleteiket meghallgatják, vagy akár be is vezethetik a gyakorlatban.
Az ötletmenedzsment lényegi eleme olyan technikák és módszerek biztosítása a „végekrõl” kiindulva, amelyek elõsegítik az ötletek felszínre jutását és a mindennapi munkavégzésbe történõ beillesztését; természetesen ehhez kapcsolódik az elismerési, motivációs és a bérezési rendszer kialakítása is.
Az ötletmenedzsment módszereit a gazdasági élet minden szereplõjének lehet ajánlani, hiszen azok nem iparág-, vagy termékcentrikusak. Az ötletmenedzsment alkalmazása minimális költségvonzatú, inkább szemléletformáló, és a meglévõ kapacitások optimális kihasználására ad technikákat.
A multinacionális vállalatoknál egyre inkább elõtérbe kerülõ ötletmenedzsmentet ma már néhány hazai leányvállalat is alkalmazza. Az elektronikai termékeket gyártó Flextronics International Kft.-nél a munkavállalói ötletek felhasználásának több évre visszanyúló hagyománya van. Papp Péter, a Flextronics személyzeti igazgatója szerint szabályozott keretek között történik a beadott javaslatok elbírálása, a bevezetett intézkedések által generált költségmegtakarítások kiszámítása, és ez alapján a javaslattevõ munkatárs jutalmazása.
A cég nemrég vezette be a Zöld Park Pályázat névre hallgató programot, amelyben a nyertes munkavállalók környezetvédelmi javaslatait bevezetik, a javaslatot beadók pénzjutalomban részesülnek, a javaslat és intézkedés részletes leírása pedig megjelenik a vállalati újságban is a javaslattevõ személyének megnevezésével együtt.
Tavaly egy Forma-1 futamra szóló kétszemélyes hétvégi kirándulással, illetve több ezer eurós pénzjutalommal díjazta alkalmazottai legígéretesebb ötleteit a német Nordenia csomagolóipari csoport, amely az összes leányvállalatához hasonlóan a szadai Nordenia Hungary Kft.-nél is elsõ ízben tavaly januárban vezette be ötletmenedzsment programját.
A cég új termékekkel, illetve a már meglévõk továbbfejlesztésével kapcsolatos gondolatokat vár munkatársaitól, amelyeket a cég belsõ portáljáról is letölthetõ magyar nyelvû szórólapokon nyújthatnak be a dolgozók. Az ötlet leírása mellett azt is indokolni kell, miért éri meg a Nordeniának az ötlet megvalósítása. Ezen kívül azt is jelölni kell, hogy saját-e az ötlet, vagy kollégákkal együtt alakították ki, a vevõkkel, vagy beszállítókkal folytatott beszélgetések során került szóba, vagy esetleg egy szakmai kiállításon látta a beküldõ.
A beadványokat a németországi központ zsûrije értékeli havonta, a leghasznosabbakat pedig a kutatás-fejlesztési központban fejlesztik tovább. Az alkalmazottak ösztönzését a díjakért folyó verseny mellett egy kisebb kommunikációs kampány is szolgálja, amely a Forma-1 témája köré épül. A magyar Nordenia a pénzügyi osztály egyik kollégájának ötletével tavaly a harmadik helyezést érte el a vállalatcsoporton belül.
A program bevezetéséhez szervezeti szempontból nem volt szükség változtatásokra, mivel a leányvállalatok saját marketinges munkatársa lett felelõs a helyi kommunikációért, valamint a beérkezõ ötletek továbbításáért – mondta a hvg.hu-nak Koósa Anna, a Nordenia Hungary marketing menedzsere.
A díjakon kívül Koósa szerint további anyagi befektetésre sem volt szükség, mert a program a már jól bejáratott vállalati rendszerek segítségével is lebonyolítható. Az alacsony költségekkel szemben a vállalat azonban sokat profitálhat az ötletmenedzsmenttõl: a várhatóan növekvõ árbevétel mellett a munkatársak gondolatainak megfelelõ kezelése az innovatív beszállító imázsát erõsítheti, és a dolgozók közötti csapatszellemet, illetve motivációt is növelheti.
Nem bízunk magunkban, vagy nincs idõnk leírni
Az ötletmenedzsment szélesebb körû hazai elterjedésének egyik akadálya lehet a munkatársak hozzáállása: „a mindennapos rohanásban ’nincs ideje’ leírni, elküldeni, elmondani; vagy pedig nem bízik magában és ötletében, hogy az tényleg értékes és használható lehet.” Ennek ellenére a fokozódó verseny miatt a jövõben egyre több magyar cég alkalmazhatja majd az ötletmenedzsmentet. „Mivel a versenyelõnyök egyike lehet az innovációs képesség, annak kiváló támogató eszközeként az ötletmenedzsment is egyre fontosabb szerepet kaphat” – tette hozzá. „A vállalati kultúra a legfontosabb: el kell oda jutni, hogy a munkavállalókban kialakuljon egyfajta tulajdonosi szemlélet és az, hogy higgyenek abban, hogy mindenki felelõssége egy vállalat jó vagy rossz mûködése, nem csak a vezetõségé” – véli Papp, a Flextronics igazgatója. „Ennek a kialakulását természetesen a vezetõségnek aktívan elõ kell segíteni, támogatni. A visszajelzés az ötletek "forrásai" számára alapvetõ: ha nem kapnak rendszeres megerõsítést kommunikáció, és elismerés formájában, a kezdeményezések hamar elhalnak” – tette hozzá Papp.
ISO 9001, ISO 14001 ISO 17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre,HR Tanácsadásra állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!
Forrás: