notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!
Máté Balázs online marketing asztali

Munkahelyi fejtörõk

Munkahelyi fejtörõk

hirdetes

Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra! 

 

 

 

Túlbuzgóság-e kreatív ötletekkel elõállni a munkahelyünkön? A fõnök szerint általában nem, sõt, akadnak olyan hazai cégek, amelyek a dolgozói ötletek felkarolása mellett utazással, vagy pénzjutalommal díjazzák a találékony munkatársakat.

ISO 9001, ISO 14001 ISO 17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre,HR Tanácsadásra állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!

A hagyományos ötletláda már elavultnak tûnhet: az erõsödõ verseny miatt egyre több vállalat szervezetten gyûjti és elemzi a munkatársak kreatív ötleteit, és gyorsan kiemeli az üzleti szempontból ígéretes javaslatokat. A vállalat fejlesztési, innovatív kapacitása megnõ, a munkavállalók pedig magukénak érezhetik a céget annyira, hogy elhiszik: javító ötleteiket meghallgatják, vagy akár be is vezethetik a gyakorlatban.
Az ötletmenedzsment lényegi eleme olyan technikák és módszerek biztosítása a „végekrõl” kiindulva, amelyek elõsegítik az ötletek felszínre jutását és a mindennapi munkavégzésbe történõ beillesztését; természetesen ehhez kapcsolódik az elismerési, motivációs és a bérezési rendszer kialakítása is.
Az ötletmenedzsment módszereit a gazdasági élet minden szereplõjének lehet ajánlani, hiszen azok nem iparág-, vagy termékcentrikusak. Az ötletmenedzsment alkalmazása minimális költségvonzatú, inkább szemléletformáló, és a meglévõ kapacitások optimális kihasználására ad technikákat.
A multinacionális vállalatoknál egyre inkább elõtérbe kerülõ ötletmenedzsmentet ma már néhány hazai leányvállalat is alkalmazza. Az elektronikai termékeket gyártó Flextronics International Kft.-nél a munkavállalói ötletek felhasználásának több évre visszanyúló hagyománya van. Papp Péter, a Flextronics személyzeti igazgatója szerint szabályozott keretek között történik a beadott javaslatok elbírálása, a bevezetett intézkedések által generált költségmegtakarítások kiszámítása, és ez alapján a javaslattevõ munkatárs jutalmazása.
A cég nemrég vezette be a Zöld Park Pályázat névre hallgató programot, amelyben a nyertes munkavállalók környezetvédelmi javaslatait bevezetik, a javaslatot beadók pénzjutalomban részesülnek, a javaslat és intézkedés részletes leírása pedig megjelenik a vállalati újságban is a javaslattevõ személyének megnevezésével együtt.

hirdetes
A legjobb ötletelõk jutalmat kapnak
Tavaly egy Forma-1 futamra szóló kétszemélyes hétvégi kirándulással, illetve több ezer eurós pénzjutalommal díjazta alkalmazottai legígéretesebb ötleteit a német Nordenia csomagolóipari csoport, amely az összes leányvállalatához hasonlóan a szadai Nordenia Hungary Kft.-nél is elsõ ízben tavaly januárban vezette be ötletmenedzsment programját.
A cég új termékekkel, illetve a már meglévõk továbbfejlesztésével kapcsolatos gondolatokat vár munkatársaitól, amelyeket a cég belsõ portáljáról is letölthetõ magyar nyelvû szórólapokon nyújthatnak be a dolgozók. Az ötlet leírása mellett azt is indokolni kell, miért éri meg a Nordeniának az ötlet megvalósítása. Ezen kívül azt is jelölni kell, hogy saját-e az ötlet, vagy kollégákkal együtt alakították ki, a vevõkkel, vagy beszállítókkal folytatott beszélgetések során került szóba, vagy esetleg egy szakmai kiállításon látta a beküldõ.
A beadványokat a németországi központ zsûrije értékeli havonta, a leghasznosabbakat pedig a kutatás-fejlesztési központban fejlesztik tovább. Az alkalmazottak ösztönzését a díjakért folyó verseny mellett egy kisebb kommunikációs kampány is szolgálja, amely a Forma-1 témája köré épül. A magyar Nordenia a pénzügyi osztály egyik kollégájának ötletével tavaly a harmadik helyezést érte el a vállalatcsoporton belül.
A program bevezetéséhez szervezeti szempontból nem volt szükség változtatásokra, mivel a leányvállalatok saját marketinges munkatársa lett felelõs a helyi kommunikációért, valamint a beérkezõ ötletek továbbításáért – mondta a hvg.hu-nak Koósa Anna, a Nordenia Hungary marketing menedzsere.
hirdetes
A díjakon kívül Koósa szerint további anyagi befektetésre sem volt szükség, mert a program a már jól bejáratott vállalati rendszerek segítségével is lebonyolítható. Az alacsony költségekkel szemben a vállalat azonban sokat profitálhat az ötletmenedzsmenttõl: a várhatóan növekvõ árbevétel mellett a munkatársak gondolatainak megfelelõ kezelése az innovatív beszállító imázsát erõsítheti, és a dolgozók közötti csapatszellemet, illetve motivációt is növelheti. 
Nem bízunk magunkban, vagy nincs idõnk leírni
Az ötletmenedzsment szélesebb körû hazai elterjedésének egyik akadálya lehet a munkatársak hozzáállása: „a mindennapos rohanásban ’nincs ideje’ leírni, elküldeni, elmondani; vagy pedig nem bízik magában és ötletében, hogy az tényleg értékes és használható lehet.” Ennek ellenére a fokozódó verseny miatt a jövõben egyre több magyar cég alkalmazhatja majd az ötletmenedzsmentet. „Mivel a versenyelõnyök egyike lehet az innovációs képesség, annak kiváló támogató eszközeként az ötletmenedzsment is egyre fontosabb szerepet kaphat” – tette hozzá. „A vállalati kultúra a legfontosabb: el kell oda jutni, hogy a munkavállalókban kialakuljon egyfajta tulajdonosi szemlélet és az, hogy higgyenek abban, hogy mindenki felelõssége egy vállalat jó vagy rossz mûködése, nem csak a vezetõségé” – véli Papp, a Flextronics igazgatója. „Ennek a kialakulását természetesen a vezetõségnek aktívan elõ kell segíteni, támogatni. A visszajelzés az ötletek "forrásai" számára alapvetõ: ha nem kapnak rendszeres megerõsítést kommunikáció, és elismerés formájában, a kezdeményezések hamar elhalnak” – tette hozzá Papp.

ISO 9001, ISO 14001 ISO 17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre,HR Tanácsadásra állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!

Forrás:

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
hirdetes

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 230

Átlagos értékelés: 4.7

Szótár

Külügyminisztérium

A Külügyminisztérium Alapító Okirata Eredeti alapító okirat hiányában (a... Tovább

globális marketing

A differenciálatlan marketingstratégia speciális esete, melynek keretében a vállalat azonos... Tovább

Tovább a lexikonra