A fogyasztók közel kétharmada (60%) nem ismeri a Google által fizetett és szerves keresési eredmények közötti különbséget, a Varn új tanulmánya szerint.

Az Egyesült Királyság marketing ügynöksége egy egyszerű kérdéssel közel 1000 internet-felhasználóhoz fordult: "Tudja, hogy a Google keresési eredményoldalon mely linkek a fizetett hirdetések?"
A megkérdezettek 59,7% -a állította, hogy nem ismeri a kétféle Google-lista közötti különbségeket, ami azt jelenti, hogy a fogyasztók többsége úgy véli, hogy a legmagasabb pontszámú eredmények a legérdekesebb válaszok a lekérdezésekre, amikor egy hirdető megvásárolta ezt a pozíciót.
Ezek a válaszok azt sugallják, hogy a hatalmas PPC-bevételek kétharmada rossz irányú kattintásokból származik.
De a Google fizetett és szerves keresési eredményei közötti eltérések nem mindig voltak ilyen finomak. Öt évvel ezelőtt kiemelték a szponzorált listákat, és egy világos, narancssárga dobozt tettek a hirdetésre, amelyben az "Reklám" szó megjelent. Az évek során a fizetős hirdetések megjelölése egyre homályosabbá vált, a "Hirdetés" ikon és az azt követő link pedig zölden jelenik meg, ugyanúgy, mint a szerves eredmények linkjei.
2016-ban a Google eltávolította a keresési oldalak oldalán megjelenő hirdetéseket is, amelyeket viszont kevésbé nyilvánvalóvá tettek a felhasználók számára. Azóta további változtatásokkal Varn 9,4% -os növekedést azonosított a válaszadók között, akik nem tudták azonosítani a fizetett és a szerves listák közötti különbséget.
"Bár soha nem lehetünk biztosak a változások mögött rejlő motivációknál, felmerül a kérdés, hogy a Google azért változtatta-e meg a fizetett hirdetések színét és elrendezését, nehogy könnyebben észrevehetőek legyenek, ezzel is tovább növelve a kattintásokat" - vádolta Varn a jelentést.
Az elméletet tovább táplálja az a tény, hogy a fizetett keresési eredményt elismerő 33,7% azt állította, szándékosan dönt úgy, hogy nem rájuk kattint. Mindössze 6,5% állította azt, hogy tudatosan rájuk kattint.
Google vásárlási hirdetések
A Google Shopping listákra összpontosító párhuzamos kutatásban a PPC szakértője, az AdPilot úgy találta, hogy az internethasználók nagyjából egyharmada nem volt tudatában annak, hogy az e-kereskedelmi összehasonlító szolgáltatásban visszaküldött eredmények fizetett hirdetések.
Több mint 1000 válaszadónak hasonló kérdéseket tett fel; "Tudta, hogy ezek a Google Shopping termékek és képek a Google keresési eredményei között fizetett hirdetések?". Az eredményekben hasonló minta jelent meg 30% -kal válaszolva, hogy nem, míg 50% tudta, hogy hirdetések, és direkt nem kattint rá.
A felmérések azt mutatják, hogy - habár a válaszadók egy kis csoportján alapulnak - a fogyasztók figyelmen kívül hagyják a Google szolgáltatásaiban a kereskedelmi tevékenységek körét. Nem vitatható, hogy a keresőmotor szándékosan megtéveszti a felhasználókat - a fizetett keresési eredmények ilyen módon jelennek meg -, de bizonyos aggodalomra adhat okot, hogy a hirdetések átláthatóságával kapcsolatos viták során a világ legnagyobb és legmeghatározóbb reklámcége a bevételének jelentős részét egy rosszul irányított kattintással fedezi.
Az Európai Bizottság tavaly 2,42 milliárd euró bírságot szabott ki a Googlenek, azzal az indokkal, hogy a keresési eredményeket a vásárlási hirdetések javára jelenítik meg. A keresőmotort azzal vádolták, hogy visszaél a piaci erőfölényével azáltal, hogy népszerűsíti a vásárlási összehasonlító szolgáltatásokat az általános keresési eredmények tetején.
Forrás: marketingtechnews