Míg az iPhone, a Samsung, az LG, és a Google is elbukta a leckét, egy kis kínai okostelefonos cég csendben elfoglalta a teljes afrikai piacot mobiltelefonjukkal. Mi a titkuk?

A kínai, pontosabban honkongi vállalat híréről több külföldi sajtó is beszámolt, azonban a céget alig ismeri valaki a szakmán kívül.
A vállalat hazájában soha nem adott el egy telefont sem, viszont az afrikai piacot jócskán bekebelezték.
Angolul – nyilván szándékosan – hibás nevük, Transsion kis javítással – „transmission” – nagyon is értelmessé válik. Legsikeresebb okostelefonjuk a szintén nyelvtanilag téves Tecno nevet viseli, de azért ők jól érthetően a techno-ra utalnak.
Mi a titka a vállalatnak?
George Zhu, a Transsion Holding alapítója Afrikában dolgozott közel egy évtizedet, egy másik mobilgyártó cég készülékei értékesítésével. Tapasztalatai alapján rájött, hogy a cégek rossz módszerrel közelítik meg a piacot, így 2006-ban létrehozva saját cégét berobbant Afrikába.
A kontinensen igen nagy árkülönbségek vannak a helyi hálózatok árai között, emiatt az itt élő emberek több SIM-kártyát hordanak maguknál, amelyeket cserélgetnek. Zhu cége már a kezdetektől két SIM-kártyás mobilokat gyártott, amellyel hamar népszerűségre tett szert.
A Transsion ezen kívül Nigériában és Kenyában kutatási és fejlesztési központokat nyitott meg, hogy felmérje, hogyan lehet jobban alkalmazkodni az afrikai felhasználók igényeihez. A mobiljaik billentyűzete régen kezeli a helyi nyelveket, például a hauszát, az amharát és a szuahélit.
Zhu vállalatánál továbbá tisztában voltak azzal is, hogy a helyi igények inkább a hosszú élettartalmú akkumlátorra terjednek ki, mint egy gyors processzorra.
A kontinens nagy részén gyakoriak az áramszünetek, illetve a nagy távolságok miatt is létfontosságú a nagy kapacitású akkumlátor a helyiek számára.
Figyelembe vették az átlagbéreket is
Egy átlagos etiópiai bér 54 és 108 dollár között mozog, amelyhez igazítani kellett a Transsion készülékek árát is. Az afrikaiaknál nem divat a részletfizetés sem, így egy új iPhonera vagy Samsungra nagyon kevesen tehetnek szert. Etiópiában például egy iPhone 7-es átlagára 906 dollárba, még egy Samsung Galaxy J7-es 360 dollárba kerül. A Transsion három fő márkája a Tecno, az Infinix és az Itel csupán 15 és legfeljebb 200 dollár között van.
Évtizede a kínai telefonok statisztikailag kimutathatatlanul voltak jelen Afrikában, 2010-ben a Nokia és a Samsung uralta az értékesítést. Aztán a Nokia összeomlott, és a Samsung csak egy lett a sok közül. A Transsion pedig a semmiből előállva elfoglalta a piac több mint 50 százalékát.
A Transsion “afrikai”
A cég egyik alapelve, hogy elfedje kínai gyökereit.
Afrikában azt mondjuk, hogy afrikaiak vagyunk – mondja Arif Chowdhury, a Transsion alelnöke. Ezért a Tecno üzletei nem is tartalmaznak semmilyen utalást a márka kínai mivoltára.
2011 óta a telefonok nagy részét, amelyeket Afrikában adnak el, Etióp területen Addis Abeba külvárosában szerelnek össze, ahol mintegy házszáz helyi munkaerő rakja össze a kijelzőket, áramköröket és akkumlátorokat.
A Transsion szerint Afrikában összesen 10 ezer, Kínában 6 ezer alkalmazottjuk van: a kis fizetésért dolgozó afrikai munkások is segítik megőrizni a mobilok alacsony árait.
A Transsion egyik legnagyobb piaca Nigéria, ahol 186 millióan laknak. Egy helyi rapper segítségével, Oye Akideinde-vel 2015-ben kifejlesztettek egy zenei szoftvert, amely a Boomplay névre hallgat. Az alkalmazásnak jelenleg 32 millió felhasználója van, amellyel igen népszerű a piacon.
A cég emellett egyéb alkalmazások fejlesztésében is jelen van. A TranssNet például pénzügyi alkalmazásokat kínál a Transsion által gyártott okostelefonokhoz, amely szintén a cég egyik alvállalata.
Cél a terjeszkedés
Természetesen egy ilyen vállalat, amely másik kontinensen vált népszerűvé, szeretne terjeszkedni és megmutatni magát más országokban is.
A Transsion jövőbeni növekedési lehetőségét Oroszországban, Indonéziában és Bangladesben látja legfőképp. A tavalyi évben Indiában kezdték el árulni okoskészülékeiket, amely során 1 év leforgása alatt máris megszerezték az óriási piac 5%-át az országban. Ez hogyan sikerült? Az indiai emberek igényeit vették alapul: az itteni emberek kézzel esznek, így maszatos marad az ujjuk. Ezáltal olyan kijelzőket és ujjlenyomat-olvasókat kell gyártani, amelyek a maszatos ujjakat is elfogadják.
A vállalat igen okosan gondolkozik, és találja meg a piaci rést az országokban. Lassan már nem lesz “névtelen” gyártó nemzetközi szinten.
Forrás: MTI