Az ISO 9001 szabvány szerinti minõségirányítási, minõségbiztosítási rendszert már szinte mindenki ismeri, és elfogadja. Az ISO 14001 szabvány szerinti környezetközpontú irányítási rendszerek (KIR) tanúsításának száma is növekszik.
Ezekkel ellentétben viszont szinte alig hallott még valaki az OHSAS 18001, MSZ 28001 szabványról, más néven a munkahelyi egészségvédelem és biztonság irányítási rendszerrõl (MEB, MEBIR).

ISO 9001, ISO 14001 ISO 17799 OHSAS 18001 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre állami támogatás segítségével valamint pályázatírásra kérdd ajánlatunkat itt!
Mire jó a munkahelyi egészségvédelem és biztonság irányítási rendszer (MEBIR avagy OHSAS 18001)
A legtöbb esetben az elsõ reakció, mikor egy vállalati vezetõ hall errõl a szabványról a merev elzárkózás, miszerint tarthatatlan, hogy már megint egy újabb bõrt akarnak lenyúzni szegény vállalatokról egy. Vagy éppen a felháborodás azért, mert így is sok költséggel járó munkavédelmi, tûzvédelmi elõírás van érvényben, szinte minden cégnek külsõs szakértõt kell megbízni, miközben ezt a költséget az árban nem lehet érvényesíteni.
Igen csekély az esélye, hogy egy OHSAS 18001 tanúsítványt egy potenciális vevõ valaha is kérjen. Tehát levonhatjuk a következtetést, hogy a MEBIR csak a nálunk jóval gazdagabb országokban létezõ cégek „hobbija”, ahol „jó dolgukban már nem tudják mit tegyenek”. VAGY MÉGSEM?
Egyáltalán szól valamilyen érv az MSZ 28001 rendszer bevezetése, tanúsíttatása mellett?
Nos, az eddig felsoroltak csak részigazságok, érdemes átgondolni a következõket is.
Egyre gyakrabban hallhatunk arról, hogy egy balesetet szenvedett munkavállaló bíróságra megy kártérítést követelni. És nemigen hallani arról, hogy ezekben az esetekben ne ítélni meg a bíróság a kért, monumentálisnak látszó kártérítést, vagy ne kelljen peren kívül majdnem ennyit kifizetni. Ez a költség sokszor szinte alapjaiban rengeti meg a vállalatokat.
És ha hozzáadjuk a balesetbõl származó további költségeket (kiesett munkaidõ, új munkatárs betanítása, tönkrement eszközök pótlása, javítása), akkor még ijesztõbb számot kapunk.
Szinte nem találkozik az ember olyan vállalattal, ahol munkavédelmi, tûzvédelmi ellenõrzés kapcsán nem róttak ki kisebb-nagyobb bírságot. Nálunk ennek a ténynek talán még nincs a cég imázsát romboló jelentõsége, de terheli a cég költségvetését. Sokak szerint ezek a bírságok nem kerülhetõk el, mert annak ellenére jelentkeznek, hogy a vállalat rendelkezik munkavédelmi, tûzvédelmi alvállalkozóval. De ha jobban megnézzük, akkor a legtöbb esetben ezek az alvállalkozók a céggel a békés egymás mellett élés jegyében töltik idejüket. Azaz elkészítik a kötelezõ szabályozásokat, amit szinte soha, egyetlen cégvezetõ nem néz át. Így ezek egy valahonnan megszerzett „mûvek” átírásai, készítõik -tisztelet a kevés kivételnek- sokszor arra sem veszik a fáradságot, hogy legalább egy kicsit konkretizálják, a céget egyáltalán nem érintõ részeket kivegyék belõle, átnevezzék a meghatározott funkciókat. Az évente megtartott munka- és tûzvédelmi oktatások sok esetben pusztán a napló aláíratását jelentik, vagy néhány mondat idézése a jogszabályokból. Kétségtelenül, ilyen „szolgáltatást” kevés pénzért is lehet kapni, de ebben az esetben ablakon dobjuk ki ezt az összeget. Kicsit több figyelemmel, és nem sokkal nagyobb összegért valódi szolgáltatást is kaphatunk, aminek eredményeként többek között elkerülhetjük a bírságokat is.
Ha valahol véletlenül tûz üt ki, az a vizsgálatok eredménye alapján szinte minden esetben emberi mulasztás következménye. Ezért a biztosító vagy nem is fizet, vagy csak akkora összeget, mely a teljes kárt nem fedezi. Ezt a legtöbben elintézik azzal, hogy a biztosítók már csak ilyenek. Pedig ezek az esetek elkerülhetõek lennének! Azt mondják, hogy az emberi butaság ellen nincs mit tenni. Ez talán igaz, de a baleseteket okozó mulasztások mögött nem a butaság, hanem a tájékozatlanság szokott állni. Ez ellen pedig megelõzhetõ lenne egy megfelelõ tájékoztatási rendszerrel
Jó néhány olyan vállalat van ahol nem lehet a munkatársakat egyszerûen pótolni. Ha a cég dolgozói egyszerûen betanulható munkát végeznek, akkor általában sok emberre van szükség, és ha gyakran kell új dolgozókat találni, akkor egyre nehezebb helyi embereket felvenni, a létszámhiány termeléskiesést okozhat. Ha, mint a legtöbb kis- és közepes vállalatnál fennáll, speciális tudást, technológia ismeretet is várunk a dolgozóktól, akkor egy-egy új ember betanítása idõ és pénzigényes. Ha egy vállalatnál nem érzik biztonságosnak a munkakörülményeket az emberek, akkor idõvel új munkahelyet fognak keresni. És a jó szakemberek találnak is! A vállalatot elhagyók pedig másoknak is elmondják negatív tapasztalatukat, ez a jelentkezéseket fogja gátolni.
A fent felsorolt szempontok csak kiragadott példák, melyek könnyen forintosítható bevételkiesést okoznak, vagy okozhatnak a vállalatnak. És mindez megakadályozható egy jól mûködõ munkahelyi egészségvédelmi és biztonsági rendszerrel. Egy ilyen rendszer meglétét ritkán kérik a vevõk. Kialakítása költséget jelent. De néhány év alatt ugyanennyit ad ki egy cég olyan munkabiztonsági alvállalkozóknak, akitõl nem vár, és nem kap tényleges szolgáltatást. És akkor még nem is számoltunk egy baleset, tûzeset költségével. Ha szeretné, ha cégénél ezek a problémák nem jelentkeznének, érdekli egy valóban hatékony MEB rendszer, keresse meg a Standard-Team Kft-t!
ISO 9001, ISO 14001 ISO 17799 OHSAS 18001 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre állami támogatás segítségével valamint pályázatírásra kérdd ajánlatunkat itt!
Forrás: