A Kínából induló új koronavírus okozta járvány óvintézkedései révén a kormány először az egyetemek, majd a közoktatási intézmények bezárását rendelte el. Ezért a mai naptól kezdve az általános-, valamint középiskolákban is megindult az online oktatás. Megpróbáltunk utána járni, hogy mit is jelent ez potosan. Nézzük milyen az online oktatási rendszer a koronavírus idején!

Így zajlik a gyakorlatban az online tanítás
Hétfő délelőtt van, olyan 10 óra magasságában, gondoltam épp ideje, hogy kicsit körbe kérdezzek, hogy, hogyan is zajlik ez az online oktatás 2020-ban Magyarországon. Nos, talán a sehogynál kicsit jobban, de semmiképpen sem hatékonyan. A tanulók előzetesen fel lettek készítve a hétvége folyamán arra, hogy milyen felületekre kell belépniük a tanórák idejében, és az is el lett mondva nekik, hogy ha ezt elhalasztják, akkor az igazolatlan hiányzásnak minősül. De ezek a felületek inaktívak. Az alsó tagozatba járó unokatestvérem kapott egy diasort matekból, amit le kell másolni a füzetbe. A nyolcadikos kis öcsém még kis sem kelt az ágyból, náluk nem történik semmi. A nemsokára érettségiző unokatesóm pedig 8 óta arra vár, hogy valami történjen. Update: néhány tanár létrehozott Messenger csoportokat, amikről kiderült, hogy erre a célra alkalmatlanok, mert egyszerre csak 8 ember léphet be a videóchatba, ennél pedig jóval többen vannak az osztályban.
Nem a tanárok hibája
Egyértelműen nem a tanárok hibája, egyszerűen ez egy teljesen új rendszer, amire egyik percről a másikra kell átállni. Az online oktatás gyakorlatilag semmilen szinten nincsen kiépítve, a legtöbb oktatási intézményben még digitális eszközöket sem használnak, az oktatás papíron, valamint krétás táblán zajlik. Az egyetemeken kicsit máshogy zajlik az egész, de általános-, és középiskolákban csak nagyon ritkán áll rendelkezésre digitalizált tananyag. Talán most minden megváltozik, és ez a helyzet egy fordulópontot jelent az oktatás számára is, méghozzá pozitív irányba.
Vannak bőven megválaszolatlan kérdések
Bőven vannak még ki nem dolgozott kérdések, amin feltehetően most gőzerővel dolgoznak az illetékes személyek. És most itt nem csak a tanítás hogyanjára gondolok, hanem a gyerekek felügyeletére, a közétkeztetés lebonyolítására, és például arra, hogy mégis hogyan szerezhetik meg az iskolában hagyott könyveket a tanulók. De persze a fő kérdés továbbra is az, hogy milyen gyorsan találják meg az oktatók az online tanítás hatékony módszereit, eszközeit és platformjait, és tudnak átállni a digitális tudás átadására. A hétköznapokban használt eszközök ugyanis semmiképpen nem felelnek meg ezeknek a céloknak.
És az infrastruktúra kérdése
De a befogadó fél oldalán is vannak bizonytalanságok, azon túl, hogy a szülők munkavégzése miatt felügyelet nélkül maradt gyerekek mennyire fognak hatékonyan az online oktatásban részt venni. Ugyanis az online anyagok átvételéhez szükség van megfelelő eszközökre. Az általános-, de még a középiskolába járó gyerekeknek sem feltétlen van birtokukban ilyen eszköz. Egy többgyerekes családban legtöbbször csak egy számítógép van, viszont online órái mindenkinek vannak. Születtek persze közösségi megoldások is, például az M5 iskolai tananyagokat fog sugározni, de több szervezet is a YouTube csatornáján hasonlókkal próbál segíteni. Meglátjuk mennyire lesz hatékony.