
ISO 9001, ISO 14001 ISO17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!
Az árpolitika kialakítása
Mind a magánszférában, mind a vállalati szektorban egyik legnehezebb dolog az ár meghatározása. Számtalan meghatározó tényezõ befolyásolja a megállapítását, változását, úgy mint termék, szolgáltatás, piacon betöltött pozíció, trendek változásának kiszámíthatósága, költségek, minõség stb. És ezek még csak a vállalatok részérõl. Magánemberként is nehéz árat mondani valamire, gondoljunk csak egy megpályázott állásra, ahol felteszik a kérdést, hogy milyen fizetési igénye van. Ha sokat mondunk, nem vesznek fel, ha keveset, akkor felvesznek ugyan, de saját magunkat szidjuk. Tehát a probléma szinte minden téren jelentkezik nap, mint nap, és nem egyszerû a megoldás. A magánszemélyek esetében egy közepesen magas ár megfelelõ lehet, de most ezzel igazából nem kívánok foglalkozni. A vállalatoknál nagyon komolyan kell venni ezt a kérdést.
Az Ár
Az ár a vevõ által egy termékért, szolgáltatásért fizetett érték. Szándékosan nem használtam a pénz szót, hiszen léteznek olyan ügyletek, ahol pénzmozgás egyáltalán nem megy végbe.
Marketing-mix
Marketing szempontból az ár az egyik legfontosabb elem, gondoljunk csak a marketing-mix koncepcióra, ahol az 5-bõl az egyik P az ár (Price). Nem véletlen, hogy számos vállalat bukott bele, vagy esett el hatalmas nyereségtõl a hibásan meghatározott ár, árpolitika miatt.
Árképzés
Különféle árképzési módszerek léteznek. A költségvezérelt árképzésnél a felmerült költségekre egy meghatározott százalékot (haszonkulcs) rátesznek, és így határozzák meg az árat. Természetesen ez még csak a termelõ cég árát jelenti, erre még rájön egy kereskedelmi haszonkulcs, melynek mértékét nagyban befolyásolja többek között az adott kereskedelmi egység elhelyezkedése, mérete, értékesítési típusa, hírneve.
Fix haszonkulcs
Nem érdemes fix haszonkulcsot alkalmazni minden termék esetében, mert a termékcsoportok más és más költségviselõ képességgel rendelkeznek, vagyis a költségeket oda kell koncentrálni, arra a termékcsoportra kell ráterhelni, ahol a piac kevésbé árérzékeny. Ehhez alaposan meg kell ismernünk a potenciális piacokat, illetve a piaci trendek változásának irányát és mértékét, de hogy ez alapfeltétel, azt már oly sokszor említettem. A költségek ilyen irányú differenciálása már átvezet minket egy másik módszerbe, a kereslet által vezérelt árképzésbe. Ennél a módszernél egy minõség kialakításával, reklámmal, a vevõk befolyásolása és igényteremtés által maga a vásárló alakítja ki az árat, és az így kialakult árhoz rendelik hozzá a termelési költségeket. A befolyásolás eszközeként használt marketing nagyrészt a fogyasztói magatartásokat veszik alapul, illetve az extern hatásokat. A nyáj-, a sznob- és a weblen hatásra egyaránt lehet marketing stratégiát alapozni ebben az esetben, sõt kell is, hiszen ha az általunk alkalmazott marketing hatására a vevõkben kialakult ár nem fedezi az elõállítás költségeit, akkor a terméket nem állítjuk elõ. Ezzel a technikával igazán tudunk alkalmazkodni a keresleti igények változásához, azonban nagyon alapos piackutatás kell, hogy megelõzze.
Konkurencia
Létezik egy olyan módszer is, ahol az elõzõ két tényezõt szinte el is felejtik, és csak a konkurenciára koncentrálnak. Ez a versenytárs-orientált árképzés, amit akkor alkalmaznak, ha piacon egy-két nagy-, és több kisebb vállalat mûködik, illetve az általuk elõállított termékek árrugalmassága alacsony, helyettesíthetõsége magas. Ilyenkor az a néhány nagyvállalat ármeghatározó szereppel bír, gyakran kiszorító árakat alkalmaznak, amit a kisebbek vagy tudnak követni, vagy nem.
(A honlap online tanácsadás menüpontján belül felteheti a témával kapcsolatos kérdését – a szerz.).
ISO 9001, ISO 14001 ISO17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!
Forrás: