Képzeld el, ahogy reggel egy helikopter ereszkedik le az égből, hogy aztán percek alatt a munkahelyedre röpíthessen. Nincs sorban állás, vagy fagyoskodás, mielőtt buszra szállnál, nincsenek csúszós utak, vagy álldogálás, amikor betelik a jármű. Sőt, még a goromba sofőrrel sem kell foglalkozni, mert nincs is. Túl jól hangzik, ugye? Nos, valójában több száz cég dolgozik jelenleg az ilyen elektromos légi járművek (electric take-off and landing – röviden „eVTOL”) fejlesztésén.

A kérdés tehát nem az, hogy élhetünk-e valaha ezzel a kényelemmel, hanem az, hogy mikor. Sajnos iparszakértők szerint még legalább a 2030-as évekig kell várnunk arra, hogy helikopterekkel taxizgathassunk városszerte.
De miért?
Az akkumulátorok limitációi miatt
Az eVTOL járművek fejlesztői egyelőre csak rövid, városokon belüli utakban gondolkodnak, aminek két fő oka van: az egyik, hogy a városokban biztosan bőven lenne igény (és ügyfél) az ilyen szolgáltatásokra, a másik pedig az, hogy az ilyen járművek (a technológia jelen álláspontja szerint) nem lennének képesek hosszabb távokat megtenni.
A probléma az, hogy azok az akkumulátorok, amelyekkel a levegőbe emelkedhetnek ezek a szerkezetek csupán nagyjából fél órás repülési időt biztosítanak nekik. A német „Volocopter” esetében ez nagyjából 35 kilométeres távolságot jelent, 110 km/órás csúcssebességgel. A Volocopter már több tesztrepülésen is túl van.
Más cégek szárnyak felszerelésével tervezik megoldani a távolságproblémát. A szintén német Lilium például egy olyan repülő szerkezet, ami a helikopterekhez hasonlóan képes egy helyben felemelkedni és landolni is, de a repüléshez leengedi szárnyait, hogy úgy lehessen utazni vele, mint egy repülővel. A Lilium a becslések szerint 300 kilométert lesz képes így utazni.
Az Egyesült Királyságban is zajlanak a munkálatok – a Vertical Aerospace is olyan eVTOL járművön dolgozik, amely a tervek szerint több mint 160 kilométert lesz képes megtenni.
Természetesen továbbra is nagy az igény az akkumulátortechnológia fejlesztésére, ami sokkal hasznosabbá tehetné ezeket az egyelőre prototípus fázisban lévő szerkezeteket.
A le- és felszállóhelyek hiánya miatt
Míg egy hagyományos, négykerekű taxi szinte bárhol megállhat, ahol út van, egy repülő taxinak speciális helyre van szüksége, ahol kényelmesen és biztonságosan landolhat, illetve ahol az akkumulátorok kicserélhetők és/vagy újratölthetők. Ezek az egyenlőre csak papíron létezi „vertiportok”, amelyek már önmagukban több kihívást vetnek fel.
A nagyobb városokban már most nagyon kevés szabad hely van gyakorlatilag bármire. Persze helikopter leszállók már most is vannak, de nem feltétlenül ideális helyeken, és nem is biztos, hogy képesek lennének kezelni az extra forgalmat.
Több városban is lehetnek olyan épületek, amelyekre lehetne új, kifejezetten elektromos helikopterekhez tervezett leszállókat építeni, de az ilyen felületek megszerzése nagyon drága beruházás lehet. Továbbá, még ha sikerül is ilyen helyeket azonosítani egy városban, a leszállókat a megfelelő tervezési szabályok szerint kellene elkészíteni, amik jelenleg még nem is léteznek.
Az eVTOL járművek egyik nagy előnye, hogy viszonylag halkak. Egy helyben lebegés közben negyedannyi zajt csapnak, mint egy hagyományos helikopter, mozgás közben pedig nem is igazán hallani őket. Ez némileg enyhítheti azok aggodalmait, akik ilyen leszállóhelyek közelében laknának, de a légi forgalom sűrűségét még így is többen ellenezhetik.
Továbbá, jó eséllyel egyetlen baleset is elég lenne ahhoz, hogy tömeges felszólalások induljanak meg a sűrűn lakott területeken kihelyezett leszállóhelyek ellen.
A biztonsági kérdések miatt
Az európai és amerikai törvényalkotó szervezetek jelenleg azokon a szabványokon dolgoznak, amelyekhez e modern repülő járműveknek tartaniuk kell majd magukat. Amint ezeket elfogadják, az eVTOL-oknak valószínűleg több évnyi biztonsági tesztelésen kell átesniük, mielőtt forgalomba kerülhetnének, ami nem csak hosszadalmas, de elképesztően drága (vélhetően több százmillió dolláros) folyamatnak is ígérkezik.
„A legtöbb eVTOL gyártó, akikkel beszéltem már 2023-ra próbálnak minősítést szerezni” mondja Darrel Swanson, aki egy kifejezetten az eVTOL iparra specializálódott tanácsadási vállalat tulajdonosa.
Az eVTOL járműveknek megvan az az előnyük, hogy lényegesen egyszerűbb konstrukciójuk van, mint a hagyományos helikoptereknek, vagy utasszállító repülőgépeknek, ami azt jelenti, hogy mechanikai szempontból kevesebb lehetséges meghibásodási pontot tartalmaznak. Továbbá a legtöbb elektromostaxi-design több rotoros kialakítású, így ha még egyikük meg is hibásodik repülés közben, a jármű képes lesz tovább repülni (hasonlóképpen a 6-8 rotoros drónokhoz).
Az Uber is dolgozik saját eVTOL projektjén, ami az Uber Air nevet kapta. A cég szerint a légi taxiknak csak kétszer olyan biztonságosaknak kell lenniük, mint az autóknak, azonban a lakosság, és a törvényalkotók valószínűleg inkább légitársaság-szintű biztonságra vágynak.
Megválaszolatlan kérdés továbbá, hogy az eVTOL járművek hogyan teljesítenek majd rossz időjárási viszonyok között. Az akkumulátorkorlátok miatt könnyű kialakításúak lesznek, de ezzel együtt a szél is erősebben hat majd rájuk, és egy olyan taxiszolgáltató, ami rossz időben nem üzemel nem lesz valami sikeres.
A felügyelet miatt
A légiforgalmi irányítórendszerek sok városban már most is folyamatosan figyelik a légteret, és a légi járművek aktivitását, és a szakértők szerint ezek a rendszerek valószínűleg a több száz eVTOL-t is képesek lennének „szemmel tartani”.
Továbbá számos nagyvárost szel át valamilyen folyó, amelyeken lényegesen kisebb a forgalom, mint a szárazföldön, így ezek ideális légifolyosók lehetnének a repülő taxik számára.
Azonban ha az eVTOL valóban egy új tömegesen használt közlekedési formává szeretnénk tenni, akkor valószínűleg egy teljesen új légiforgalmi rendszerre lesz szükség, amely akár több ezer egyedülálló járművet is képes nyomon követni egy város felett.
Egy ilyen rendszer szükségét tovább fokozná, ha az eVTOL ipar egyszer elérné a célját, méghozzá a pilótamentes működést.
„Nem arról van szó, hogy 2023 január elsején hirtelen 5000 jármű kezd majd el repkedni London felett” mondta Swanson. „A forgalom lassan növekszik majd az idők során, és ez lehetővé teszi majd számunkra, hogy bebizonyítsuk, hogy ezek a rendszerek megfelelően működnek.”
A költségek miatt
A repülőtaxi-szolgáltatás üzleti modellje jelenleg még nem létezik, de a technológiai korlátok miatt egyelőre valószínű, hogy csak rövid, előre megszabott útvonalakon kínálnak majd utazást a városokon belül (és esetleg azok közvetlen közelében).
Az Uber Air szerint az ilyen szolgáltatások „a napi utazás megfizethető formájává válnak majd a tömegek számára” és kevesebb költséggel járnak majd, mint egy autó fenntartása.
Persze először csak a módosabb ügyfelek számára lesznek elérhetők, akik hajlandók megfizetni a prémiumot ezért a kényelemért.