notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!
Máté Balázs online marketing asztali

A minõség fogalma

A minõség fogalma

hirdetes

Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra! 

 

 

 

A minõséget, mint fogalmat számos kiváló elme definiálta. A különbözõ meghatározások a hagyományostól egészen a stratégiai jellegûekig terjednek. A hagyományos definíciók többnyire kopásállónak, jól konstruáltnak és tartósnak írják körül a jó minõségû árucikket. Napjainkban a stratégiai definíció került az elõtérbe:
“A minõség alapvetõ üzleti stratégia, amely alapján született termékek és szolgáltatások teljességgel kielégítik mind a belsõ, mind a külsõ vevõket azzal, hogy megfelelnek kimondott és kimondatlan elvárásaiknak.”  
...azaz röviden:
Minõség = a vevõk igényeinek való megfelelés.

Honlapkészítés online marketing tanácsadó segítéségvel? A hatékony honlapkészítés titka az online marketing tanácsadás alapján készülõ honlap!

Kérje ajánlatunkat itt!

A minõség fogalma

Érdemes néhány klasszikusnak számító meghatározást is megismerni. Feigenbaum szerint a termék és szolgáltatásminõségét a következõk szerint határozhatjuk meg: a termék és szolgáltatás mindazon értékesítési, tervezési, gyártási és karbantartási jellemzõinek teljes összetettsége, amely által a termék és szolgáltatása használat során kielégíti a vevõ elvárásait.

Crosby

 szerint a minõség az „igényeknek való megfelelést és nem az eleganciát jelenti”. Ezek a definíciók is mind tartalmazzák a minõség rövid megfogalmazását, mely szerint a minõség a vevõ elégedettsége vagy más meghatározás szerint a használatra való megfelelés, alkalmasság. Ezek stratégiai jellegû meghatározások, mert arra összpontosítanak, hogy megpróbálják megérteni a vevõi elvárások teljes körét, miközben a cég saját szervezetét úgy irányítja, hogy mindezen elvárásoknak megfeleljen.

Taguchi

a minõséget a társadalomnak okozott veszteségként határozza meg. Sokak szerint e definíció negatív köntösben tünteti fel a minõséget. Taguchi szavaival élve, minél kisebb a termék társadalomnak okozott vesztesége, annál jobb a termék minõsége (a társadalom itt vevõt, gyártót jelent.

Garvin

  •  a minõségnek öt jelentõsebb megközelítésmódját adja meg, melyek különbözõ területeket vizsgálva próbálnak átfogó képet adni a minõség megközelítésérõl:
  • hirdetes
  • transzcendens: a minõséget csak azután érthetjük meg, miután jó néhány hatás érte, amelyek nyomán kialakulnak jellegzetességei. Például egy képzõmûvész alkotásainak minõsége csak akkor válik láthatóvá, amikor már több munkáját is közszemlére tette. Tehát e szerint a minõséget nem lehet definiálni, azt az ember csak akkor ismeri fel, ha látja.
  • Termék alapú: a minõség meghatározott tulajdonság jelenlétén vagy hiányán alapszik. Ha valamely tulajdonság kívánatos, akkor az illetõ tulajdonság nagyobb mennyisédû jelenléte esetén a termék vagy szolgáltatás igen jó minõségû.
  • Termelés alapú: e szerint a minõség egy adott termék vagy szolgáltatás megfelelése elõre meghatározott kívánalmaknak vagy specifikációknak. Ha nem sikerül a kívánalmaknak megfelelni, ez eleve eltérést jelent, és mint ilyen a minõség hiányát. A megközelítésmód azt jelenti, hogy ha a vevõ igényeinek megfelelünk, akkor a vevõ elégedett lesz
  • Felhasználó alapú: a minõség a „nézõ tekintetében rejlik”. A minõség meghatározásának egyetlen feltétele az, hogy képesek vagyunk-e a vevõk igényeit, elvárásait, szükségleteit kielégíteni.
  • Érték alapú: a minõség azt jelenti, hogy meghatározott tulajdonságú terméket vagy szolgáltatást ajánlunk a vevõnek elfogadható költséggel vagy áron.
  • hirdetes

 Shiba professzor

(és a japánok) négy szintjét határozták meg a minõségnek. Az elsõ szint a szabványnak, elõírásnak való megfelelés, a második a vevõk ismert igényének való megfelelés, a harmadik szinten már a megfelelõ ár/költség viszony jelenti a szabályozó erõt, míg a negyedik szinten dolgozó szervezetek a felhasználók látens, ki nem mondott igényét célozzák meg. A szintek egymásra épülnek, az átjárhatóságot közöttük a folyamatos javítás biztosítja. Nincs a világon olyan szervezet, amely csak a negyedik szintnek megfelelõ terméket, szolgáltatást állít elõ. Olyan sajnos van, amelyik csak az elsõ szint elérésére képes. De az az életképes szervezet, amelyik rendelkezik a negyedik szint elérésének a képességével.

Juran

által megfogalmazott minõség mintegy eszenciája a fenti gondolkodásnak, miszerint „a minõség megfelelés a felhasználó igényeinek”. Ez lényegében azonos az ISO 8402: Minõségirányítás és minõségbiztosítás. Szakszótár szerinti megfogalmazással: „azon jellemzõk összessége, amelyek befolyásolják képességét, hogy meghatározott és elvárt igényeket kielégítsen.”

Honlapkészítés online marketing tanácsadó segítéségvel? A hatékony honlapkészítés titka az online marketing tanácsadás alapján készülõ honlap!

Kérje ajánlatunkat itt!

Forrás:

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 177

Átlagos értékelés: 4.7

Szótár

Url

A webcím, más néven URL (mely a Uniform Resource Locator [egységes erőforrás-azonosító]... Tovább

Attitűd

Attitűd, azaz beállítódás, olyan tanult készenléti állapot, amely megmutatja, melyik... Tovább

Tovább a lexikonra