Tavasz első napjai tökéletes a tavaszi nagytakarításhoz. De egy webmester az aprólékos munkáit nem hagyja abba a garázs kitakarítása után, hanem feltételezhetően talál munkát a szervere háza tájékán is.

Kívülről
Mielőtt hozzálátsz a belső takarításhoz, vess egy pillantást arra, hogyan néz ki oldalad az utcáról – azaz a Google találati listában. Kezd először oldalad megkeresésével pl. site:example.com. Mint ahogy tisztán tartod az utcán a házszámot, ellenőrizd le, hogy a látogatók könnyen be tudják-e azonosítani oldalad és tartalmát a címe és kivonata (snippet) alapján. Ha javítani akarod aktuális helyezésed, próbáld ki a tartalom analizáló eszközt
(http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2007/12/new-content-analysis-and-sitemap.html ) a Webmester Eszköztárban, és olvasd el hogyan tudod befolyásolni a kivonatod tartalmát.
Ha elkészült a házszám, nézd csak meg hogyan is szerepelsz a listán? Pl. a nevem: Michael, de válaszolok, ha Mike-nak vagy Wysznek hívnak… De én azt szeretném, ha csak egyszer szerepelnék a telefonkönyvben. Hasonlóan az oldalad is tartalmazhat részeket, amely több URL-en keresztül is elérhetőek: pl. a www.example.com és example.com. Annak érdekében, hogy összevond oldalad listáit, használd ki a 301 redirects adta lehetőségeket, (http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=40132 ) és hozd tudomására a Googlenak, hogyan szeretnéd oldalaid listázását. Könnyen beállíthatod a választott domain neved is a Webmester Eszköztárban.
(http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2006/09/setting-preferred-domain.html ) És ahogyan szeretnéd, hogy bankod megértse azt, hogy Mike és Michael hitele ugyanarról a számlaszámról legyen egyenlítve, ugyanúgy a beállított átirányításokkal segítheted a Googlet a helyes oldal összevonásban, megfeleltetésben (mint a PageRank).
Belülről
Mindegy mennyire tiszta az otthonod, észre sem fogják venni ha nem találják meg a bejárati ajtót vagy bevezető utat. Vizsgád felül oldalad megjelenítését és funkcionalitását, hogy vajon a különböző böngészőket használó látogatók meg tudják-e tapasztalni amiért olyan sokat dolgoztál a designon. Nem mindenki az Internet Explorert használja, hasznos kipróbálni más böngészők megjelenítését is.
Firefox, Safari és az Opera mind különbözőképpen látnak és e három böngészőt használja a látogatóid legalább 20%-a. Néhány oldal felmérése szerint ez az arány elképesztően nagy – pl. a The New York Times legutóbb azt jelentette, hogy kb. 38%- a az online olvasóinak Firefox-ot vagy Safari-t használ.
Ha az oldalad működéséhez úgynevezett plug-inekre van szükség, akkor ellenőrizd le azt is, hogy azok hogyan viselkednek különböző operációs rendszerek alatt. Vedd számításba azt is, hogy a legtöbb ember csak új számítógép vásárlásakor frissíti operációs rendszerét, úgyhogy menj csak vissza 2-3 verzióval és tekintsd meg úgy honlapod működését.
És hogy megbizonyosodj arról, hogy nem zárod ki a korlátozott lehetőségekkel böngésző látogatókat sem oldaladról, próbáld ki honlapod a képeket, flash animációkat és a javascriptet letíltva. Ha meg akarod tekinteni, hogy a Google robotnak hol adódtak nehézségei az oldaladra bejutás során, megteheted a Webmester Eszköztár hibajelentésében
(http://www.google.com/support/webmasters/bin/
answer.py?hl=en&answer=35120 ).
Vidd ki a szemetet
Sajnos sokan szállásolunk nem kívánatos vendégeket. Ha otthagyják a szemetüket, tedd meg azt a kis örömet jövendő látogatóidnak, hogy kitakarítasz utánuk. Tépd ki a spammelt vendégkönyv oldalakat. Húzd ki azokat a fórum gyökér topikokat, amelyek csak egy témán kívüli hirdetés kedvéért keletkeztek. És miközben hajigálod kifele a cuccokat, nézz utána nincsenek-e üres, elhagyott oldalaid.
Mindnyájunknak vannak megkezdett projektejeink, amelyek sosem kerültek befejezésre. Ha pl. oldaladon található olyan URL, amely kb.1997 óta azt mutatja, hogy: átalakítás alatt… vagy a képek hiányoznak egy termék leírásból, és csak porgyűjtő helyek, akkor bátran kimondhatod, hogy ezek soha sem lesznek befejezve. Miután összegyűjtötted és kijavítottad megszakadt linkjeidet, add tudtára mindenkinek, hogy 404 http hibakóddal vannak ellátva. Kipróbálhatod, milyen kóddal tér vissza a kiszolgálód a Live http Headers bővítmény használatával a Firefox alatt.
Biztonsági és megelőző intézkedések
Hogy elkerüld a jövőbeli felhasználóid által előforduló problémákat, főleg azok által, akik a hátsó kiskapunk szeretnek bejutni éjszaka leple alatt, fussd át checklistánkat, főleg a biztonsági részeit.
(http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2007/09/quick-security-checklist-for-webmasters.html )
Ha oldalad karbantartod, pl. szoftver csomagokat telepítesz, vagy frissíted, akkor ne feledkezz meg állapotát átmenetileg elérhetetlenre állítani az 503 http státusz kóddal. Ez a Googlenak is tudomására adja, hogy nézzen vissza később és ne indexelje hibás oldalnak az elérhetetlen részeket. Ha használod a WordPress-t, akkor könnyen készíthetsz egy üzenetet a Karabantartás Bővítmény segítségével
(http://sw-guide.de/wordpress/plugins/maintenance-mode/ ).
És egyébként sem tudhatod, hogy a frissítések során nem lépnek-e fel további hibák. Tehát mielőtt megtörténne az ilyesmi, éppen itt az ideje, hogy készíts egy biztonsági másolatot az oldaladról. Mint ahogy bebiztosítod otthonod, az értékeket felmérve megéri előre nyugalmat teremteni, nem csak akkor gondolkozni, ha bekövetkezik valami baj.
Egy bevált biztonsági mentési módszer más helyekre átmenteni az oldalad, mint a működtető kiszolgáló, és automatikussá tenni a mentéseket, hogy feledékenységből keletkező veszélyeket elkerüld. Jó ötlet készíteni mentést – az adatbázissal együtt – minden nagyobb mérvű szoftver frissítés megkezdése előtt.