notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

A TQM kapcsolata az ISO 9000-es szabványcsaláddal

hirdetes

A TQM kapcsolata az ISO 9000-es szabványcsaláddal

Geczki Csilla
Pinterest logo

KÖVESS MINKET

PINTERESTEN

A szakemberek között egyetértés uralkodik abban, hogy a minőség-ellenőrzés és a minőségbiztosítás az ISO szabványai szerint akkor működhet optimálisan, ha beágyazódik a Total Quality Management rendszerébe, és annak szisztematikus alapját képezi

ISO szabványok

Bár az optimális megoldás a TQM rendszerbe ágyazottan működő ISO szabványok alkalmazása lenne, a felmérések szerint csak nagyon kevés vállalat működteti együtt a TQM és az ISO minőségirányítási rendszereket egyszerre, és egymásba ágyazva.

A TQM nem végcél, és biztosra vehető, hogy a minőségmenedzsment fejlődése itt nem fog megállni, és valószínű, hogy további, fejlettebb irányzatok fognak kialakulni.

Megfigyelhető az a trend, amely a szervezetek vezetőitől mind szélesebb látókörű gondolkodást, és egyre bonyolultabb vezetői-irányítói eszköztárat kíván meg a piaci versenyképesség biztosítása, és így a vállalatok nem tehetnek mást, mint hogy meglévő és alkalmazott módszereiket folyamatosan továbbfejlesztik.

Minőség

Ez az egyre élesedő verseny arra kényszerítette a vállalatokat, hogy a szervezet vezetésének középpontjába a minőséget helyezzék, és minőségmenedzselési módszereket alkalmazzanak.

Így ezen a területen is éles verseny alakult ki a vállalatok között, hogy meggyőzzék a vevőiket / ügyfeleiket arról, hogy egész tevékenységük alapeleme a minőség. Erről a tényről igyekeztek külső, harmadik feles igazolásokat is szerezni, pl. különböző minőségi díjak elnyerésével is.

A vállalatok egyik alapvető célkitűzése, hogy a vevőik igényeit kielégítsék. Az egyre erősödő, fokozódó vevői igényeknek való megfelelést, az adott termék minőségére vonatkozó, szigorú műszaki előírások nem feltétlenül szavatolják. A változó vevői igények megismerésének és kielégítésének egyik eszköze a TQM.

Ez a vállalkozás olyan vezetési, irányítási koncepciója, amelynek középpontjában a vevőközpontúság, a dolgozók felhatalmazása, bevonása és az üzleti folyamatok, ill. a megelőzésen alapuló rendszerek folyamatos önértékelése és továbbfejlesztése áll.

hirdetes

ISO 9001

Az utóbbi időben a TQM módszerek jelentős terjedése figyelhető meg, és a TQM módszertana általában az ISO 9001 bevezetése utáni lépésnek és nem az ISO egyszerű továbbfejlesztésének tekinthető.

A TQM módszer előnye és hátránya egyszerre különféle szempontok figyelembevételével, hogy kevésbé kötött, hiszen nincsen határozott megfelelőség és nem megfelelőség, és nincs kívülálló tanúsító, hanem az értékelést a szervezet vezetése végzi, ez az önértékelés, amely egyben a folyamatok beindításáért és fenntartásáért is felelős.

Napjainkban a minőségügyi rendszerek vizsgálatára alapvetően két módszer áll rendelkezésünkre: az ISO 9001-es szabvány szerint kiépített rendszerekére az auditálás, a TQM elvek alapján működtetett szervezetekére, pedig az önértékelés.

A TQM rendszer elterjedését ill. fejlődését különféle minőségdíjakkal igyekeznek elősegíteni, mint a legismertebbek: Baldridge Díj, Európai Minőségi Díj, a hazai IIASA SHIBA Díj és a Nemzeti Minőségi Díj. Ezek a díjak minőség alatt az üzleti kiválóságot értik, és nem a termék minőségét.

A jelenleg legelterjedtebb vállalati minőségirányítási rendszerek –ISO szabványsorozat és a TQM, de közöttük alapvető különbségek léteznek:

  • Az ISO 9001 kiváló eszköz a tervezési és gyártási eljárások dokumentálására és megértésére, és ezen eljárások következetes megvalósítására.
  • A TQM egy kiváló eszköz a teljes menedzsment rendszer megértésére, a lehetőségek meghatározására a teljes üzleti tevékenység eredményességének javítása és a fejlesztési tervek elkészítése érdekében.

Az ISO 9001 egy vállalati alrendszer, amely a szervezeti egységek munkájának összehangolásával garantálja a stabil minőséget, a TQM pedig egy vezetési módszer, filozófia, amely támogatja és elősegíti a folyamatos fejlődést.

hirdetes
ISO 9001 TQM
Főleg statikus követelmény Dinamikus követelmény
Biztosítja a megfelelőséget, de a kiválóságot és a versenyképességet nem Biztosítja a folyamatos javulást és a versenyképesség növelését
A hibák megakadályozására szolgál A vevői igények egyre magasabb szintű kielégítését célozza
A minőségszabályozási és minőségbiztosítási módszereket korlátozottan alkalmazza A minőségszabályozási és minőségbiztosítási módszereken kívül a minőségfejlesztési módszerek széles körét alkalmazza
A gyártó időszakos belső auditja vezérli A vevő megelégedettségének elemzése vezérli
Belépőjegy a piacra Növekvő piaci részesedés



A fenti táblázatból kitűnik, hogy az ISO állandósult követelményt tükröz. Ez időszakosan állandó, azaz az auditok között nem változik. A TQM folyamatos mozgásban működő rendszer.

Míg az ISO csak a követelményeknek való megfelelést biztosítja, addig a TQM lehetőséget nyújt a folyamatos javulásra és a versenyképesség növelésére. Az ISO 9001-esnél a hangsúly a hibák megelőzésén és a továbbterjedésük megakadályozásán van, a TQM-nél viszont az a cél, hogy a vevők igényeit minél magasabb szinten elégítsük ki.

A minőségirányítási rendszerek bevezetésének csak akkor van gazdasági értelme, ha ez növeli a vállalat ismertségét, elismertségét, valamint üzleti hasznot eredményez.

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Szótár

Oktatási és Kultirális Minisztérium

Tájékoztató az Otatási és Kulturális Minisztérium feladatairól   Az Oktatási és... Tovább

igazolás (verifikálás)

annak megerõsítése objektív bizonyíték szolgáltatásával, hogy az elõírt... Tovább

Tovább a lexikonra