notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Mark Zuckerberg, a Facebook társalapítója új közösségi szájtja, a Jumo a nonprofit szervezeteket és a jótékonykodókat szeretné összehozni egymással.

hirdetes

Új közösségi szájt a Facebook társalapítójától

Pinterest logo

KÖVESS MINKET

PINTERESTEN

Chris Hughes Mark Zuckerberg szobatársa volt még a Harvardon, a Facebookot 2007-ben hagyta ott, aztán Barack Obama netes kampányát vezette. Kedden bemutatott új közösségi szájtja, a Jumo a nonprofit szervezeteket és a jótékonykodókat szeretné összehozni egymással.

Nonprofitokat, aktivistákat, kulturális és segélyszervezeteket szeretne összehozni a jótékonykodásra nyitott felhasználókkal a Jumo, a hivatalosan kedden elindított közösségi szájt, amit a Facebook egyik társalapítója, Mark Zuckerberg egykori szobatársa, Chris Hughes jegyez.

Hughes szerint nem elég évente egyszer adakozni, a jótékonykodás folyamatos tevékenység, ezért hozta létre a szájtot, ahol a tavaly márciusi soft launch óta 3500 szervezet jelent meg az egészségügyi és környezetvédelmi tematikájú dokumentumfilmeket készítő Rockhopper TV-től az ENSZ gyermeksegély-szervezetéig, az UNICEF-ig. Ez nem feltétlenül jelenti, hogy az összes szervezet tud is arról, hogy jelen van a Jumón – a szájton projektekként szereplő egyesülések egy részét láthatóan a Jumo vitte fel a rendszerbe, és most az eredeti szervezetektől várnak felelősöket, akik gondozzák majd az egyes projekteket.

A Facebook társalapítója azután vágott a vállalkozásba, hogy 2007-ben otthagyta a  Facebookot, majd az amerikai elnökválasztási kampányban Barack Obama mellett online kapcsolatokért felelős igazgatóként dolgozott. Mint a Jumo indulását bejelentő üzenetben írta: „Olyan hálózatot akartam építeni, ahol a hétköznapi emberek megtalálják, követik és támogatják azokat, akik éjt nappallá téve dolgoznak a változásért a helyi közösségekben és szerte a világon.” A jumo szó joruba nyelven azt jelenti, „együtt, egyetértésben”.

 

Egyetértésben, de nem szinkronban

 

 


A szájt alapítójának facebookos hátterét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a Jumóra be sem lehet lépni Facebook-account nélkül. A felhasználó innentől facebookos profilképével szerepel a rendszerben, bár érdekes módon a születési év szabadon választható. Az integráció, akárcsak a nemrég bemutatott, Facebookra optimalizált böngésző, a Rockmelt esetében, itt sem tökéletes, a  ki- és belépést nem szinkronizálták, a keresztbe posztolás nem működik igazán jól, legalábbis hosszú perceket késik.

hirdetes

Nagyobb baj az, hogy a Jumo épp annyira különbözik csak a Facebooktól, hogy ne lehessen rutinból használni, viszont annyira hasonlít hozzá, hogy a különböző – vagy inkább hasonló – gombok és funkciók totális zavart keltsenek a felhasználókban.

A Jumón is van Top News, mint a Facebookon, csak ezek nem ismerősök által posztolt üzenetek és update-ek, hanem a bejelölt (lájkolt, pontosabban follow-olt, vagyis követett) projektek által kitett anyagok és linkek – bár hogy külső vagy belső linkek, az gyakran nem egyértelmű. A jumós anyagokat lehet lájkolni a jumós Like gombbal, illetve lehet lájkolni a facebookos Like gombbal; a kettő eléggé hasonlít is egymásra, a feltartott hüvelykujj erős kép, nehéz lehet helyette mást kitalálni. A Like tehát itt is Like, a Share (megosztás) viszont kizárólag jumós Share.

Posztolni is lehet persze, csak azt itt valamiért Talknak hívják, aztán amit talkolt az ember, egy pipa segítségével lehet share-elni a Facebookon. Magukat a szervezeteket viszont, hogy egyszerűbb legyen a dolog, nem lehet sem lájkolni, sem share-elni, azokat follow-olni kell, a Follow meg olyan, mint a követés a Twitteren, de inkább úgy működik, mint az ismerősbejelölés a Facebookon, csak ezek itt projektek, nem emberek. Érthető? Jó szórakozást hozzá.

hirdetes

 

A szimbiózisé a jövő?

 


Hogy sikeres lesz-e a Jumo? Olyan sikeres biztosan nem lesz, mint a most félmilliárdos Facebook, és az sem biztos, hogy képes lesz napi szinten extra bevételeket szerezni, önkénteseket toborozni a rajta lévő civileknek és aktivistáknak – különösen hogy az első számú célországban, az USA-ban egyre csökkennek a jótékonyságra fordított összegek.

Technikai szempontból ugyanakkor a Jumo kifejezetten tanulságos kezdeményezés, mert rávilágít egy lehetséges irányra, amelyet a kezdő, rétegigényekre vagy speciális tartalomra kihegyezett, illetve nonprofit közösségi szájtok követhetnek: ez a szimbiózis a Facebookkal.

A társuló vállalkozásoknak lehet saját felületük, szájtjuk, de a nagy testvér API-ján keresztül, a már regisztrált felhasználói bázisra rátelepülve használhatják annak viszonylag stabil, gyors és skálázható rendszerét, nem kell iszonyatos erőfeszítéssel új tagokat toborozniuk, és a tartalomdisztribúciós eszközök is rögtön kéznél vannak.

A szoros integráció révén a csatlakozó tagok, szervezetek is megkímélik magukat attól, hogy önerőből bajlódjanak a Facebookon saját anyagaik posztolásával és lájkoltatásával, mert a gondok egy részét a Jumo és társai leveszik a vállukról. És ha ez a trend erőre kap, könnyen elképzelhető, hogy a Facebook idővel olyan platformmá válik, amely nemcsak játékokat és miniappokat, hanem teljes szájtokat is képes befogadni és kiszolgálni.

Forrás: Index

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Szótár

az audit ügyfele

szervezet vagy személy, amely, vagy aki auditot kér Tovább

mérõeszköz

mérõmûszer, szoftver, etalon, anyagminta, segédberendezés, vagy ezek kombinációja,... Tovább

Tovább a lexikonra