Kevés olyan dinamikusan alakuló szegmense van a kereskedelemnek, mint az online értékesítés. Az általános trendek mellett az informatika újdonságai is azonnal megjelennek az e-kereskedelem gyakorlatában. A változások gyorsak, néha divathullám módjára söpörnek végig a piacon. A hazai környezet ha megkésve is, de rendre követi a nemzetközi folyamatokat. Uralkodóvá válik a mobiltelefon a vásárlásoknál, egyre többen automatizálják webshop logisztikájukat és még fontosabbá válik a környezettudatosság. Néhány hazai és nemzetközi újdonságot mutatunk be az online kereskedelem világából.

Mobiltelefon használat
A mobileszközök használata nem újdonság az e-kereskedelemben, de az elterjedés mértéke mindenképpen az. A vezető nemzetközi piacokon már nem pusztán többségét adják a mobilról indított vásárlások az összes tranzakciónak, hanem kétharmadát.
Mit jelent ez a gyakorlatban? Egy reszponzív – azaz a felhasználó eszközéhez igazodó – weboldal esetében lassan nem az lesz az elvárás, hogy mobiltelefonról is lehessen könnyedén használni, hanem az, hogy azért hagyományos számítógépen is működjön. Ez csak az első lépés, amit egyértelműen követ az, hogy nem egy nyitó oldalra próbáljuk a jövőben irányítani felhasználóinkat, hanem meggyőzni őket arról, hogy töltsék le a vásárlásra fejlesztett applikációt.
Mivel applikációt fejleszteni ma még relatív drága egy webáruház létrehozásához képest, nem holnap fognak uralkodóvá válni az alkalmazásként működő webáruházak Magyarországon. Az irány ugyanakkor látszik és erre az útra fognak lépni előbb a nagyobb márkák, majd a kisebb vállalkozások is.
Kiszervezett logisztika
A raktározáson felül a rendelések teljesítésének kiszervezése is általános norma a nemzetközi online piacon. A trend megkésve jelentkezett nálunk, aminek egyik oka a logisztikai szektor késő ébredése volt: az elmúlt évekig sem minőségben, sem mennyiségben nem tudta megfelelő módon kiszolgálni a megnövekedett igényeket.
A magyar fulfillment nagyot fejlődött az elmúlt években és ma már a robotikán alapuló, legmodernebb technológiai háttérrel rendelkező logisztikai bázisok is elérhetőek a hazai webáruházak számára is. Nem csak elméleti lehetőség ez, hanem versenyképes ajánlat már a kisebb webshopoknak is. A webshop logisztika automatizálása és kiszervezése jelentős hatékonyság növekedést tud okozni a költségek emelkedése nélkül. Ezt egyre többen és többen fogják felismerni és fulfillmentre váltani.
Q-Commerce
Ezerszer ismételt tény, hogy a COVID megváltoztatta vásárlási szokásainkat. Sokan ismerték fel az online vásárlás előnyeit. Ugyan a kényszer diktálta ugrásszerű növekedés megtörni látszik, de a pozitív tapasztalatok velünk maradnak. Az egyik legfontosabb felismerés, hogy az online vásárlás nem csak kényelmes, de gyorsabb is annál, mint ha magunk indulnánk a termék személyes felkutatására.
A Q-Commerce nevében a Q a gyorsaságra (quick) utal. Hatalmas versenyelőnyre tehetnek szert azok az e-kereskedők, akik szinte azonnal képesek teljesíteni a megrendeléseket. Ez nem csak abban jelenik meg, hogy a vásárlók akár többet is hajlandóak fizetni, ha a terméket azonnal kézhez kapják, hanem abban is, hogy egyre többen versenyeztetik meg a webáruházakat. Ugyanazon terméket több helyről rendelik meg utánvéttel, de csak a leggyorsabbat veszik át és fizetik ki.
Az aznapi házhoz szállítás és a csomagponton történő minél előbbi hozzáférhetőség egyre jelentősebb lesz a webáruházak üzemelésének módjában. Ráadásul ez egy olyan trend, ami késedelem nélkül jelenik meg hazánkban is.
Hang alapú keresések
A hang alapú vásárlások napjainkban még csak elméleti lehetőségként élnek. A digitális hangasszisztensek terjedésével egyre valószerűbbé válik azonban a technológia megjelenése. Ahogyan az ébresztőórát bekapcsoljuk hangunkkal vagy a GPS-nek szóban adunk utasítást, ugyanígy kereshetünk vagy akár vásárolhatunk is online.
A hang alapú vásárlással ráadásul az egyik legértékesebb vásárlói réteg célozható meg: a fiatal felnőttek, akik akár vezetés, sportolás vagy bármilyen egyéb tevékenység közben, időt spórolva intézhetik vásárlásaikat. Mellettük pedig egy ma még kevésbé aktív réteg is könnyen elérhetővé válik: az idősebbek, akik számára a gépelés vagy az írott formátumok olvasása nehézséget jelent.
Vizuális keresések
A hang mellett a képek szerepe is egyre jelentősebb lehet a keresésekben, különösen a Z generáció tagjai körében. Már a Google-nek is van olyan funkciója, ami lehetővé teszi, hogy vizuális elemzés segítségével releváns információkat jelenítsen meg az általa azonosított képekhez kapcsolódóan. Magyarul: lefényképezhetjük barátnőnk cipőjét, ha az tetszik nekünk és kérhetjük a Google-t, hogy mutasson számunkra hasonló ajánlatokat.
Ma még nagyon kevesen optimalizálnak vizuális keresésekre, pedig a jó minőségű, könnyen azonosítható mégis egyedi találatok üzleti lehetőséggé válhatnak a közeli jövőben.
Chatbotok
Valós emberek létszáma az ügyfélszolgálaton egyre kevesebb lesz. Ha számuk esetleg nem is csökken, várhatóan egyre inkább csak olyan esetekkel fognak foglalkozni, amit az automatizáció vagy a mesterséges intelligencia még nem tud kezelni. Ma még idegenkednek ettől a felhasználók, akik igazi emberekkel szeretnének beszélni, de idővel a technológia előnyei fognak túlsúlyba kerülni.
Eltűnnek a „hívása fontos számunkra, kérem várjon a kezelő jelentkezéséig” üzenetek, mert nem kell várni. A chatbot elérhető, egyszerre több ügyfelet képes kezelni, a nap 24 órájában dolgozik és a mesterséges intelligenciát felhasználva tanul is.
Elsődleges szerepük azonban nem a munkaerő teljes kiváltása lesz, hanem a tehermentesítés. A chatbot szükség esetén kell, hogy tudjon alkalmazottat kapcsolni, mint ahogyan működését folyamatosan felügyelni is szükséges lesz. A chatbot az ügyfélszolgálati működés automatizációját és gyökeres átalakulását okozza. Most, néhány éven belül.
Fenntarthatóság és környezetvédelem
Minden évben előkerül, hogy jövőre már nagyon sokat fog számítani a környezetvédelem. Aztán nem látunk hatalmas változást. A trend azonban mégsem kamu, csak nem úgy jelentkezik, mint sok más tényező. A környezettudatosság ugyanis nem egy kényelmi funkció a vásárló számára, hanem egy tudatos vagy erkölcsi döntés. Minden évben lépünk előre és minden évben egyre fontosabb a kérdés. Továbbra sem várható egy nagy környezetvédelmi robbanás az e-kereskedelem világában, az viszont igen, hogy egyszer csak azon vesszük észre magunkat, hogy lemaradnak azok a vállalkozások, akik nem törődtek a kérdéssel.
Közösségi média mint értékesítési felület
A Facebook az Insta, a TikTok és a többiek régóta fontos eszközei marketing kommunikációnknak. Termékek eladásra hirdetése régóta elérhető ezen felületeken. A professzionális értékesítés azonban döcögős és jellemzően valamilyen átirányítással végződik, hogy a tranzakció végül ne a közösségi felületen fejeződjön be. Elég egyértelmű fejlődési irány lehet a jövőben a webáruházak és közösségi média felületek minél nagyobb fokú integrációja.
A közösségi oldalak szerepe a marketingben továbbra is megmarad, de várható, hogy a közvetlenül rajtuk keresztül történő értékesítés szerepe is folyamatosan nőni fog. Ez teljesen új kihívásokat fog okozni számos vállalkozás számára, hiszen a tartalomgyártás és a keresőoptimalizálás egy speciális területét jelentik ezek a felületek.
Ha ehhez hozzá vesszük, hogy az értékelések szerepe növekszik a vásárlói döntések meghozatalában, valamint az influenszer marketing eredményessége is egyre meggyőzőbb, akkor látható, hogy a közösségi média jelenlét fontossága nem holnap kifulladó trend lesz.