notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!
Máté Balázs online marketing asztali

Honlap adminisztrátoroknak III.

Honlap adminisztrátoroknak III.

hirdetes

Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra! 

 

 

 

A "Honlap adminisztrátoroknak" címû cikksorozat utolsó részéhez érkeztünk. Az eddigiekben megtanultuk, hogyan néz ki egy URL, milyen alapvetõ protokollokat használunk a mindennapi internetezés során, milyen nehézségek voltak a régi technikákat illetõen, és milyen új technológiák segítik a gyorsabb munkavégzést a honlapok adminisztrátorok számára (online szövegszerkesztõk).

Honlapkészítés online marketing tanácsadó segítéségvel? A hatékony honlapkészítés titka az online marketing tanácsadás alapján készülõ honlap!

Kérd ajánlatunkat itt!

A link

A linkek kulcsfontosságúak a web életében. Segítségükkel tudunk navigálni az egyik oldalról a másikra, és velük tudjuk "körbejárni" az internetet. Sõt, a keresõ robotok is e hivatkozásokat használják fel a továbbjutásra. Általában szövegeket linkelünk, de sûrûn elõfordul a képekre tett hivatkozás is.

Az online szövegszerkesztõk némelyike sok-sok beállítási lehetõséget ad egy-egy link létrehozásakor. Az elsõ és legfontosabb az URL megadási lehetõség. E nélkül nem érne fabatkát sem az egész :) Például: kijelölünk egy szöveget, majd a link ikonra kattintva (ami általában két láncszem), bejön egy felugró ablak a beállításokkal.

Egy jobb szövegszerkesztõ esetén megadhatjuk, hogy hova kerüljön az általunk megadott oldal. Egy újonnan felugró üres ablakba (_blank, vagy üres), ugyanarra ahol most vagyunk (_self, ugyanott), az oldalt meghívó ablakába (_parent, szülõ), vagy legfelülre (_top). Azt is beállíthatjuk, hogy egy úgynevezett "anchor"-t vagy egy normális linket szeretnénk megadni. Az "anchor"-ok használata akkor javallot, ha sok információ jelenik meg egy oldalon (ilyenek pl: ugrás az oldal tetejére). Természetesen ezt is támogatnia kell az adott online szerkesztõnek.

Sok kezdõ esik abba a hibába, hogy egy képet használ linkelésre, de elfelejte megadni azt, hogy a kép kerete 0 méretû legyen (vagyis ne látszódjon). Ez egy érdekes szokás a böngészõktõl, ugyanis egy kép linkként való használata során mindig adnak alapból keretet (talán az Opera újabb verziói képeznek ez alól kivételt). Ilyenkor a kép beállításainál kell szöszmötölnünk a keret méretével (legyen egyenlõ nullával!), és nem a link beállításoknál...

A linkeket még két fõ csoportra lehet bontani: abszolút és relatív elérésûekre. Ezek jelzõk valójában az URL-re vonatkoznak, ugyanis meg lehet így is adni egy linket: pelda/link.html . Ilyenkor relatív címzést használunk, vagyis, ha az oldal címe "www.akarmi.com", akkor a fent említett URL a "http://www.akarmi.com/pelda/link.html"-re fog mutatni. Ezeket belsõ linkek esetén érdemes használni (amik az oldalon belülre mutatnak). Az abszolút címzés természetesen a teljes cím megadását jelenti és az oldalon kívülre mutató URL-ek esetében érdemes használni õket.

hirdetes

A kép

A képekrõl még nem eset szó konkrétan. Az már kiderült, hogy lehet õket linkként is használni, de más egyéb nem. Elõször talán a képformátumoknál kellene kezdeni. Az általánosan használt képformátumok a következõk: JPG (JPEG), PNG, GIF.

A legjobb méretet a JPG segítségével lehet elérni, utána következik a PNG, majd a GIF. A GIF-eket szokás animációként használni, de mára már liszensz védett lett a tömörítési algoritmusuk (ez is egy hosszú cikket érdemelne), és ha animációk akarunk, akkor ott a Flash... Ezért ezt formátumot ki is hagynám.

A PNG egy érdekes kép fajta, jól tömöríthetõ, és lehet vele átlátszó képeket is készíteni. A hátránya ennek az effektnek, hogy az Internet Explorer 6 (jelenleg a legáltalánossabban használt böngészõ) sajnos nem képes megjeleníteni jól, csak bizonyos trükközések árán...

A JPG talán a legfontosabb. A legjobb tömörítési arányt ezzel a formátummal tudjuk elérni, és a tömörítésének használata sem jogvédett, ugyanis a Independent JPEG Group-nak (http://www.ijg.org/) köszönhetõen egy nyílt forrású tömörítõ könyvtárat is használhatunk a létrehozásukra (természetesen ezt még csak a programozók tudják hasznosítani, de hát számunkra ez a lényeg, és így nem kell esetlegesen fizetnünk egy tömörítõ szoftverért, sok ingyenesen fellelhetõ van...).

A JPG-ek tömörítésüket illetõen két típusba lehet sorolni: progresszíven és nem progresszíven tömörítettekre. Számunkra az elsõ érdekesebb, ugyanis egy progresszíven tömörített JPG lényegesen kevesebbet foglalhat, de természetesen itt bejön a tömörítési arány fogalma is.

Ami a fontos számunkra, hogy általában a következõ beállításokkal jó arány érhetõ el (minõség és méret vonatkozásában):

hirdetes
  • 85% tömörítési arány
  • Progressive
  • és ha lehet a fejléc és egyéb META információkat (thumbnail satöbbi), ne tartalmazza a fájl!

A thumbnail

Sok ember úgy hiszi, hogy az interneten található kisképekre (thumbnail-ekre) kattintva "megnagyítja" a képet, holott ez pont fordítva történik: a már kicsinyített kép eredetiét tekinti meg. Ha mi is szeretnénk ilyen thumbnail-eket készíteni, érdemes letölteni az IrfanView nevezetû INGYENESEN letölthetõ programot (http://www.irfanview.com/). Ebben a kívánt képet leméretezhetjük (sõt a fent említett beállításokat is megadhatjuk mentéskor). Ha ezzel megvagyunk fel kell töltenünk mind a két képünket (a kicsit és a nagyot is!). Az online szövegszerkesztõnk segítségével betesszük a kisképet, megadjuk, hogy 0 legyen a keretmérete, majd linket készítünk rá (kijelöljük, majd a link ikonra kattintunk). A link URL-jébe a nagy kép elérhetõségét kell megadni, majd lehetõség szerint a célt állítsuk be _blank-ra, hogy a nagy kép egy felugró ablakban jelenjen meg. Kész is vagyunk!

Utószó

Rengeteg lehet lehetõség rejlik még az online szövegszerkesztõkben, de igazán akkor tudunk látványos dolgokat készíteni, ha tisztában vagyunk a cikkben felsorolt fogalmakkal, és rálátunk valamilyen szinten a HTML-re is. E nyelv ismertetése egy tíz részes cikksorozatba se férne bele, és természetesen a keresõket használva könnyen találhatunk róla leírásokat, referenciákat. Remélem nyújtottam némi segítséget a kezdõ adminisztrátorok számára, és azt is, hogy néhányan ezekután meggondolják mielõtt több MB-os képeket töltenek fel (méretezés nélkül) egy szerverre, és habozás nélkül Word-bõl bemásolnak egy szöveget, közvetlenül egy mûködésben teljesen különbözõ online HTML szerkesztõbe... Jó munkát, és további kellemes napot!

Honlapkészítés online marketing tanácsadó segítéségvel? A hatékony honlapkészítés titka az online marketing tanácsadás alapján készülõ honlap!

Kérd ajánlatunkat itt!

Forrás:

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
hirdetes

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 203

Átlagos értékelés: 4.9

Szótár

Rövid Ellátású Láncok

Támogatási rendszer, mely a földrajzilag közeli vállalkozások és termelők együttműködését segíti. Tovább

ISO

(International Standard Organization) Nemzetközi Szabványügyi Szervezet. ... Tovább

Tovább a lexikonra