notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Honlap adminisztrátoroknak III.

hirdetes

Honlap adminisztrátoroknak III.

Youtube logo

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

A "Honlap adminisztrátoroknak" címû cikksorozat utolsó részéhez érkeztünk. Az eddigiekben megtanultuk, hogyan néz ki egy URL, milyen alapvetõ protokollokat használunk a mindennapi internetezés során, milyen nehézségek voltak a régi technikákat illetõen, és milyen új technológiák segítik a gyorsabb munkavégzést a honlapok adminisztrátorok számára (online szövegszerkesztõk).

Honlapkészítés online marketing tanácsadó segítéségvel? A hatékony honlapkészítés titka az online marketing tanácsadás alapján készülõ honlap!

Kérd ajánlatunkat itt!

A link

A linkek kulcsfontosságúak a web életében. Segítségükkel tudunk navigálni az egyik oldalról a másikra, és velük tudjuk "körbejárni" az internetet. Sõt, a keresõ robotok is e hivatkozásokat használják fel a továbbjutásra. Általában szövegeket linkelünk, de sûrûn elõfordul a képekre tett hivatkozás is.

Az online szövegszerkesztõk némelyike sok-sok beállítási lehetõséget ad egy-egy link létrehozásakor. Az elsõ és legfontosabb az URL megadási lehetõség. E nélkül nem érne fabatkát sem az egész :) Például: kijelölünk egy szöveget, majd a link ikonra kattintva (ami általában két láncszem), bejön egy felugró ablak a beállításokkal.

Egy jobb szövegszerkesztõ esetén megadhatjuk, hogy hova kerüljön az általunk megadott oldal. Egy újonnan felugró üres ablakba (_blank, vagy üres), ugyanarra ahol most vagyunk (_self, ugyanott), az oldalt meghívó ablakába (_parent, szülõ), vagy legfelülre (_top). Azt is beállíthatjuk, hogy egy úgynevezett "anchor"-t vagy egy normális linket szeretnénk megadni. Az "anchor"-ok használata akkor javallot, ha sok információ jelenik meg egy oldalon (ilyenek pl: ugrás az oldal tetejére). Természetesen ezt is támogatnia kell az adott online szerkesztõnek.

Sok kezdõ esik abba a hibába, hogy egy képet használ linkelésre, de elfelejte megadni azt, hogy a kép kerete 0 méretû legyen (vagyis ne látszódjon). Ez egy érdekes szokás a böngészõktõl, ugyanis egy kép linkként való használata során mindig adnak alapból keretet (talán az Opera újabb verziói képeznek ez alól kivételt). Ilyenkor a kép beállításainál kell szöszmötölnünk a keret méretével (legyen egyenlõ nullával!), és nem a link beállításoknál...

A linkeket még két fõ csoportra lehet bontani: abszolút és relatív elérésûekre. Ezek jelzõk valójában az URL-re vonatkoznak, ugyanis meg lehet így is adni egy linket: pelda/link.html . Ilyenkor relatív címzést használunk, vagyis, ha az oldal címe "www.akarmi.com", akkor a fent említett URL a "http://www.akarmi.com/pelda/link.html"-re fog mutatni. Ezeket belsõ linkek esetén érdemes használni (amik az oldalon belülre mutatnak). Az abszolút címzés természetesen a teljes cím megadását jelenti és az oldalon kívülre mutató URL-ek esetében érdemes használni õket.

hirdetes

A kép

A képekrõl még nem eset szó konkrétan. Az már kiderült, hogy lehet õket linkként is használni, de más egyéb nem. Elõször talán a képformátumoknál kellene kezdeni. Az általánosan használt képformátumok a következõk: JPG (JPEG), PNG, GIF.

A legjobb méretet a JPG segítségével lehet elérni, utána következik a PNG, majd a GIF. A GIF-eket szokás animációként használni, de mára már liszensz védett lett a tömörítési algoritmusuk (ez is egy hosszú cikket érdemelne), és ha animációk akarunk, akkor ott a Flash... Ezért ezt formátumot ki is hagynám.

A PNG egy érdekes kép fajta, jól tömöríthetõ, és lehet vele átlátszó képeket is készíteni. A hátránya ennek az effektnek, hogy az Internet Explorer 6 (jelenleg a legáltalánossabban használt böngészõ) sajnos nem képes megjeleníteni jól, csak bizonyos trükközések árán...

A JPG talán a legfontosabb. A legjobb tömörítési arányt ezzel a formátummal tudjuk elérni, és a tömörítésének használata sem jogvédett, ugyanis a Independent JPEG Group-nak (http://www.ijg.org/) köszönhetõen egy nyílt forrású tömörítõ könyvtárat is használhatunk a létrehozásukra (természetesen ezt még csak a programozók tudják hasznosítani, de hát számunkra ez a lényeg, és így nem kell esetlegesen fizetnünk egy tömörítõ szoftverért, sok ingyenesen fellelhetõ van...).

A JPG-ek tömörítésüket illetõen két típusba lehet sorolni: progresszíven és nem progresszíven tömörítettekre. Számunkra az elsõ érdekesebb, ugyanis egy progresszíven tömörített JPG lényegesen kevesebbet foglalhat, de természetesen itt bejön a tömörítési arány fogalma is.

Ami a fontos számunkra, hogy általában a következõ beállításokkal jó arány érhetõ el (minõség és méret vonatkozásában):

hirdetes
  • 85% tömörítési arány
  • Progressive
  • és ha lehet a fejléc és egyéb META információkat (thumbnail satöbbi), ne tartalmazza a fájl!

A thumbnail

Sok ember úgy hiszi, hogy az interneten található kisképekre (thumbnail-ekre) kattintva "megnagyítja" a képet, holott ez pont fordítva történik: a már kicsinyített kép eredetiét tekinti meg. Ha mi is szeretnénk ilyen thumbnail-eket készíteni, érdemes letölteni az IrfanView nevezetû INGYENESEN letölthetõ programot (http://www.irfanview.com/). Ebben a kívánt képet leméretezhetjük (sõt a fent említett beállításokat is megadhatjuk mentéskor). Ha ezzel megvagyunk fel kell töltenünk mind a két képünket (a kicsit és a nagyot is!). Az online szövegszerkesztõnk segítségével betesszük a kisképet, megadjuk, hogy 0 legyen a keretmérete, majd linket készítünk rá (kijelöljük, majd a link ikonra kattintunk). A link URL-jébe a nagy kép elérhetõségét kell megadni, majd lehetõség szerint a célt állítsuk be _blank-ra, hogy a nagy kép egy felugró ablakban jelenjen meg. Kész is vagyunk!

Utószó

Rengeteg lehet lehetõség rejlik még az online szövegszerkesztõkben, de igazán akkor tudunk látványos dolgokat készíteni, ha tisztában vagyunk a cikkben felsorolt fogalmakkal, és rálátunk valamilyen szinten a HTML-re is. E nyelv ismertetése egy tíz részes cikksorozatba se férne bele, és természetesen a keresõket használva könnyen találhatunk róla leírásokat, referenciákat. Remélem nyújtottam némi segítséget a kezdõ adminisztrátorok számára, és azt is, hogy néhányan ezekután meggondolják mielõtt több MB-os képeket töltenek fel (méretezés nélkül) egy szerverre, és habozás nélkül Word-bõl bemásolnak egy szöveget, közvetlenül egy mûködésben teljesen különbözõ online HTML szerkesztõbe... Jó munkát, és további kellemes napot!

Honlapkészítés online marketing tanácsadó segítéségvel? A hatékony honlapkészítés titka az online marketing tanácsadás alapján készülõ honlap!

Kérd ajánlatunkat itt!

Forrás:

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Szótár

környezeti előirányzat

környezeti előirányzat A szervezetre vagy annak részeire vonatkozó, a környezeti célokból... Tovább

minõségpolitika

egy szervezetnek a minõségre vonatkozóan a felsõ vezetõség által hivatalosan... Tovább

Tovább a lexikonra