Célja a szállító minõségképességének értékelése, megítélése
A minõségügyi rendszer mûködtetése a vállalat vezetésének egyik fontos eszköze a vevõk igényeinek minél tökéletesebb kielégítése, a minél jobb piaci szerelés érdekében. A rendszer mûködését azonban megfelelõ módon láthatóvá, érzékelhetõvé kell tenni az érdekelt felek számára.

ISO 9001, ISO 14001 ISO17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!
Ennek egyik legjobb módja lehet, ha a vállalat az érintetteknek közvetlen tapasztalatok szerzésére nyújt lehetõséget, meghívja õket, és a helyszínen ismerteti a vállalati folyamatok szabályos mûködését. Többször maguk a vevõk igénylik az ilyen helyszíni szemlét. Ezt nevezzük vevõi auditnak, vagy második fél által tartott auditnak.A fél a vállalat vevõje, akivel szerzõdéses kapcsolatban áll, vagy erre a kapcsolatra törekszik.
A vevõ által végzett felülvizsgálat célja
a szerzõdésben elvártak teljesítési képességének ellenõrzése. A vevõ (2. fél) által lefolytatott audit legtöbbször az általános helyzetértékelésen túl a vevõ szempontjai szerint történik. A felülvizsgálatot a szállító saját üzleti érdekeinek függvényében engedélyezi, ezért általános jellemzõit nehéz meghatározni. Gyakran a vevõ a beszállítást végzõ vállalat minõségirányítási rendszerét vizsgálja felül, amelynek célja a beszállító minõségképességének megítélése, esetleges javítása. A beszállítói auditot végezhetik a megrendelõ saját szakemberei, vagy a megrendelõ által megbízott külsõ szakemberek. A helyszíni vevõi audit során a dokumentáció távoli elérésén túlmenõen az auditornak lehetõsége van a rendszer teljes mûködési területének elérésére is, ha a betekintési jogosultságot engedélyezi számára a vállalat az audit idõtartamára.
Miért akar a vevõ auditot?
A vevõ a termék vagy szolgáltatás minõségét eleve kiválónak igényli. Ezen túlmenõen megbízható információt szeretne arról is, hogy a szállítójára mint megbízható partnerre hosszabb távon is támaszkodhat-e.A nem szabványos követelményeket a vevõ kiadvány vagy más formában általában elõre a szállító rendelkezésére bocsátja. A követelmények teljesülését általában a vevõ által szabványosított kérdéslista segítségével ellenõrzik, és számszerûen vagy százalékos formában határozzák meg.
Mi a célja a vállalatnak?
A vállalat ezzel mindenképpen azt akarja kifejezni, hogy a termék, a szolgáltatás mindig és mérhetõen kiváló, a munkafolyamatok (materiális, információs fõ- és segédfolyamatok) szabályozottak, a tárolási-szállítási feltételek és körülmények kiválóak, magas fokú a biztonság és a környezetvédelem a gyártás során, és még egyéb, a piaci megjelenésben fontos elem kiválóan mûködik.
ISO 9001, ISO 14001 ISO17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!
Forrás: