notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!
Máté Balázs online marketing asztali

Keresés az interneten

Keresés az interneten

hirdetes

Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra! 

 

 

 

Azt manapság már mindenki tudja hogy az Interneten tárolt információ mennyisége robbanásszerûen növekszik. A legismertebb információ tárolására, közvetítésére és megjelenítésére alkalmas rendszer a Web (World Wide Web), amelyben a dokumentumokat szolgáltató szerverek száma milliós, a tárolt dokumentumoké pedig százmilliós nagyságrendû, s mindezen számok nagyjából hat havonta duplázódnak.
Valójában mi is az amit kereshetünk a weben?

Honlapkészítés és online PR internet marketing tanácsadó segítéségvel?  A hatékony  honlapkészítés titka az online marketing tanácsadás alapján készülõ honlap! Kérd ajánlatunkat itt!

 A Web rendszerekben tárolt dokumentumok többsége szöveges formátumú, melyek egy része "sima" szöveg, a többsége viszont megjelenítési és Web kapcsolati utasításokkal teletûzdelt speciális formátumú szöveg, ún hipertext (HTML).Alapvetõen a kereseés ezekre a formátumokra korlátozódik. Ezeket a dokumentumokat egészíti ki kép, videó, hang és ezernyi más formátumú anyag (Postscript, PDF, VRML, programkód, stb, stb), melyek letöltésére és megjelenítésére a Web böngészõk (Netscape, Internet Explorer, Lynx, stb) használhatóak.

A keresés hogyanja a következõ rendszerek segítségével vitelezhetõ ki:

  1. A Web keresés jelenlegi alapvetõ eszközei az ún. keresõ és katalógus rendszerek (search engine, index), melyek speciális tartalmú Web szerverek - a megszokott Web böngészõnk használatával érhetjük el õket. A két elnevezés mögött két alapvetõen eltérõ filozófiájú rendszer húzódik meg.
  2. A katalógus rendszerek (avagy webliográfiák) hasonlóak a könyvtári katalógusokhoz, kísérletet tesznek a Weben tárolt anyagok katalogizálására. Magyarországon ilyen ismert rendszer a Hudir és a Góliát. Ezekben a rendszerekben a keresés alapvetõen böngészést (browsing) jelent, amikor a keresett dokumentumot a katalógus kategóriáival írjuk le, és ezek mentén végighaladva találjuk meg . Természetesen a katalógus rendszerekben is kereshetünk, de ez csak a katalógus tartalmára korlátozódik.
  3. A keresõ rendszerek (search engine) ezzel szemben a teljes Web módszeres és rendszeres végigjárására vállalkoznak, így egy sokkal teljesebb képpel rendelkeznek a Weben tárolt dokumentumokról. A keresõkben egy tartalom szerinti, ún. index adatbázis készül el automatikusan, mely a végiglátogatott helyek dokumentumait tartalmazza valamilyen kivonatos formában - ez az ún indexelés (indexing). A keresés azután ezen index adatbázisban történik a felhasználó által megadott szavak alapján. A rendszer egy találati listát ad vissza, amely a megadott szavakra illeszkedõ dokumentumok címeit és rövid kivonatát (a dokumentum elejét, vagy a leginkább illeszkedõ részét) tartalmazza.
  4. hirdetes
  5. A legismertebb keresõ rendszerek Magyarországon (elsõsorban magyarországi lapokra) az Altavizsla és a Heuréka.

Nézzük akkor lépésenként miként is keressünk a weben!

Nincs bevált, és mindenki által követendõ módszertan. Mindenki saját magának alakítja ki kedvenc stratégiáját. Minden keresés egyedi: még ugyanaz az ember sem biztos, hogy valamit kétszer ugyanúgy talál meg, sõt az sem biztos, hogy másodjára megtalálja, amit elsõ alkalommal igen. Ezek a lépések inkább jó tanácsok, ezért is érdemes végigolvasni és kipróbálni, mert jó trükköket tanulhat az ember menet közben.

Fogalmazd meg, hogy mit keresel!

Képzeljük el elõször is a keresendõ dokumentumot és keressük meg a megfelelõ kulcsszavakat! A rosszul megválasztott kulcsszavak könnyen vezetnek a "nem találok semmit" és a "532,983 találat" két szélsõséges végeredmény valamelyikére.

  1. Elsõ lépés a kategória leírása, azaz megpróbáljuk a keresett dokumentumot témája alapján a katalógus rendszerek kategóriáinak valamelyikébe besorolni.
  2. A második lépés a kulcsszavak kiválasztása. Azokat a szavakat és kifejezéseket (idézõjelek közötti szavak) kell megfogalmazni, melyek a lehetõ legpontosabban körülhatárolják a keresett dokumentumot, egyrészt pozitív (megerõsítés), másrészt negatív (kizárás) alapon (pl. szerepeljen benne a cikk szó, de ne szerepeljen benne a törvénycikk szó).

Keressünk általános keresõ rendszerben!

Ha sikerült jól eltalálni a kulcsszavakat, akkor egy keresõ rendszer egybõl visszaadhatja a keresett mintát. Itt érdemes inkább pontosabb kifejezésekkel próbálkozni, mint kulcsszavakkal. Elõnyös azokat a keresõ rendszereket alkalmazni, melyek képesek az eltalált kulcsszavak és kifejezések alapján egy százalékos illeszkedési mutatót is produkálni.

hirdetes
Ez a lépés az esetek csak kis részében vezet eredményre, de gyorsasága miatt mindenképpen érdemes kipróbálni. Ezen kívül segíthet további kulcsszavak megfogalmazásában is, elsõsorban a nem releváns anyagokat kizáró szavakat sorolhatunk fel az elsõ eredményeket látva.

Akkor most jöjjenek a katalógusok!

Ha a keresett dokumentum jól katalogizálható, akkor egy általános célú katalógus rendszerben a nyomára lehet bukkanni. A siker itt kevésbé a kulcsszavakon, sokkal inkább a katalógus kategória pontos megállapításán áll vagy bukik, illetve azon, hogy a dokumentum mennyire tartozik az "általános érdeklõdésre számot tartó anyagok" közé. Az "érdemes-e" kérdés hatékony eldöntéséhez rutin szükséges.

Ismét vissza a keresõ rendszerekhez!

Ha az elsõ "hirtelen" keresés és a katalógusok nem vezettek eredményre, akkor a keresõ rendszerek módszeresebb használata következik. Itt már a felsorolt kulcsszavak mindegyikére szükség van: a lehetõ legpontosabban kell körülírni a keresett dokumentumot. Ehhez általában az összetett keresést (advanced search) kell igénybe venni. A keresés esetenként többször is megismételendõ a találattól függõen. A két szélsõséges eset (minden vagy semmi) között kell eltalálni azt, amikor a visszaadott dokumentumok száma ésszerûen kicsi; vagy azt az esetet, amikor a találati lista elején van, amit kerestünk.

Honlapkészítés és online PR internet marketing tanácsadó segítéségvel?  A hatékony  honlapkészítés titka az online marketing tanácsadás alapján készülõ honlap! Kérd ajánlatunkat itt!

Forrás:

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
hirdetes

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 146

Átlagos értékelés: 4.7

Szótár

skontó

Engedmény a készpénzzel, vagy a fizetési határidő előtt fizető vevőnek. Tovább

megfelelõség

egy követelmény teljesülése 1. MEGJEGYZÉS: Ez a meghatározás... Tovább

Tovább a lexikonra