Nagyon sok formátum van forgalomban, ami a mobiltelefonokba és egyéb, kis számítási kapacitású készülékekbe épített böngészõket célozza meg. Ezek egyike a XHTML MP (Mobile Profile).

Honlapkészítés és online PR internet marketing tanácsadó segítéségvel? A hatékony honlapkészítés titka az online marketing tanácsadás alapján készülõ honlap! Kérd ajánlatunkat itt!
Történeti áttekintés
Rengeteg olyan szabvány, formátum létezik, amellyel a hagyományos weboldalakhoz hasonló dokumentumok megjelenítése lehetséges korlátozott számítási illetve megjelenítési kapacitással rendelkezõ készülékek számára. Európában és Észak-Amerikában korábban az XML alapú WML terjedt el, egy másik komoly szereplõ pedig a Japán DoCoMo által kifejlesztett Compact HTML (CHTML).
A tartalomszolgáltatók számára nagy többletköltségeket okoz különbözõ formátumokban, valamennyi készüléktípusra helyes megjelenéssel elkészíteni munkáikat. Az egységesítési törekvések eredményeként jött létre az XHTML-MP.
Hasonlóságok és különbségek az XHTML és az XHTML-MP között
Az XHTML-hez, "nagy testvéréhez" hasonlóan XHTML-MP esetén is lehetõségünk van a formázási és megjelenítési beállításokat CSS-ben való tárolni. Sok XHTML-bõl ismerõs elem használható itt is, mint pl. a számozott és a nem számozott felsorolás, táblázatok, képek, linkek. Ez utóbbinál lehetõségünk van egy olyan speciális attribútum használatára, amely nagyobb szerepet kap a mobil alkalmazásoknál. Ennek neve "accesskey", értékei számok lehetnek nullától kilencig, illetve a kettõskereszt és a csillag karakter. Ennek funkciója az, hogy a felhasználóknak nem kell kiválasztania egy linket, elég a hozzá tartozó gombot megnyomnia a telefon billentyûzetén. Ezt egyébként nem csak linkeknél használhatjuk, hozzárendelhetjük pl. ûrlapelemekhez, ekkor a gomb megnyomásakor a fókuszt az ûrlap megfelelõ része kapja meg.
XHTML-MP a gyakorlatban
Sajnos jelenleg nagyon változó, hogy a mobil készülékek az XHTML-MP mely részhalmazát támogatják. A problémák fõleg a Wireless CSS támogatásával kapcsolatosak, némely mobil böngészõ egyszerûen nem veszi figyelembe az ilyen módon megadott formázásokat.
A tartalomszolgáltatók számára tehát marad a tartalmak optimalizálása az ügyfeleik számára fontos platformokra.
Forrás: